Problem med Pierburg 2E forgasser

Anbefalte innlegg

Alle Pierburg-guruer (eller -hatere, som dere vil:p), foren dere, I need help!

 

Bilen (Golf II 1.6) starter ikke. Riktignok starter den med bensin rett i forgasseren, og det kommer bensin inn til gasseren.

Hvordan finner jeg ut hvor problemet ligger?

Noe må jo være tett inni der?

 

Jeg har ingen skruerfaring med forgassermotorer, så ALLE råd mottas med takk!

(også linker til billigst mulig oppgraderingsforgasser;))

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

TROR jeg har merket ca. riktig...

 

Tok den av, og prøvde meg litt frem i går.

 

Satte trykkluft inn på både 1 og 2, og luften kom ut igjen ca i området 3, en kanal av noe slag rett bak "idle fuel air jet", også kalt 2. (noen som skjønte? :P)

 

Merket stor forskjell på luftflow, da flow fra 2 til 3 var kraftig, mens fra 1 til 3 var det kraftig redusert.

 

Kan dette bety at filteret i innløpet for bensin er tett? Er det virkelig et filter der også?

untitled.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filteret på innløpet var ikke tett, så da står jeg med hodet i skrustikka igjen... :confused:

 

Hvem bruker Weber? Ford?

Noen modeller som har forgasser som blir bolt on?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hiv heile driten! det er min erfaring... eller prøv å få tak i en haug med gassere som kanskje virker å om du er heldig så virker en av dem ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første har jeg fått med meg.

Noen med litt mer seriøse forslag?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg kan prøve å hjelpe deg litt.

er du sikkekr på at den får bensin fram til forgasser?? på min så hadde eg ein bensinfordeler, som stod framme på toppen av motoren, en sylinder med tre slange stusser. 1 bensin inn, 1 bensin retur og 1 til forgasser. denne hadde tetta seg til på den stussen til forgasseren.

når eg blåste trykkluft gjennom den så kom det ein del drit ut. dette hjalp litt på problemet.

ellers som du har gjort å blåse gjennom forgasseren med trykkluft, bytte vakumslanger og smøre beveglie deler. dette vardet eg gjorde og fekk gasseren til å funke igjen.

 

viss du vil skifte gasser så er weber 32/34 DVAG eit alternativ, denne brukte eg og var ikkje så mykje problemer med.

den har vannstyrt choke og stod på eldre sierra meiner eg å huske.

det man måtte ha for å montere denne gasser var ein overgangsplate som man sjølv laga i ein 10mm aluplate, div slange overganger til vann og bensin og eit lite feste til gasswire.

men det er mange andre weber gassere som kan monterast på. hør med herman starseng (trur eg han heiter), han har god peiling på weber gassere, da han holder på med eit lite prosjekt med dette på audien sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg kan prøve å hjelpe deg litt.

er du sikkekr på at den får bensin fram til forgasser?? på min så hadde eg ein bensinfordeler, som stod framme på toppen av motoren, en sylinder med tre slange stusser. 1 bensin inn, 1 bensin retur og 1 til forgasser. denne hadde tetta seg til på den stussen til forgasseren.

når eg blåste trykkluft gjennom den så kom det ein del drit ut. dette hjalp litt på problemet.

ellers som du har gjort å blåse gjennom forgasseren med trykkluft, bytte vakumslanger og smøre beveglie deler. dette vardet eg gjorde og fekk gasseren til å funke igjen.

 

viss du vil skifte gasser så er weber 32/34 DVAG eit alternativ, denne brukte eg og var ikkje så mykje problemer med.

den har vannstyrt choke og stod på eldre sierra meiner eg å huske.

det man måtte ha for å montere denne gasser var ein overgangsplate som man sjølv laga i ein 10mm aluplate, div slange overganger til vann og bensin og eit lite feste til gasswire.

men det er mange andre weber gassere som kan monterast på. hør med herman starseng (trur eg han heiter), han har god peiling på weber gassere, da han holder på med eit lite prosjekt med dette på audien sin.

 

Se her ja;)

Ja, jeg er sikker på at det kommer til forgasseren, for jeg tok av slangen som går inn på innløpet du ser på tegninga, putta den i ei flaske, og det kommer bensin der. Tilsynelatende like mye som inn på denne fordeleren (testet også denne slangen på samme måte).

Tok altså ut filteret i innløpet, og det så helt åpent og fint ut, så tviler på at problemet ligger der.

Spørs om jeg skal prøve som siste løsning før ev. bytte å blåse gjennom absolutt alt, samt smøre opp litt, ja.

Har noen Ford-guruer som jobber på det lokale verkstedet, så jeg skal høre litt med dem ang. Weber :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, bilen starter, men vil ikke gå på tomgang. Det var for øvrig fordelerlokket som var problemet :P

 

Legger også merke til at spjeldet står vidåpent selv når vannet er blitt varmt. Tyder dette på at vokstermostaten er defekt?

Hvor skaffes i så fall denne? Hverken Mekonomen eller Meca har den i sin webshop.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Choke spjeldet skal jo stå åpent når bilen er varm ? ( eller mente du at det står åpent hele tiden )

 

Sjekk at ikke selve spjeldet er løst hvis du beveger på det ( har en tendens til å løsne i fra selve voks termostaten )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en gasser liggende om du trenger, bilen hadde stått i 1 år men startet tvert og gikk som ei kule før den ble hugd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en slik golf med samme gasseren og den eneste repløsningen jeg kom frem til var å skru av gasseren og kaste den til hel.... Jeg monterte en gasser uten noe elektronik som fungerer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Choke spjeldet skal jo stå åpent når bilen er varm ? ( eller mente du at det står åpent hele tiden )

 

Sjekk at ikke selve spjeldet er løst hvis du beveger på det ( har en tendens til å løsne i fra selve voks termostaten )

Hele tiden, ja. Ingen forandring selv om vanntempen går opp.

