Nedre opphengskule? Det samme som nedre bærekule?

Anbefalte innlegg

Hadde bilen på en driftstest hos NAF hvor de fant ut at blant annet høyre nedre opphengskule må byttes.

 

Det er bare ett annet ord for nedre bærekule, høyre side?

Er ikke mekaniker, så jeg går helt i surr i alle disse delene: flau :

 

Legger ved bilde av det jeg mener.

 

Trenger jeg forstillingskontroll etter å ha byttet denne?

Nedre bærekule.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verksteder har en tendens til å bruke et mylder av navn på de forskjellige delene. Meget irriterende.

Men, ja,det der er nedre bærekule.

 

Må antageligvis ha forstillingskontroll etter bytte. Kommer ann på hva de må løs med for å få bytta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir det samme som bærekule ja.

 

Som regel bør man ta forstillingskontroll.

Man KAN merke rundt der muttere/skruer sitter, og være nøye med å montere den nye på samme sted.

Da blir det ca riktig, men er ikke å anbefale.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir det samme som bærekule ja.

 

Som regel bør man ta forstillingskontroll.

Man KAN merke rundt der muttere/skruer sitter, og være nøye med å montere den nye på samme sted.

Da blir det ca riktig, men er ikke å anbefale.

 

Bare for å rette deg litt:)

Det hjelper ikke å merke rundt skruene/mutter siden de står på samme plassen uansett, må merke på godset på bærekula og bærearmen for å se hvor den har stått.

Går helt fint å gjør dette uten å ta hjulstilling viss en tar seg tid til å merke opp så den nye blir like langt ute/inne i bærearmen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å rette deg litt:)

Det hjelper ikke å merke rundt skruene/mutter siden de står på samme plassen uansett, må merke på godset på bærekula og bærearmen for å se hvor den har stått.

Går helt fint å gjør dette uten å ta hjulstilling viss en tar seg tid til å merke opp så den nye blir like langt ute/inne i bærearmen.

 

Merke med rissnål der den gamle står da, og plassere den nye på nøyaktig samme plass?

 

Skal bytte mansjetten på styringa; tannstanga(?) også, så må vel kansje ha forstillingskontroll, litt avhengig av hva som må demonteres for å bytte denne.

 

Bærekula så relativt ukomplisert ut å bytte selv, men når det gjelder mansjetten på tannstanga tipper jeg at jeg må ha med en litt mere dreven kompis som kan hjelpe meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et grademål (en slags vater) +/- 1.5 grad med magnet som jeg fester på skiven/nav og nullstiller før jeg demonterer. Monterer og stiller til 0 grader igjen. Har klart å justere camber tålig bra med søylene på bukken som referanse også. Hendig verktøy. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger bare en kulebolt avtrekker for å bytte denne eller?

(I tilleg til div. piper/fastnøkler såklart)

 

Hvordan presser jeg på plass kulebolten igjen, bare å presse på?

 

 

GetImg.asp?FileID=1754&xsize=250

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger bare en kulebolt avtrekker for å bytte denne eller?

(I tilleg til div. piper/fastnøkler såklart)

 

Hvordan presser jeg på plass kulebolten igjen, bare å presse på?

 

 

GetImg.asp?FileID=1754&xsize=250

 

Er ikke helt med på hva du mener med å presse kulebolten på plass?

 

Iallefall så tar du bare ut bolten som holder fast kula i spindelen. Så trenger du egentlig bare en meisel som du slår inni spalten ved kulebolten.

Da skal den (mulig du må gi den et slag med hammer) falle ned og ut av spindelen.

Lar du meiselen stå der glir den nye lett oppigjen i hullet også;)

 

Nå vet ikke jeg hvilken bil det er snakk om her, men utifra bilde av kula kan du iallefall bruke denne framgangsmåten om du har lyst,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal bytte på en 95 modell Audi 80.

 

Så ut til at det er mer jobb en jeg trodde, må vel ha av senterbolten og løsne drivknuta, samt ta av calipper og skive for å komme lettere til, skru ut den bolten som holder kula samt å skru ut alle boltene i triangelarmen, så løsne på hjullagerhuset og sleppe det litt ned så jeg får ut boltene som sitter i triangelarmen (boltene stanger nesten i drivknuta).

Så er det vel bare å slå inn meiselen, det jeg da lurer på om jeg skal bare gi den ett par slag, og så slå den ut fra oversiden om den ikke kommer, f.eks med en drivdor eller noe slikt.

Som alt annet på den gamle bilen sitter det vel jævlig godt fast.

 

Tor: skjønte ikke helt det med å la meiselen stå der, den sitter vel på den gamle kula når den kommer ut.

Skjønner godt at du ikke var helt med på det med å presse kula på plass igjen, skjønner ikke helt hva jeg mente med det selv: flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er støpegods i navet, så du skal absolutt ikke bruke meisel.. Ha på nok rustløser noen dager i forveien, så er det plenty å bare ta ut låsebolten. Husk nye låsemutre!

Trodde du kunne få av denne uten å ta løs akslingen jeg da!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er støpegods i navet, så du skal absolutt ikke bruke meisel..

 

Du skal bare vite at VAG har et spess verktøy som utvider dette sporet for lette demontering/montering av kuler. + f.eks demonering av støtdempere framme på Golf 4 og andre deler laget av bla. støpegods..

 

Så den uttalelsen må være basert på synsing fra din side

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja.. Det er omtrent skrevet med blod i Bentleymanualen for S4'n at dette er fy-fy, men det er godt mulig at det kan gjøres slik på andre modeller! Jeg synes heller ikke det er spesielt betryggende å slå inn en kile i et støpegodsspor, men finnes det verktøy for det, er det jo bare tut&kjør! :)

Takk for info, Tor!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er støpegods i navet, så du skal absolutt ikke bruke meisel.. Ha på nok rustløser noen dager i forveien, så er det plenty å bare ta ut låsebolten. Husk nye låsemutre!

Trodde du kunne få av denne uten å ta løs akslingen jeg da!

 

Går sikkert an å få den av uten å ta av navet, men med mangel på kunnskap og en god del nyskjerrighet kom jeg fram til at det kansje kunne være greit å heller demontere for mye enn å sitte å knote under der, trangt å jævlig:)

 

Tar vel en god del lenger tid enn en dreven mekaniker ville brukt på det, men moro å prøve litt selv da.. Kansje jeg lærer noe også, kan fint lite om å skru på bil, men er jo egentlig ganske moro å holde på litt da, lærer stadig noe nytt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en veldig enkel jobb å bytte denne, du trenger ikke av med noe annet enn bærekula.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den her satt noe helt for jævlig.

På venstre side kom den lett ut ved å bare sette ett brekkjern under etter at jeg hadde tatt ut låsebolten, var gjort på ett par minutter. Trengte ikke den meiselen, var ingenting å demontere bortsett fra å ta av hjulet :)

Men på høyre side rikket det seg ikke, så jeg måtte av med hele hjullager huset, pøse på med rustløser, slå med en drivdor til jeg ikke tørte mer, varme litt, slå videre med drivdor, på med masse rustløser igjen, uten at det så ut til å komme. Så da tok jeg en stålkile og slo litt inn i det sporet på baksiden, og forsatte og dundre løs med hammer og drivdor, og da kom den sakte utover.

Sikkert ikke helt etter boka, men det fungerte iallefall. Bilen har ikke falt fra hverandre enda, så regner med at den tålte det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.