Problemer med lading av batteri

Anbefalte innlegg

Hei folkens

 

Jeg har en 98' A6 1.8 T som jeg har problemer med at batteriet lader seg ut, Jeg har målt at lading er for dårlig. Jeg har ingen riktige tall for volt på batteriet når bilen går med den er under 13 v. og som jeg har fått med meg så skal lade volten være mellom 14.1 og 14.4 eventuelt høyere ved lave utetempraturer. Har hørt fra en venn at det skal være en tempraturmåler inne i dynamoen som skal justere voltmeteren til batteriet, er dette riktig ??? Dette hører veldig rart ut fordi da vil etter at dynamoen blir varm gi feil volt-styrke til batteriet. Dette skal vist være ett problem men det er vel en grunn for at det selges så mye batteriladere i landet. Det er jo litt rart at en dynamo på 90 - 120 amper ikke skal kunne lade ett batteri etter litt kjøring men må kjøpe inn en batterilader som bare lader 4 amp. ... men jeg er ikke noen eletrikker .. Er det noen som har noe tips eller erfaringer på dette ??

 

På forhånd takk

 

Hilsen

Rune Sørensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert bare børstene/regulatoren som er gåen. Billig og fikses på 10 minutter..

Batteriet kan jo også ha konket ut, men med såpass lav ladespenning er nok ike det tingen hvis batteriet ellers tar lading.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betyr det jeg må kjøpe en ny regulator eller holder det med at jeg rengjør den jeg har... ?? er det lønnsomt å øke volt'n på regulatoren slik at lading blir høyere ? eller er det bra nok som det er ?

 

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den lader dårlig er det enten dårlige børster eller gåen regulator, prisforskjellen er såpass liten at det ikke er noe å lure på. Bytt dritten og kjør videre..

Ladec (trur eg) har spesielle regulatorer som kompenserer for utetemperatur, men de er dyre. For høy spenning vil også koke batteriet, så en gyllen middelvei er tingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den dynamoen skal ikke gi over 14 volt...

Naf senteret her jeg bor mente bilen ladet for dårlig, men jeg har aldri hatt noe starttrøbbel. Pratet med en verksmester på et vag verksted, han sa at ladespenningen på min dynamo skulle ligge mellom 13.4 og 13.8v

Funker fint enda, selv om det er blitt kaldt i luften.

 

Men det er vel andre som vet bedre her inne :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regulatoren og børstene er i mange tilfeller i samme del. Koster et par hundre på torshov f.eks.

 

Det du leser av på voltmeteret inne i bilen er spenning på batteriet etter at tap av strøm til lys, pumper etc etc er trukket fra, mao ikke ladespenning. Den ligger litt høyere.

 

Har du sjekket syrenivået på batteriet? Jeg begynte å få svakt batteri, og det viste seg å være nesten tomt for veske. Da blir det også dårlig med strøm etterhvert....Nå har jeg to knakende gode batterier klare for kulda :D

 

Husk å etterfylle batterivann på full-ladet batteri, hvis ikke kan det koke over. Og med full-lading menes at du tar batteriet ut av bilen og lader det i 24 timer.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for deres svar, men jeg har noen spørsmål da ...

 

Jeg har hørt det at ett batteri skal ha minimum 14,1 v for at den skal lage riktig og jeg har målt rett på batteriet og den viser 13,6 v uten kjørelys på. Dette var ved varm motor. Ja jeg har også hørt og sett på de spenningsregulatorene som du før kjøpt fra LADAC og de ligger på ca. 1700,- Dette er dyrt men jeg ringte Audi Ensjø og de skulle har 970,- uten mva. Det er da bare 500,- mellom men da kan vi være sikker på at ladingen blir bra heletiden.

 

Jeg må jo si at det er litt rart at en dynamo på 120 A ikke skal kunne lade ett batteri hele året, men vi må kjøpe egne batteriladere med noen få amper for å "lade opp". Hadde alle biler hatt en slik løsning som Ladac så hadde vi spart mye penger på batterier og innkjøp av ladere. *Jeg har hørt at BOSCH sin spenningsregulator har en innebygd tempraturmåler men må se det er ganske dumpt når den ligger i regulatoren og ikke ved batteriet. Men ikke vet jeg hva jeg skal gjøre men jeg kan kanskje begynne med å kjøpe en ny regulator fra Torshov til par lapper så får vi se hvordan det går....

 

Hilsen

Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For at batteriet skal kunne bli toppladet MÅ det være en spenning på 14,4 volt v/20 gr.

 

Ladespenningen måles med kjørelys på og rask tomgang (ca. 2000 o/min).

 

Du kan måle forskjellen mellom dynamo og batteri for å se om det ligger i kabler/kontakter eller om det er regulatoren.

 

De aller fleste dynamoer leveres uten temp.komensering innebygd og det er strengt tatt ikke nødvedig heller, temperaturen i dynamoen varierer ikke så mye som man skulle tro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har mulighet, så kan du kanskje prøve med et annet batteri. Batteriet i fars 99 a6 tok kvelden høsten 03, altså 4 år gammelt.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.