Skjulte funksjonar i bilelektroen... Noken som veit om noken?

Anbefalte innlegg

Sat og fikla i dag, tenkte eg skulle stille klokka, det er jo vintertid i dag. Motoren gikk på tomgang, og eg trykte inn knappen for å stille klokka. Da kom det opp ein del ikon på forskjellige ting på bilen. Vanntemp ikon, Bremselys, Km/h +++++ Og på slutten stod det OK. Da regnar eg med at alt er OK.

 

Veit og om funksjonane på klimaen (har aldri fått det til, men veit no om det).

 

Men er det noken andre skjulte ting som eg burde vete om??

 

Bilen er ein 98 mod A3 1.8T.

(Og eg har ikkje lest instruksjonsboka nei, den er på tysk)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

Motoren gikk på tomgang, og eg trykte inn knappen for å stille klokka. Da kom det opp ein del ikon på forskjellige ting på bilen. Vanntemp ikon, Bremselys, Km/h +++++ Og på slutten stod det OK. Da regnar eg med at alt er OK.

Dette er en enkel selvtest man kan starte manuelt (som du sikkert skjønte). Noen fler skjulte? Hm... Vet at på S4 (C4) kan man få hjernen i diagnose modus ved å holde reset knappen til kjørecomputeren inne når man skrur på tenninga. Fungerer ikke på S6 da : oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det noken andre skjulte ting som eg burde vete om??

 

Bilen er ein 98 mod A3 1.8T.

(Og eg har ikkje lest instruksjonsboka nei, den er på tysk) [/b]

 

Ettersom du har en importbil så er det mulig at du har hastighetsalarm på bilen din også, sånn at du blir varslet når du kjører over den hastighet du aktiverer funksjonen på.

Du aktiverer den på samme måte som selvtesten, men gjør det i fart. For eksempel 80km/t. Det vil da pipe hver gang du kommer over denne hastigheten helt til du slår av tenningen.

 

Sånn funksjon er det forresten på den nye A3'n her til lands også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Kristiansen

Ettersom du har en importbil så er det mulig at du har hastighetsalarm på bilen din også, sånn at du blir varslet når du kjører over den hastighet du aktiverer funksjonen på.

Du aktiverer den på samme måte som selvtesten, men gjør det i fart. For eksempel 80km/t. Det vil da pipe hver gang du kommer over denne hastigheten helt til du slår av tenningen.

 

Sånn funksjon er det forresten på den nye A3'n her til lands også.

 

Jeg har den hastighetsalarmen og også det selvtest opplegget på min. Har ikke helt sett behovet for den alarmen ennå da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Dette er en enkel selvtest man kan starte manuelt (som du sikkert skjønte). Noen fler skjulte? Hm... Vet at på S4 (C4) kan man få hjernen i diagnose modus ved å holde reset knappen til kjørecomputeren inne når man skrur på tenninga. Fungerer ikke på S6 da : oppgitt

Diagnose modus?

det vil sei?

 

Prøve det nå etterpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

Diagnose modus?

det vil sei?

 

Prøve det nå etterpå.

Det kom masse kryptiske tegn i displayet, også tror jeg hjernen ble resatt. Det hjalp ihvertfall når S4'en ikke ville ut av nødmodus :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Stian Brenna

Det kom masse kryptiske tegn i displayet, også tror jeg hjernen ble resatt. Det hjalp ihvertfall når S4'en ikke ville ut av nødmodus :)

Skjedde ingenting der..

 

Må sikkert holde ned vindusheven, mens du ser på klimaen, og tenker på ei fin dame, mens du starter bilen, for at det skal skje på A3`n. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Badowski

Jeg har den hastighetsalarmen og også det selvtest opplegget på min. Har ikke helt sett behovet for den alarmen ennå da...

 

Jeg har den stående på 140, kurrant at det piper til når man er litt for tung på høyrelabben..(og lappen potensielt er på vei bort)

 

Det er forøvrig to slike alarmer på min, en fast (som jeg altså har satt til 140) og en som kan settes i fart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Ole Bendik Kvisberg

Jeg har den stående på 140, kurrant at det piper til når man er litt for tung på høyrelabben..(og lappen potensielt er på vei bort)

 

Det er forøvrig to slike alarmer på min, en fast (som jeg altså har satt til 140) og en som kan settes i fart.

Korleis setter du den faste da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

Korleis setter du den faste da?

 

Husker ikke helt, men det gjøres når motoren ikke går.

 

Alt står i instruksjonsboka. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roar Stegegjerdet

Korleis setter du den faste da?

