Anbefalte innlegg

Har noen Alu felger, som sikkert ikke har blitt vasket eller noe på flere år..

Sitter mye fastbrent bremsestøv og møkk på alle felgene..

 

Sittet på badet nå i flere timer og våttslipt en felg med 2000papir og vann, funker jo men tar laang tid og blir ikke 100% men 90%

 

Noen tips på åssen jeg kan gjøre dette lettere? Clay? Evt. ett skikkelig rensemiddel som tar det? Prøvd med Megauirs All Wheel Cleaner, men funker ikke..

 

Hjelp?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe på Shell for et par år siden som jeg tror heter Alloy Wheel Cleaner eller noe slikt. Det er rett og slett en eller annen form for syre.

 

Tok vel ca. 95% av dritten etter et par behandlinger. Kan anbefales.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å prøve asfaltfjerner?? jeg gjorde det å di så nye ut:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte noe på Shell for et par år siden som jeg tror heter Alloy Wheel Cleaner eller noe slikt. Det er rett og slett en eller annen form for syre.

 

Tok vel ca. 95% av dritten etter et par behandlinger. Kan anbefales.

 

Jeg har tidligere lest her på forumet at felgrens med syre ikke å anbefale, kunne visst skade finishen på felgen om jeg har forstått det riktig?

 

Men jeg har selv brukt syreholdig felgrens, og møkka bare rant av etterpå, så det fungerer jo utmerket: ja :

 

Kunne ikke se at felgene tok skade av det, men så var vel felgene i utgangspunktet rimelig slitte.

 

Tutrte wax extreme nano tech felgrens var det jeg brukte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tutrte wax extreme nano tech felgrens var det jeg brukte.

 

Denne har jeg også brukt, og er den eneste felgrensen jeg har prøvd som faktisk funker. At den er syreholdig gjør ikke noe, bare å gå over felgen med litt polish etterpå. Er iallefall mer skånsomt mot lakken enn å sitte å gni og skrape av dritten.

 

Har forøvrig en tråd om denne her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=129900

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.. Men nå snakker jeg om nuppete bremsestøv/dritt som SITTER skikkelig fast, brent fast osv..

 

Så det bare sklir av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere lest her på forumet at felgrens med syre ikke å anbefale, kunne visst skade finishen på felgen om jeg har forstått det riktig?

 

Nå har han (trådstarter) allerede fortalt at han har brukt slipepapir (2000) på felgene, så syrebehandling kan vel ikke gjøre det værre? Også ang syre, så er det hovedsaklig ubeskyttede overflater, som polert alu, som kan ta skade av syren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte bare noe såpe vi hadde hjemme jeg.. litt litt tynner på de aller værste greiene.. Ble ikke så værst. Kjøpte felgene møkkete, satte de rett på og kjørte halvannen vinter uten å vaske de..

DSC00474.jpg

DSC00472.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ojoj imponerende.. jeg hadde meg en liten seanse med mine her om dagen å di hadde rundt 1 cm med asfalt + bremsestøv(biltemaklosser) og brukte noe som heter bio-kraftvask.. dette er konsentrerte greier som vi bruker i sammenheng med vask av gårdsutstyr osv og det tok alt.. men felgene mine ser rett og slett forjævelig ut så ser ikke noe på finishen uansett:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har han (trådstarter) allerede fortalt at han har brukt slipepapir (2000) på felgene, så syrebehandling kan vel ikke gjøre det værre? Også ang syre, så er det hovedsaklig ubeskyttede overflater, som polert alu, som kan ta skade av syren.

 

Nå var det Lars-Inge sitt innlegg jeg linket til da, og det ble skrevet på ett helt generelt grunnlag.

Jeg nevner jo og at jeg har brukt dette selv.

Men du har helt rett, syrebehandling gjør det neppe værre enn å bruke slipepapir : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal vel sies at jeg brukte slipepapir, som ett prøvdeprosjekt, og det funket men tar laang tid..

 

Hadde såklart ikke gjort det på noen dyre fine felger, men er snakk om noen 16" ufancy vinterfelger her..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker.. Men nå snakker jeg om nuppete bremsestøv/dritt som SITTER skikkelig fast, brent fast osv..

 

Så det bare sklir av?

 

Så ille var ikke de felgene mine, men du kan jø prøve det.

Jeg sprayet på og lot det virke cirka ett kvarter, og skrubba med en gammel oppvaskbørste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitrusrens funker fint. Asfaltflekkene renner av, og hvis ting sitter skikkelig fast er det bare å spraye på en gang til. Evt. gni litt med fingeren. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

AUTOGLYM sin sak funker VELDIG bra syns nå jeg da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når felgene alikevel skal av har jeg mest tro på å vaske med noe "syre" greier , gå over med clay og legge på ny voks/sealent.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvd felgrens fra AutoGlym og den funker bra på asfaltflekker (bør ikke virke for lenge pga falming)

Har også prøvd Biltema kald avfetting og den er faktisk effektiv på bremsestøv også.

Men høytrykkspyling med varmt vann skal jeg ikke prøve noe mer... Klarlakken på felgene blåste rundt i hele vaskehallen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turtle wax extreme nano tech tar det meste...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men høytrykkspyling med varmt vann skal jeg ikke prøve noe mer... Klarlakken på felgene blåste rundt i hele vaskehallen.

 

Hvordan i alle dager klarte du det...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir litt off-topic, men hvor varmt kan/bør vannet være?

Har en på høyttrykksspyler på jobben jeg vasker bilen med, pleier å stille den på 70ºC-80ºC, møkka bare preller av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir litt off-topic, men hvor varmt kan/bør vannet være?

Har en på høyttrykksspyler på jobben jeg vasker bilen med, pleier å stille den på 70ºC-80ºC, møkka bare preller av..

 

30-40 grader er optimalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det skadelig å vaske med så varmt vann da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skadelig og skadelig...

Ikke direkte, men du risikerer å fjerne naturlige oljer som lakken/overflaten trenger for å "overleve", altså ikke korrodere eller tørke ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes jo mange ting man "kan" bruke på slike ekstremprosjekter.

Bruker Meguiar´s Wheel Brightener, den fungerer meget bra.

 

Har brukt Parafin, men da er det mye jobb etterpå for å få tatt alle rester og få vekk glatt overflate. Tar bra.

Men med Parafin må man bruke maske, ellers blir man litt svirr..... :/

 

WD40 har jeg brukt en del, fungerer, men der også må det skylles og skrubbes mye etterpå.

 

Er felgene hellakkert, eller er det polert kant?

Ser det bare sånn ut, eller er det org.UrS4-felger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo se litt i tråden jeg lagde da jeg renset felgene mine. Sier ikke at Autoglym er godt nok i ditt tilfelle, men som det kommer frem på bildene i tråden, Autoglym tar ihvertfall MYE dritt. Mine felger ble 100% rene etter rens, og såg f**n ikke ut før jeg begynnte.

 

KLIKK HER

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.