#1 Skrevet Oktober 15, 2008 Hei Bil: Audi A6 2,5TDI Q 180Hk AKE Tiptronic Helt siden jeg kjøpte bilen for rett over 4000 km siden har jeg til hatt en lyd som kommer og går. Lyden minner veldig om "bremseskjold som ligger inntil skiven lyd", men er altså ikke det. Trodde først det var et hullager, men vi har nå sjekket lagrene nøye på høyre side som jeg TROR lyden kommer ifra. Høyre bak er det ikke, der hadde vi av skive og calipper og sjekket for slakk og lyd.' Lyden kommer raskere med sommer dekk/felg kontra vinterdekkene. Jeg er ganske sikker på at lyden kommer fra høyre side foran, men slike mekaniske lyder kan jo forplante seg. Noen forslag til hva det kan være? -Drivaksling? -Noen med tiptronic kassen? -Hjullagre på venstre side? Simmerring på utgående aksling fra kassen ble skiftet i sommer. Er det noen andre kjente lagre i kassen som blir dårlig med tiden? Bilen har nå rullet rett over 185000km. All hjelp mottaes med stor takk:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 15, 2008 HeiBil: Audi A6 2,5TDI Q 180Hk AKE Tiptronic Helt siden jeg kjøpte bilen for rett over 4000 km siden har jeg til hatt en lyd som kommer og går. Lyden minner veldig om "bremseskjold som ligger inntil skiven lyd", men er altså ikke det. Trodde først det var et hullager, men vi har nå sjekket lagrene nøye på høyre side som jeg TROR lyden kommer ifra. Høyre bak er det ikke, der hadde vi av skive og calipper og sjekket for slakk og lyd.' Lyden kommer raskere med sommer dekk/felg kontra vinterdekkene. Jeg er ganske sikker på at lyden kommer fra høyre side foran, men slike mekaniske lyder kan jo forplante seg. Noen forslag til hva det kan være? -Drivaksling? -Noen med tiptronic kassen? -Hjullagre på venstre side? Simmerring på utgående aksling fra kassen ble skiftet i sommer. Er det noen andre kjente lagre i kassen som blir dårlig med tiden? Bilen har nå rullet rett over 185000km. All hjelp mottaes med stor takk:D Hadde det vært hjullager så hadde vel lyden blitt værre i løpet av 4000km? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 15, 2008 Hadde det vært hjullager så hadde vel lyden blitt værre i løpet av 4000km? Ja, en skulle jo tro det, men når det gjelder denne bilen er det ingenting som overrasker meg lengre: eek : Skal ha med meg en mekaniker fra Auto-Sentrum på kjøretur imorgen, satser på han hører noe:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 16, 2008 Jeg hadde noe som kunne minne om "dårlig hjullager-lyd" og subbing på min A6 etter at jeg fikk på sommerskoa. Dette viste seg overraskende nok å være støy fra Nankang-dekkene. Jeg var helt overbevist om at det var noe som hadde tatt kvelden Etter jeg byttet til Kuhmo ble lyden helt borte. Men iom. lyden er der med både sommer og vinterhjul er det vel ikke det som er problemet her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 16, 2008 Jeg hadde noe som kunne minne om "dårlig hjullager-lyd" og subbing på min A6 etter at jeg fikk på sommerskoa. Dette viste seg overraskende nok å være støy fra Nankang-dekkene. Jeg var helt overbevist om at det var noe som hadde tatt kvelden Etter jeg byttet til Kuhmo ble lyden helt borte. Men iom. lyden er der med både sommer og vinterhjul er det vel ikke det som er problemet her. Hmm, okei. Men er nok ikke det her. Hadde med meg mekanikereren idag. Kjørte lang tur, lyden kom, men han kunne ikke høre noe unormalt. Han sjekket nøye alle hjullagrene, ikke noe dårlig der. Forstilling, motor, girkasse og bakdiff mener han er helt i orden. Vi kom til det at det er noe i veien med meg: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 16, 2008 Då har du nok samme syndromet som meg... ulydnevrose. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 17, 2008 Då har du nok samme syndromet som meg... ulydnevrose. Hehe, jeg lider av dette selv. 2.5tdi v6 sammen med tiptronic er jo oppskrift på trøbbel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 17, 2008 Då har du nok samme syndromet som meg... ulydnevrose. Lider av det samme jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 18, 2008 Hehe! Samme her og I tillegg 2.5 TDI og TIP! Jeg har "lagerlyd" og, men kun når sommerdekkene er på! