#1 Skrevet Oktober 14, 2008 (endret) Hei. Har et problem som oppstår hvis jeg har et betydelig gasspådrag når bilen er kald. Når den girer om og skal begynne å dra mister den kraft. Det virker som om turboen kobler ut på noe vis. Hvis jeg stanser og starter bilen på ny merker jeg ingenting til dette problemet. Touran er en 04 mod 2.0 DSG og har travet 82000 km. Håper noen kan gi meg et svar på hva det kan være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 14, 2008 Det kan jo hende motorstyringen går i en slags beskyttelsesmodus, for betydelig gasspådrag på en kald turbodiesel er ikke akkurat etter boka, hvis det er meningen motoren skal vare litt over tid. Uansett, har opplevd det samme, men da med varm motor, på en tidligere programversjon av trimmingsprogrammet. Det var da turboen som gikk med for høyt trykk, dvs at trykkutligningen, eller wastegaten, ikke styrte korrekt. Jeg fikk da en CEL, "check engine light", men dette ble resatt ved tenning av\på, som du sier. Får du en CEL, og hører du turboen jobber anderledes? Hvis ikke, få lest av feilkodene i ECU-en for videre feilsøking. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 1, 2008 Hei! Har hatt det samme problemet på min 2.0 DSG 06mod 143 000km.. Det startet ved 90 000km, verkstedet drøyde saken en stund men byttet turboen og sa at den var sliten og ladet med for høyt trykk. Fikk spørsmål om jeg hadde gjort noe med bilen!! Reis til verkstedet og krev at de gjør noe med det så fort som mulig, kjenner til 2 andre som turboen raste helt på. Har ellers byttet svinghjulet, drivledd, drivaksel andre side, hjullager, justere hjulstillingen, webasto varmeren og må sansynligvis bytte eksostilbakeføringskjøleren siden den bruker langt over 2-3dl kjølevæske pr 20-30 000km. Har ikke mistet helt motet enda men jeg burde få et Diplom for å ha vært så uheldig med min bil!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 2, 2008 Min 07 Touran 2.0tdi har gått i nødprogram en gang i sommer. Da var det vel rundt 30+ og det gikk jamnt for seg. Stoppa og starta igjen og alt var som det skulle. Feillageret avlest og det var for høyt turbotrykk som hadde utløst nødmodus. Ingen lamper eller noe å spore i dashen. For noen uker sia begynte det å plystre i turboen og ca 15 mil senere var det som å kjøre en 2.0 sugemotor med 70hk. 54.000km hadde bilen gått da. Hørte såvidt at turboen snurra på høyt turtall. Fikk ihvertfall ny og forbedret utgave av turboen. Som sagt tidligere harde pådrag på kald motor bør ungås hvis man håper på at motoren skal vare en stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 19, 2008 Hei eg har samme problem, besøkte i dag min lokale Berge og co og fikk tatt en diagnose test på bilen mens dinna feilen var til stede. Dei fikk fram følgende feilkode:Ladetrykkføler G31 Reguleringsgrense overskredet. Stoppet bilen og startet den igjen fikk da fram samme kode, men bilen drog som den skulle. Slettet feilkodene gikk heilt fint igjen, drog på opp en bratt bakke, samme skjer igjen. Slo av tenning heilt fin. Skal på nærmere sjekk neste uke. Noen som har vært borti den feilkoden før? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 19, 2008 Den feilkoden høres vell ut som akkurat den samme som blir beskrevet overfor med for høyt ladetrykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 19, 2008 Det eg meinte var om noen VEIT ka som er gale da den feilkoden kommer opp,om det er noen bestemte følere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...