Trykk inn venstre knapp i over 2 sek. , da kommer tall i displayet. Still til ønsket varsling... Reset bruker du resettknappen under på høyre hendel..... alt UTEN tenning på !!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det morsomme er klima'n din... det er det 76 (ca.) funksjoner, som du kan se på..! Blandt annet speedometer, turteller, utetemp, temp i kupeén (hodehøyde, brysthøyde, knehøyde og fothøyde), hvor mange ganger bilen er startet siden den var ny, temp. på kjølevann, innsugsluft osv..., og en hel masse verdier på ting og tang! Brukte bare tre selv... speedometer, turteller og utetemp.

 

Har ikke noen full oversikt, men det er det sikkert noen her som har..! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Frank Robert Johansen

Det morsomme er klima'n din... det er det 76 (ca.) funksjoner, som du kan se på..! Blandt annet speedometer, turteller, utetemp, temp i kupeén (hodehøyde, brysthøyde, knehøyde og fothøyde), hvor mange ganger bilen er startet siden den var ny, temp. på kjølevann, innsugsluft osv..., og en hel masse verdier på ting og tang! Brukte bare tre selv... speedometer, turteller og utetemp.

 

Har ikke noen full oversikt, men det er det sikkert noen her som har..! ;)

http://www.audiworld.com/tech/int5.shtml

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er en enkel selvtest man kan starte manuelt (som du sikkert skjønte). Noen fler skjulte? Hm... Vet at på S4 (C4) kan man få hjernen i diagnose modus ved å holde reset knappen til kjørecomputeren inne når man skrur på tenninga. Fungerer ikke på S6 da : oppgitt

 

 

Eldgammal tråd dette, men jeg er nyskjerrig... GJøres dette i det man vrir på tenninga, eller etter at tenninga er skrudd på, eller trykker du "reset" - holder inne - vrir på tenning?

 

Bilen døde helt plutselig på vei til jobb idag, og nekter å starte igjen.. Koblet fra den kabelen til den tingen som jeg ikke husker hva heter nå:rolleye: ( den sorte kabelen inn på LMM huset ).

 

Vel, bilen helt død, tenner, men dør igjen med en gang.. Lar jeg den stå litt går den kanskje 5 sek på tomgang og dør igjen.. Verdt et forsøk med å nulle hjernen og kanskje ta ut en diagnose.

 

 

BTW noen som har oversikt over diagnose kodene på S4? Søker, men finner lite ( les:ingenting )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk slanger, ofte når slikt skjer er det en eller annen lekkasje etter lmm som gjør at det skjer. Da er den lei å starte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker jo mer som det er startsperra som slår inn hos deg da... da vil du greie og starte den, men den stopper igjen med det samma.. ligger vel et batteri i nøkkelen som kanskje kan være gåent...

 

Vet ikke om du får varsel i displayet på S4 om at det er startsperra.. ihvertfall bilde av en nøkkel der da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visste ikke at man hadde startsperre på 92 modellen av s4 jeg. Uansett kan den slå inn i fart da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ingen batterier i nøkkelen såvidt jeg vet, annet enn det til "lommelykta" som har vært gåent lenge. Bilen stoppet mens jeg kjørte også, så virker rart om det skulle vært noe sånt..

 

Hadde sakte fart på 2.gir da den bare døde (virket nesten som om jeg kvelte den på giret). Skal sjekke slanger for lekkasje. Har også søkt litt og funnet ut at flere har hatt noe ala samme problem og da er det gjenganger på hallgiver og bensinpumpe..

 

Noen god måte å sjekke om det er hallgiveren på selv?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knut-R: Du kan skjekke med oscilloskop eller voltmeter til nød. Se skjemaet for bilen.

Feil på hallgiver skal også trigge en feil, prøv å blinke ut kodene, selv om det er litt vanskelig uten andre feil når bilen ikke går.

 

Roar: Hva med å kjøpe en ny manual hos Møller? Kanskje du får med den sexy mappa også! :D Tror ikke manualen koster kjetting..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eldgammal tråd dette, men jeg er nyskjerrig... GJøres dette i det man vrir på tenninga, eller etter at tenninga er skrudd på, eller trykker du "reset" - holder inne - vrir på tenning?

 

Bilen døde helt plutselig på vei til jobb idag, og nekter å starte igjen.. Koblet fra den kabelen til den tingen som jeg ikke husker hva heter nå:rolleye: ( den sorte kabelen inn på LMM huset ).

 

Vel, bilen helt død, tenner, men dør igjen med en gang.. Lar jeg den stå litt går den kanskje 5 sek på tomgang og dør igjen.. Verdt et forsøk med å nulle hjernen og kanskje ta ut en diagnose.

 

 

BTW noen som har oversikt over diagnose kodene på S4? Søker, men finner lite ( les:ingenting )

 

Oversikt over koder

 

http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vcodes.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Da ser det ut til at det er pumpa som er gåen.. Har ikke plukka den ut og testa den enda, men det er strøm inn på kontakten i "lokket", men pumpa er helt død. Blir vel å tømme tanken og plukke den ut i helga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.