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 18, 2008 Godt det er flere enn meg med denne lidelsen. Jeg det er en lyd der som jeg er overbevisst om at ikke skal være der. Den kom fortere med sommerdekkene(245/35-19) enn vinterdekkene (205/55-16). Kab det være noe med bakdiffen? Oljen på den skal vel ikke skiftes? Er dette et quattro fenomen eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 18, 2008 Heisann, jeg har også a6 2.5 tdi tip 99 mod sådan, hadde kjørt rundt med noen kraftige suselyder bakfra en plass, trodde først det var varmesjold til bremsene bak som skrapte borti, eller klossene som lå inntil. Men da vi fikk heist den opp på bukk, var det lett å høre hvor det kom fra, måtte ut å handle ny bakdiff gitt. Fikk tak i en brukt til 4 laken som var helt fin, selv om en kanskje kunne overhalt den gamle for en rimelig penge, ikke vet jeg. Har hatt a6'en i 2 år nå, men en ting som er rart er at sansene skjerpes en del da man setter seg i bilen, spesielt hørselen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 18, 2008 Godt det er flere enn meg med denne lidelsen. Jeg det er en lyd der som jeg er overbevisst om at ikke skal være der. Den kom fortere med sommerdekkene(245/35-19) enn vinterdekkene (205/55-16). Kab det være noe med bakdiffen? Oljen på den skal vel ikke skiftes? Er dette et quattro fenomen eller? Det er normalt at diffen svetter litt. Går jo ann å sjekke for sikkerhets skyld. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 18, 2008 Oljen på bakdiffen kan også med fordel skiftes når bilen har rullet et halvt liv:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 19, 2008 Heisann, jeg har også a6 2.5 tdi tip 99 mod sådan, hadde kjørt rundt med noen kraftige suselyder bakfra en plass, trodde først det var varmesjold til bremsene bak som skrapte borti, eller klossene som lå inntil. Men da vi fikk heist den opp på bukk, var det lett å høre hvor det kom fra, måtte ut å handle ny bakdiff gitt. Fikk tak i en brukt til 4 laken som var helt fin, selv om en kanskje kunne overhalt den gamle for en rimelig penge, ikke vet jeg. Har hatt a6'en i 2 år nå, men en ting som er rart er at sansene skjerpes en del da man setter seg i bilen, spesielt hørselen. Ja, det er akkurat det jeg tenker på selv! Var jo ikke så dyrt i utgangspuktet: eek : Noen som vet hva et oljeskift på bakdiffen koster? Er oljen svin dyr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 19, 2008 Ja, det er akkurat det jeg tenker på selv! Var jo ikke så dyrt i utgangspuktet: eek : Noen som vet hva et oljeskift på bakdiffen koster? Er oljen svin dyr? Jeg må bare spørre; skjer dette etter "så lav km-stand"? Jeg kan ikke si jeg merker noen ulyder hos meg og drivverket har rullet snart 250k. Riktignok har både kammer og dieselpumpe blitt byttet på tralla mi, og kan ikke merke noe galt, men alikevel er jeg like nervøs for at noe skal skje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 20, 2008 Nå ringte akkurat Auto-Sentrum. Han kunne fortelle at oljen på bakdiffen ikke så bra ut i det hele tatt: eek : De kunne ikke finne noen lekasjer, og det var rett mengde på diffen også. Så kanskje lyden er vekke nå(krysser fingre) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 20, 2008 og lyden er der ennå. Har anbefalte at den oljen skulle byttes hver 60-90000km.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 20, 2008 Da har du hvertfall bytta diff-olje. Har tidligere slitt med å finne ulyder som bare jeg har hørt jeg også. Er noe med at man kjenner bilen, og vet hvilke lyder som skal være, og ikke være. Er ikke et løst varmeskjold over drivaksel da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 20, 2008 Har fått naboen til å være med en tur nå, og etter han fikk kjøre mener han det er et hjullager. Tenker jeg får skiftet det om en liten stund så får vi se atter engang:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 20, 2008 Da har du hvertfall bytta diff-olje.Har tidligere slitt med å finne ulyder som bare jeg har hørt jeg også. Er noe med at man kjenner bilen, og vet hvilke lyder som skal være, og ikke være. Er ikke et løst varmeskjold over drivaksel da? Ja, mulig det kan være noe sånt, men ville den lyden ha vedvart i over 4000km? Skulle jo tro hvis det var en skjold av et slag, sp ville det blitt slitt litt vekk, og lyden burde blitt mindre merkbar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 20, 2008 Ja, mulig det kan være noe sånt, men ville den lyden ha vedvart i over 4000km? Skulle jo tro hvis det var en skjold av et slag, sp ville det blitt slitt litt vekk, og lyden burde blitt mindre merkbar. Blir jo veldig teoretisk da, siden jeg ikke har hørt lyden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 21, 2008 Blir jo veldig teoretisk da, siden jeg ikke har hørt lyden. Ja, sant det. Når en vingler fram og tilbake varierer lyden, så da kom vi til høyre lager foran:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 21, 2008 Da skal det være mer lyd når du ligger i krapp venstresving. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 21, 2008 Da skal det være mer lyd når du ligger i krapp venstresving. Jepp, stemmer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 22, 2008 da var høyre hjullager foran skiftet, og lyden er vekke:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...