#1 Skrevet Oktober 14, 2008 Har et problem med golfen min. Det er forresten en golf 3 1,9tdi På rett over 2k rpm lader den ca 1,5bar. Dette er jo litt høyt så noe er veldig galt. Noen som kan forklare hvordan styring av wastegate'n funker på denne bilen? Blir litt lettere å feilsøke om jeg har litt mer kunnskap om hvordan det fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 14, 2008 Går trykket ned utover på turtallet? Er normalt med trykkpeak p.g.a. treghet i ladetrykksreguleringen når det brukes magnetventil (N75). Kan også skylder dritt i vakuumslangene til eller fra N75. For å kontrollere trykkpeak kan du koble en boost controller (f. eks. dawes device) i parallell med N75. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 14, 2008 hmm. ja det går jo an.. Men hvordan styres wastegate? Fra N75 ventilen går det en slange til wastegate, en til luftinntaksrøret og en rett etter turbo.. Får den trykk for å lukkes slik at turboen lader mer og vacum for at den skal lade mindre trykk? eller motsatt? Tenkte kunne montere en håndpumpe på slangen og se om wastegate i det hele tatt beveger seg.. Problemet har vart en stund så kan jo være det står fast.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 14, 2008 Skal prøve å svare etter beste evne: N75 åpner og stenger for ladetrykk til wastegate ut i fra ønsket ladetrykk i ladetrykksmappet i ECU. Trykket reguleres ved at magnetventilen åpner og stenger pulserende med varierende duty cycle, ECU styrer dette, og det er treghet i systemet pga reaksjonstid på MAP sensor og ECU. Derfor kan du få veldig høyt trykk før N75 greier å regulere det ned igjen. En mekanisk fjørbelastet kuleventil (som Dawes Device) kan settes direkte i serie mellom kompressor uttak og wastegate og blir direkte utsatt for ladetrykket og åpner med en gang trykket blir høyt nok til å løfte kula av setet (mot fjørspenn som kan reguleres). Denne kan fint kobles i parallell med N75 ventilen for å regulere ned peaktrykk, men samtidig la N75 regulere trykk i forhold til ønsket trykk fra ECU. Kobler du ut N75 og bruker bare boost controller, spooler turboen så fort som mulig, ut i fra eksostrykk, opp til satt ladetrykk, gjerne for fort opp i forhold til hva som er nødvendig (ofte torque begrensningsmap og røykbegrensningsmap som styrer mindre dieselmengde på lavere turtall, og trenger derfor ikke fullt trykk før senere). Er det dritt i slangene til og fra N75 er det lite vits å åpne og stenge for å regulere trykk, da det kan være begrenset kommunikasjon mellom ladetrykk inn og wastegate aktuatoren. Ga det noen svar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 14, 2008 ok. ja det ga klarhet i en del ting.. Om jeg kobler ut slange til wastegate, vil turbotrykket fortsette å være så høyt? Det stemmer eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 14, 2008 Kobler du av slange til wastegate har du ingen styring av ladetrykk, og turboen gir det den greier. IKKE sunt for turboen!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 14, 2008 ok. jeg hadde ikke tenkt å gjøre det, ville bare sjekke at jeg forstod åssen de funka.. Blei plutselig ganske logisk:P Jeg kobla ut N75 ventil i dag og satte inn en pneumatisk ventil istedenfor bare for å sjekke.. Nå har den et konstant trykk på 0,6bar som er mye bedre enn 1,5 Problemet er at denne ventilen ikke virket skikkelig så jeg får ikke justert trykket slik jeg vil.. Skulle gjerne hatt det opp under 1bar. Får vel kjøpe meg en boost controller heller da.. Ser det som enkleste utvei. hehe.. Bilen min er forresten chippet med ATB chip i tyskland da den gikk der nede. Kan denne ha noen innvirkning på styringen av N75? Mener problemet oppstod en gang jeg kjørte tom for diesel, men sikkert tilfeldig.. Husker ikke så godt når det var.. er så lenge siden:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 14, 2008 Chip fører ofte til høye ladetrykkspeaker pga. den er utenfor sitt opprinnelige arbeidsområde. http://www.3barracing.com/product_7.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 14, 2008 eg kjører med 1.6-1,7 bar ladetrykk på min tdi, men er vel gjerne annerledes på nye tid motorer?! er chippa og.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 14, 2008 følte min gikk dårligere med 1,5bar ladetrykk enn hva den gjor ved 1bar ladetrykk.. Fikk forsåvidt også problem mht MAP-sensor da jeg kun har 2bar map-sensor i min ECU. Jeg har også skiftet dyser i min til noen større, husker ikke navnet på dem.. Hvordan kan jeg sjekke at den får rett mengde diesel i forhold til hva turbotrykk jeg har? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 15, 2008 Du har 2,5bar map sensor, altså 1.5bar over atm. 1,5bar er utenfor turboens arbeidsområde, og den vil bli lite effektiv og få ett kort liv diesel mengde i forhold til luft er enkelt, ryker den svart får den for mye diesel, ryker den ikke eller såvidt får den passe eller har luft overskudd, slik dieselmotorene er satt opp originalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 15, 2008 ok.. men ang map-sensor så er jeg 99,9% sikker på at jeg har 2bar mapsensor i min.. Senere ble de levert med 16-bit ECU og 3bar mapsensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 15, 2008 ok.. men ang map-sensor så er jeg 99,9% sikker på at jeg har 2bar mapsensor i min..Senere ble de levert med 16-bit ECU og 3bar mapsensor. Bombesikker på at du har 2.5bar map sensor. Vært det siden dag en på TDi, også ved 8-bit ECU (MSA12). Dessuten, så kom 16-bit ECU (MSA15) medio 1994, fortsatt med 2,5bar map sensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 15, 2008 ok. jeg vet ikke så du har sikkert rett.. Stod det på kermatdi derfor jeg reknet med det.. Dessuten får jeg fuelcut ved trykk over 1bar, og ikke under.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 15, 2008 Hvis du har høyere ladetrykk en map sensoren er beregnet for gir den bare ut maks signal spenning. Map sensorene gir ut 0V ved absolutt vakuum og 5V ved maks ladetrykk (i dette tilfelle 1,5bar overtrykk, eller 2,5bar absolutt). Lader du mer enn dette gir den fortsatt ut 5V signal og ECU får bare beskjed om at ladetrykket er 1,5bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 15, 2008 Hvordan vet du at du har fuelcut? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 15, 2008 eg kjører med 1.6-1,7 bar ladetrykk på min tdi, men er vel gjerne annerledes på nye tid motorer?! er chippa og.. Er større turbo på din motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 15, 2008 Hvordan vet du at du har fuelcut? Merker på bilen at om jeg har litt over 1bar en liten tid, slutter den å akselerere i det hele tatt.. Har bare blitt fortalt at det er fuelcut:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 15, 2008 Har du noen feilkoder med VAG-COM? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 15, 2008 ja at trykket er feil.. husker ikke nøyaktig hva som stod da det er en stund siden jeg sjekka den for feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...