5 trinns girkasser Audi 100/200 Torsen

Anbefalte innlegg

Går 5trinns girkasser med Torsen diff. til Audi 100/200 10v om hverandre med 5 trinns 200 20v eller evt. S4/S6 C4?

Evt. andre utgaver som kan brukes på Audi 100 10vt Quattro?

Evt. om de passer festebraketter/motor, er det like tilkoplinger til ryggelys, speedometer, etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at det skulle gå bra, det går ihvertfall fint andre veien:)

Men det jeg ikke forstår er hvorfor du vil gå den veien: klø :

Når det gjelder fremkommelighet er det ingenting som slår den gamle kassa med 2 sperrer....ingenting!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at det skulle gå bra, det går ihvertfall fint andre veien:)

Men det jeg ikke forstår er hvorfor du vil gå den veien: klø :

Når det gjelder fremkommelighet er det ingenting som slår den gamle kassa med 2 sperrer....ingenting!!

 

Kanskje litt dum formulert av meg :)

Jeg har en 90 mod. 100 sedan TQ med Torsen midtdiff.

Denne er litt vond å gire til 2 og 3 gir.

Derfor er jeg ute etter ei girkasse som tilsvarer den originale, pga. bilen skal være mest mulig original.

 

Du vet ikke om girkasse?

 

Jeg vurdere egentlig å overhale girkassen som sitter i bilen, men er litt usikker på om det kreves noe spesialverktøy som man absolutt må ha for å skifte synk.ringer, og samtlige lager. Hvis det finnes deler å få kjøpt da?

Jeg har laget ei deleliste med delenr i kveld som jeg skal få priset hos den lokale Audi representanten.

 

 

Men det er riktig som du sier, det er ingenting som slår den eldre utgaven med 2 sperrer!!

Jeg har kjørt med en onkel av meg på en bratt skogsvei på vinterføre han aldri hadde turt å kjøre selv, verken opp eller ned :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkasse fra 100 TQ og 200 etter facelift passer uten videre på bilen din, men sjekk sluttutveksling før du kjøper noe for å være sikker på at det er samme, mener å huske at det finnes noen kasser med noe annet enn 4.11:1 som er normalt. 100 uten turbo samt S4/S6 har en nyere type kasse (01A/01E) som ikke passer uten annen overføring, svinghjul og mellomaksel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Girkasse fra 100 TQ og 200 etter facelift passer uten videre på bilen din, men sjekk sluttutveksling før du kjøper noe for å være sikker på at det er samme, mener å huske at det finnes noen kasser med noe annet enn 4.11:1 som er normalt. 100 uten turbo samt S4/S6 har en nyere type kasse (01A/01E) som ikke passer uten annen overføring, svinghjul og mellomaksel.

 

Takk for god informasjon!

Jeg tenker helst på overhale den jeg har, men det er sikkert det dyreste og mest arbeidsomme alternativet?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vet hva man har, men ikke hva man får. ;) Husk at om du kjøper en brukt er det også snakk om noe du ikke vet hvordan er brukt, så det kan fort være skavanker/ulyder. En overhaling er neppe billig og jeg aner ikke om noen som gjør det samtidig som det krever pinlig nøyaktighet og en del verktøy, men da blir jo kassen i praksis "ny". Hvordan vond til 2. og 3. gir er den kassen du har? Det er trolig bare synkroniseringene som er slitne, delene er jo ikke dyre, men det er veldig mye jobb..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å prøve omega gir oljetilsettning, hadde sikkelige problemer med å gire med min gamle MR2, var sikker på at kassa måtte ut for å bytte sync. ringer men etter et tips om den olja prøvde jeg det. Å gla for det gitt, for det fungerte som f...n.. :)

 

Fåes kjøpt hos mekonomen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man vet hva man har, men ikke hva man får. ;) Husk at om du kjøper en brukt er det også snakk om noe du ikke vet hvordan er brukt, så det kan fort være skavanker/ulyder. En overhaling er neppe billig og jeg aner ikke om noen som gjør det samtidig som det krever pinlig nøyaktighet og en del verktøy, men da blir jo kassen i praksis "ny". Hvordan vond til 2. og 3. gir er den kassen du har? Det er trolig bare synkroniseringene som er slitne, delene er jo ikke dyre, men det er veldig mye jobb..

 

Den har problemer med å synkronisere mellom girene, så det er nok ringene som har fått det.

Vet dere om skifting av synk.ringer og lager er med i Bentley håndbøkene?

 

Jeg fikk pris i dag på fra vår lokale Audiforhandler på samtlige lager, tetninger, synkringer til girkassen + lager/tetninger

til diff`n bak. (Jeg har ikke ulyd i bakaksel, men var bare nysgjerrig på deleprisen)

Dette kom på ca 8200,- inkl. en liten verkstedrabatt via jobben min. Jeg skal spesifisere dette litt nærmere når jeg får hentet delelisten. Det er ikke dermed sagt man behøver å skifte alle delene jeg satte opp, men det er i hvertfall et utgangspunkt.

 

Men det er nok greiest å snakke med noen som har prøvd dette, før man kommer ut på tynn is :)

Snakk ut dem som har noe hjertet vedr. reparasjon av girkasser med Torsen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva med å prøve omega gir oljetilsettning, hadde sikkelige problemer med å gire med min gamle MR2, var sikker på at kassa måtte ut for å bytte sync. ringer men etter et tips om den olja prøvde jeg det. Å gla for det gitt, for det fungerte som f...n.. :)

 

Fåes kjøpt hos mekonomen..

 

Jeg innbiller meg selv at jeg har prøvd dette tidligere, men er usikker om det er denne bilen :) Altzheimer light :)

Skal faktisk prøve en flaske bare for å tilfredsstille nysgjerrigheten.

Vi har prøvd Omega på noen store hydr.sylindrer med oljelekkasjer som kostet flesk å skifte ut.

Dette fungerte veldig bra, bare etterfylle 1 gang i året så holdt de seg meget tørre.

 

Men jeg er generellt skeptisk til slike "trylledrikker" :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhaling av manuell kasse står i Bentley-bøkene ja. :) Men det forutsetter en god del spesielle verktøy, så det er ikke heeelt hvermansen-jobb.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overhaling av manuell kasse står i Bentley-bøkene ja. :) Men det forutsetter en god del spesielle verktøy, så det er ikke heeelt hvermansen-jobb.. ;)

 

Vi får begynne med bøkene først og se om vi drister oss videre :)

 

Men hvis noen har erfaringer med slike kasser, er det bare å dele denne med oss andre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av spesialverktøy er det ihvertfall ymse avdragere, "dingser" til å presse på lagerbaner med, mikrometer, en del shims/avstandsskiver i forskjellige dimensjoner og litt sånt. Alt er nok kurant utstyr, men i såpass mange utgaver at de færreste har dette i hobbyverkstedet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.