Skal da vel ikke stå helt åpent uansett temperatur?

Jeg har en gasser liggende om du trenger, bilen hadde stått i 1 år men startet tvert og gikk som ei kule før den ble hugd.

Hadde ikke vært dumt med en deleforgasser, men jeg har ikke råd før om et par uker...

Jeg hadde en slik golf med samme gasseren og den eneste repløsningen jeg kom frem til var å skru av gasseren og kaste den til hel.... Jeg monterte en gasser uten noe elektronik som fungerer..

Har fått med meg at det er mange som sliter med akkurat denne, ja : rolleyes

Hvilken byttet du til?

 

 

Feilsøk: Før oppstart ved kald motor,gjør følgende.

Trå full gass og slipp så gassen da skal chokespjellet lukkes helt igjen og det skal være motstand tilbake hvis ikke er den defekt.

NB. Luftfilterhus må være demontert.

Dette er sakset fra NBS sine salgssider, nærmere bestemt choke hus.

Da er det vel kanskje dette det er noe galt med da...?

 

Ser også at feil på vokstermostat vises ved at motor har en tomgang på ca. 2000 rpm ved driftsvarm motor.

Dette kan jeg hverken bekrefte eller avkrefte, da den ikke vil gå på tomgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele tiden, ja. Ingen forandring selv om vanntempen går opp.

Skal da vel ikke stå helt åpent uansett temperatur?

 

Det skal stå åpent når motor er varm, når det stenges vil det skape et undertrykk og mer bensin dras inn.

Det kan være pulldown dåsen som er defekt.

Denne skal være mulig å lukke for hånd uten motstand før de siste 5mm, hvis ikke er den nok defekt.

 

Les litt her for videre feilsøking:)

 

At det blir noe tull med disse forgasserne er ikke så rart, samtlige er + 20år og har som regel aldri blitt vedlikeholdt på ett eller annet vis:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal stå åpent når motor er varm, når det stenges vil det skape et undertrykk og mer bensin dras inn.

Det kan være pulldown dåsen som er defekt.

Denne skal være mulig å lukke for hånd uten motstand før de siste 5mm, hvis ikke er den nok defekt.

 

Les litt her for videre feilsøking:)

 

At det blir noe tull med disse forgasserne er ikke så rart, samtlige er + 20år og har som regel aldri blitt vedlikeholdt på ett eller annet vis:)

 

Ah... Da har jeg tenkt feil ang. åpningen av spjeldet :P

Må sjekke igjen i morgen, når den er kald, for å forsikre meg.

Men da skal det da altså IKKE være åpent ved kald motor?

 

Edit:

Flensen er også sliten, og av hva jeg forstår på club GTI kan en eventuell lekkasje her også være en grunn til at den ikke går på tomgang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah... Da har jeg tenkt feil ang. åpningen av spjeldet :P

Må sjekke igjen i morgen, når den er kald, for å forsikre meg.

Men da skal det da altså IKKE være åpent ved kald motor?

 

Såfremst du ikke kobler løs armen som styrer spjeldet vil du nok aldri se det helt lukket, men når spjeldet lager mindre åpning får du vakuum som drar inn mer bensin som du trenger på kaldstart.

 

At choke spjeldet lager mindre åpning ligger faktisk i navnet, da choke betyr å kvele, i dette tilfellet luftstrømmen:)

 

Edit:

Flensen er også sliten, og av hva jeg forstår på club GTI kan en eventuell lekkasje her også være en grunn til at den ikke går på tomgang?

 

Hvis denne ikke er tett så drar motoren falskluft, og da funker det dårlig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, spjeldet var i hvert fall lukket i dag, så da er ikke det problemet.

Bilen starter, men vil fortsatt ikke gå på tomgang, og lar seg heller ikke ruse opp på normalt vis, så med MYE knoting gikk det an å få flytta den 3 meter :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en slik forgasser som satt på bestefars Golf II 1,6. Etter kun drøyt 90 000 km la den vel på røret eller noe. Etter mange startforsøk sa det bare *kabooom*, en halvmeter lang ildkule kom ut av eksosrøret, og så var bakre eksospotte totalt revnet.

 

..og eksosanlegget var bare et par år gammelt! Ergelig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe... Tell me about it! Har hatt noen stikkflammer jeg også, da av bensinen fra alle startforsøkene før den ville fyre:p

Skal bytte noen vakuumslanger og flensen nå, så får vi se hvordan det ligger an etter det.

Kjekt med Biltema, billige deler til Golf II : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

eg kom på ein liten ting. eg husker på min gasser så sleit eg litt med kald motor. eine grunnen var at automatchoken ikkje fungerte optialt. den var nesten tett der kjølevatnet skulle gå gjennom og at varme elementet inne i choken var gåen.

dette fikse eg ved å kjøpe ein glødetråd som dei solgte på clas ohlson. den kappa eg i rett lenge og riktig motstand. når dette var gjort så vart det litt betre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er visstnok et ganske viktig (dog ikke så godt kjent) problem at vannkanalen i innsuget, da nærmere bestemt o-ringen mot blokka tetter seg.

Dette fører da til dårlig vannstrøm, og tilhørende nedsatt funksjon på choke og vokstermostat.

Dette skal selvfølgelig sjekkes ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.