#1 Skrevet Oktober 12, 2008 Driver å undersøker mulighetene for "comming home, leaving home" på min `92 Audi 80 B4. (altså at tåkelysene skrur seg på når man åpner og lukker bilen) Bilen har montert defa-alarm med fjernstyrt sentrallås. Planen var å legge opp et separat relè til tåkelysene, styrestrømmen var tenkt å ta ut av taklyset siden de orginalt holder seg lysende etter at bilen er åpnet/lukket. Har drevet å søkt med prøvelampe i dag, men finner ikke en strømførende ledning hvor jeg kan ta ut styrestrøm til relèet til tåkelysene. Har også sett på koblingskjemaet til defaen, men finner ikke et fornuftig sted å ta ut strømmen fra. Nærmeste jeg kom var at jeg fant styringen fra defa-sentralen til sentralåsen, problemet er at denne har pluss helt til man låser bilen, da forsvinner det, og det skulle helst ha vært omvendt. Søker derfor tips til hvor jeg kan hente ut strøm som blir skrudd på i det man åpner/lukker bilen eller en alternativ måte. Har funnet ut at bilen ikke har et tidsrele til taklysene, men derimot et strømforsinker plassert i taklyset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 12, 2008 Defaen holder lyset tent en stund hvis du ikke aktiverer alarmen, men med én gang alarmen går på, skrus det av. Du kan bruke 'alarm aktivert'-utgangen og sette på en 'one shot' på den, det finnes f.eks. byggesett til det under 'byggesett' på elfa.se, hvis du ikke finner noe som passer på Thorshov. (f.eks lysautomatikk) Bygger du den selv kan du jo også sette på en lysføler så du ikke tenner lyset hvis det er midt på dagen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 13, 2008 Defaen holder lyset tent en stund hvis du ikke aktiverer alarmen, men med én gang alarmen går på, skrus det av. Du kan bruke 'alarm aktivert'-utgangen og sette på en 'one shot' på den, det finnes f.eks. byggesett til det under 'byggesett' på elfa.se, hvis du ikke finner noe som passer på Thorshov. (f.eks lysautomatikk) Bygger du den selv kan du jo også sette på en lysføler så du ikke tenner lyset hvis det er midt på dagen? mhh, fant ingen "One shot" på Elfa, hva er det egentlig? Skulle gjerne hatt en lysføler, er det noe som kan fåes tak i hos elfa også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 14, 2008 Det er en timer som holder seg på en viss stund, etter at et signal har endret tilstand. Jeg mener Elfa hadde byggesett under 'moduler' før, men det kan jo ha endret seg, selvfølgelig.. I den forrige katalogen hadde de i hvertfall lysføler.. Vær klar over at disse (ferdige) settene trekker endel strøm hvis de ikke er beregnet for bruk i bil, så se etter f.eks. en lysforsinker (som til innerlyset) som er laget til bilbruk, da strømforbruk er tatt hensyn til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 16, 2008 Er aller mest interessert i leaving home, altså at lysene skrur seg på når jeg åpner bilen. Noen ideer til strømsignaler jeg kan bruke her? Har kjøpt strømforsinker, så trenger et signal som holder kun så lenge at den blir fullt "ladet opp". Og noen ide til hvor jeg kan kjøpe en slik "one-shot"? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 16, 2008 http://www.elfa.se 85-822-23 Fördröjningskrets K3500 til 150,- gjør nok jobben, men siden du alt har kjøpt en er det vel bare å koble den til DEFA'n eller kupélyset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 17, 2008 http://www.elfa.se 85-822-23 Fördröjningskrets K3500 til 150,- gjør nok jobben, men siden du alt har kjøpt en er det vel bare å koble den til DEFA'n eller kupélyset? Men det er ingen ledning jeg kan hente ut noe lyssignal fra taklyset siden det holder seg på via en virvel-tråd bygd inn i selve lampen. Og utifra defaen fant jeg bare et konstant pluss-signal når bilen er låst, og om jeg ikke tar helt feil, så vil jo denne strømforsinkeren jeg har kun holde på strømmen en viss tid etter strømmen er brutt. Hvis strømmen er konstant vil jo det være strøm på forsinkeren hele tiden, og lysene vil aldri slå seg av... Vet du hva slags farge det er på ledningene utifra defa-boksen på det signalet du tenker på? Denne du fant på elfa her, er den en vanlig strømforsinker eller kutter den signalet etter litt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 17, 2008 En hva-for-noe? Signalet i taklyset blir holdt til jord av defaen, (den er koblet til dørbryteren ett eller annet sted) og det er akkurat den funksjonen du er ute etter som trigger. Så kobler du forsinkeren på en slik måte at den ikke påvirker taklyset, og skrur seg av etter en innstilt tid. Du må nok ha noen 'greie' reléer til å styre lyset.. Se om ikke det er noe mer info om modulen på vellemans hjemmeside, sikkert .de eller .be, kjenner den ikke i detalj, nei.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 17, 2008 Ideen din om å bruke ett rele koblet til kupelyset må jo fungere fint det. Men du kan ikke hente ut pluss fra kupelyset, ettersom det er styrt med jording. Men det vil si at du kan hente ut jording til releet fra kupelyset. Blir bare en litt annen måte å koble releet på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...