Hjelp :Rar bremsepedal Audi 100 Quattro m. ABS. !

Anbefalte innlegg

Har fått en merkelig bremsepedal på audi 100´n.

Når jeg trår bremsepedalen hardt inn mens motor er igang går pedalen rykkete innover og varsel om bremser dukker opp i display.

Hjelper ikke om jeg skrur av eller på ABS bryteren, er like galen likevel.

Hva kan være galt ? Sensor som klundrer ?*

Rart det å iom. at abs skal kunne skrues av med bryteren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en type 44? Da er det den hydrauliske trykkakkumulatoren ("bomba") som er gåen og har mistet trykket. Bytt denne, så blir det bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg byttet bomba av samme grunn, føltes som abs bremsene slo inn og feilmelding blinket

nå virker den bra:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en type 44? Da er det den hydrauliske trykkakkumulatoren ("bomba") som er gåen og har mistet trykket. Bytt denne, så blir det bra.

Hei, ja er en type 44.

hmm, hvor sitter denne akkumulatoren da ? Bakom abs enheten eller noe ?

Er denne delen dyr ? Aner ikke jeg, har ikke vært borti slikt før... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter denne bomba under rammevangen ? kjente noe under der, men slange opp til servotanken..

Vanskelig å bytte el ? Så trangt ut... i mørket iallefall :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jess, den sitter på venstre side, litt i forkant av hjulet innunder der ;)

Det er ikke så altfor trangt når du får bilen litt opp fra bakken :)

Men søk dekning når du skrur av det lille røret på siden når du skal bytte, det er heftig trykk i den ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sitter på undersiden av rammevangen ja, omtrent rett under ABS-enheten. Pump bremsene 30-40 ganger med motoren stoppet før du løsner noenting, så slipper du å få noen oljesprut p.g.a. trykk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, da lærte jeg det også.. takker Eyvind ;)

Jeg har lært det på den harde måten jeg..

Skrukompisen min hører jeg mikler med verktøy, et skikkelig poff og lyden av veske i full fart, et dunk fra hodet mitt som spratt opp i bunnpanna og en passe fin glose... Ut kommer en med et vel fuktig annsikt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på den tråden her.

Holder på med bremserør bak på min audi 100 quattro, for et styr av rør og slanger !:P

Hva er disse trykk bombeme som henger på hver side bak? Også går det en slange fra en oljebeholder i motorrom? Denne går over til et rør. Og røret forfra, går innom en boks, med én inn og to ut. Alt dette går innom 2 t-stykker og den lasteavhengige ventilen. Skjønner nogenlunde hva det dreier seg om, med tanke på redusering av bremser bak ved last, trykkutgjevning osv, men trenger hjelp !

Jeg har aldri i mitt liv sett et så innviklet system, også med ABS i tilegg. Hehe, audi får det til !! =)

Så kommer spørsmålet: Kan jeg fjerne ALT sammen, og kun forgrene bremserør fra master´n foran og rett ut på bakhjulene ? Mister jeg den type "bremsekraftforsterkeren" til bakhjulene? Skjønner at den eventuelt vil bremse for mye bak..

Ikke tenk på PKK( Eu kontroll )

Takker for svar !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bland sammen nivåreguleringen og bremsene.. ;) Det er to helt separate greier. Bremserøret forfra går til en lastavhengig ventil rett foran venstre bakhjul, så til et T-stykke rett bak venstre bakhjul hvor det deler seg med et lite rør til venstre slange/caliper og et langt rør til en ventil på traversen bak og videre til høyre slange/caliper. Alt utenom dette er til nivåreguleringen, i tillegg går det bensintilførsel/retur + tanklufting på høyre side under bilen.. ;)

Kan hende jeg ikke husker helt riktige plasseringer og sånt, men mener å huske at det var slik det var.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bland sammen nivåreguleringen og bremsene.. ;) Det er to helt separate greier. Bremserøret forfra går til en lastavhengig ventil rett foran venstre bakhjul, så til et T-stykke rett bak venstre bakhjul hvor det deler seg med et lite rør til venstre slange/caliper og et langt rør til en ventil på traversen bak og videre til høyre slange/caliper. Alt utenom dette er til nivåreguleringen, i tillegg går det bensintilførsel/retur + tanklufting på høyre side under bilen.. ;)

Kan hende jeg ikke husker helt riktige plasseringer og sånt, men mener å huske at det var slik det var.

Nivåregulering av hva ? Hehe, er ikke xenon på bilen heller:p Den ventilen på traversen, hva er den til egentlig?

Føler meg rimelig lost og dum, men aldri vært borti no lignende!

Takk for svar !:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nivåregulering, hydrauliske støtdempere bak som pumpes opp med trykk fra servopumpen slik at bilen ikke synker ned bak når den lastes full.. ;)

Ventilen på traversen er for å balansere bremsen mellom høyre- og venstrehjul i sving. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nivåregulering, hydrauliske støtdempere bak som pumpes opp med trykk fra servopumpen slik at bilen ikke synker ned bak når den lastes full.. ;)

Ventilen på traversen er for å balansere bremsen mellom høyre- og venstrehjul i sving. :)

Ahh, ok...Puslespillet begynner å falle på plass her nå!=)

Tenkte på olje til dempere først, men fant/finner ingen rør eller slanger som går til demperne...Hmm...Går dette i separate rør, uten forbindelse med lasteavhengig ventil osv? Syns alt gikk i hverandre jeg:P Vil den henge med rumpa konstant om jeg fjerner denne koblingen til demperne? Mistenker at den ikke er funksjonabel:P

Hyggelig med svar!=) Sorry for potensielle dumme spm ! ! : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.