Hvilken type frostveske på 2.2 AAN motor?

Anbefalte innlegg

Kan jeg bruke hvilken som helst frostveske på denne, eller må jeg ha rød eller blå?

 

Søkte men fant ingen svar på dette, og hva er egentlig forskjellen på de?

 

Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjører full rens på anlegget så fyller du på rød etterpå :)

 

Ellers får du fortsette med blå.

 

Jeg har nettopp skiftet til rød på passaten. Å Audien vil også få rød når ny motor er ferdig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, hvor får jeg kjøpt sånn remelig da? Eller er det bare og handle på Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte rød på Statoil..

 

Du kan bestille fra http://www.oljelageret.no. Dem er billige her, men bør kanskje kjøpe olje der i tillegg for å få valuta for pengene mtp frakt etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle rekvisitabutikker har rød kjølevæske, og det meste er billigere enn å kjøpe det på bensinstasjoner. Å bestille i posten er jo også en mulighet, men det blir jo litt frakt på det.. :)

 

Husk at om du bytter fra blå til rød må systemet spyles ordentlig gjennom (ut med termostaten) før man fyller, da de fleste typer rød væske ikke er kompatibel med den blå.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle rekvisitabutikker har rød kjølevæske, og det meste er billigere enn å kjøpe det på bensinstasjoner. Å bestille i posten er jo også en mulighet, men det blir jo litt frakt på det.. :)

 

Husk at om du bytter fra blå til rød må systemet spyles ordentlig gjennom (ut med termostaten) før man fyller, da de fleste typer rød væske ikke er kompatibel med den blå.. :)

 

Okey, takk for info, skal spyle gjennom hele systemet med vann til alt er helt rent og så tappe av og fylle rød.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt morsomt at du spør om dette..

 

Når jeg byttet på golfen ifjor, spylte jeg alt godt før jeg fylte rød væske.

Stakk så bort på Møller igår for å handle noen smådeler, og da var både delesjefen og en av mekanikerne (med s4) til stede. Jeg spurte så om det var den nye rosa væsken jeg burde putte på s4'en. De spurte først om jeg hadde v8, hvor jeg sa nei. Og da anbefalte begge meg å kjøre på blå væske. Det gjorde mekanikeren på sin også. Den røde/rosa er utviklet for nyere motorer og har ført til lekkasjer på endel eldre motorer.

 

Med andre ord, blir det handlet blå av meg. Skal rense anlegget og bytte kjølevæske til helgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fører den til lekkasje på bilen så er det kanskje like greit så finner man ut hvor det kommer til å bli lekkasjer senere.

 

Fungerer flott på passelaten som er 18 år gammel, å har gått 322.000!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et hett tips kan jo også være å ta en prøve av den gamle kjølevæska, så blander du den med den nye i et glass for å se om det blir problemer :) Skjedde ikke noe farlig med den blå væska mi og den røde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sliter ikke med at den begynner å skumme når du blander?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min AAN kjører rød G12, og den har ingen lekkasjer, men med den røde synes lekkasjer bedre hvis du har noen, blir godt synlige "avleiringer" etter den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fører den til lekkasje på bilen så er det kanskje like greit så finner man ut hvor det kommer til å bli lekkasjer senere.

 

Blir jo ikke lekkasje senere om det er væsken som er årsaken?

Jeg ble iaffal anbefalt blå, så da blir det blå her. Golfen går på rød, men så er ikke den kjørt så mye med i det siste. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarer ikke forstå hvorfor den røde skal "LAGE" lekkasjer, hvis det ikke er det at den bare kommer seg lettere igjennom enn hva den blå gjør. Ødelegger den røde pakninger osv den da eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir kanskje litt som med helsyntetisk olje på gamle motorer. Det kan føre til oljeforbruk fordi den syntetiske er anderledes og "smidigere" så den løser opp av leiringer osv i motoren som igjen kan skape forbruk...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Mikkel skriver, så dreiv gutta bak disken å snakket om hvorfor de nye væskene var laget sånn og sånn, men på min gamle bil anbefalte de blå rett og slett. Good enough for me.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva er det som er bedre med den røde ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den røde lager ingen lekkasjer, men den synes mye bedre hvis det lekker bare aldri så lite. Jeg personlig tror omtrent like mye på det jeg får høre av folk på verksteder som jeg tror på teletorg-spåkoner, og det er ikke mye, men hver sin smak. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk jaffal skyldt ut svart gugge med olje/leire klumper i, skyldte 5-6 ganger +spylte gjennom noen ganger, så nå skal jeg kjøre på bare vann til imårra og så tappe av og se om den er fin, og er den fin fyller jeg blå eller rød? hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordeler med rød:

* 5 år skifteintervall, ikke 2 år som med blå.

* Lekkasjer er lett å oppdage, da det blir "pulver" når det tørker mens blå er nesten usynlig.

 

Og at rød lager lekkasjer, det er total bullshit, rett og slett. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da prøver jeg rød, og håper ikke tippakninga mi er gåen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.