#1 Skrevet Oktober 11, 2008 Jeg har merket helt siden jeg kjøpte bilen at bremsene mister effekt veldig fort. Noen harde nedbremsinger, og pedalen synker nesten helt ned i gulvet før jeg får stoppet. Igår kjørte jeg ca 7 km ned fra et "fjell" med tre harde test nedbremsinger, og når jeg var nede hadde jeg nesten ikke noe effekt på bremsene og det luktet værre enn jeg noen gang har kjent en vanlig bil lukte. Er dette standard på biler med 1,8 T? Det er jo helt ubrukelig. Eventuelt om dere har noen tips, eller hvilke bremser det er best å oppgradere til. Og nei, jeg holder ikke inne bremsa 24/7 i nedoverbakke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 12, 2008 Sliter ikke med dette problemet på min, merket det godt når jeg tok bilen ut på våler banen, men ikke på rudskogen. Du burde kansje prøve å lufte bremsene å bytte klosser? mulig det vil hjelpe:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 12, 2008 Sliter ikke med dette problemet på min, merket det godt når jeg tok bilen ut på våler banen, men ikke på rudskogen. Du burde kansje prøve å lufte bremsene å bytte klosser? mulig det vil hjelpe:) Bremsene fungerer hvertfall helt normalt ellers, men med noen harde nedbremsinger fra høyere fart, så synker pedalen nedover. Bremsevæsken er hvertfall bra, og det kjennes ikke ut som om jeg har luft i systemet ellers. Men det kan da ikke kun være klossene som gjør det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 12, 2008 Kan det være gammel eller dårlig bremseveske. Bremsene virker dårligere når de blir varme med gammel bremseveske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 12, 2008 Bremsene fungerer hvertfall helt normalt ellers, men med noen harde nedbremsinger fra høyere fart, så synker pedalen nedover. Bremsevæsken er hvertfall bra, og det kjennes ikke ut som om jeg har luft i systemet ellers. Men det kan da ikke kun være klossene som gjør det? Det er nok varme som er årsaken. Da får du "fading" i bremsene som føles litt som en svampeaktig pedal. Årsaken til det er Dårlig bremseveske Gamle bremseslanger Luft i systemet Lekkasje Eller at bremsene er underdimensjonert og ikke får kvittet seg med varme kjapt nok. Tviler på at klossene er årsaken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 12, 2008 Det er nok varme som er årsaken. Da får du "fading" i bremsene som føles litt som en svampeaktig pedal.Årsaken til det er Dårlig bremseveske Gamle bremseslanger Luft i systemet Lekkasje Eller at bremsene er underdimensjonert og ikke får kvittet seg med varme kjapt nok. Tviler på at klossene er årsaken. Takk for utfyllende svar. Da skal jeg prøve å sjekke ut denne lista, så får vi se om det blir noen forbedringer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 23, 2008 Ingen av disse punktene Trond ramser opp er vanskelig å skjekke selv. Og dette er det første du burde sjekke, men at bremsene er underdimensjonert er veldig usansynlig hvis bilen er orginal. Og er tvilsomt lekkasje hvis du ikke merker at bremsevæskenivået synker, men luft i bremsesystemet kan det veldig fort være. Du sier at du kan trykke bremsepedalen i bond etter noen nedbremsinger og det eneste dette kan være som jeg vet om er at du mangler trykk i bremseanlegget. Men om ikke bremsevæskenivået minsker kjapt er det nok neppe en lekkasje. Og bremsepedalen går jo ikke i bond om bare klossene er slitt heller. Så høres veldig ut som at det er luft i systemet eller gammel bremsevæske spør du meg.. Og dette er jo nesten gratis å fikse om du vet hvordan du lufter bremseanlegget for det må gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 23, 2008 Og ikke minst enkelt å få til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 23, 2008 Er nok mye mulig bremsevæska de som er dårlig. Dårlig bremsevæske inneholder mye vann, og begynner å koke under hard nedbremsing, eller for eksempel bremsing over lengere tid, som ned ett fjell som blir nenvnt her. Jeg hadde presis slike bremser som du nevner her, med at bremsene funket fint ett par harde nedbremsinger i høy fart, før pedalen plutselig ble helt myk og gikk rett i dørken. Jeg byttet da bremsevæske. Det kostet meg 70.- og 15min arbeid. Vips så var problemet borte! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...