kjølevifte går etter att motoren har stoppa, Type44 100q

Anbefalte innlegg

Brodern har en Type44 100 Quattro 1986 mod 2.2 10V KU motor. når motoren har stoppa så går ofte kjølevifta på lav hastighet lenge etter att tenninga er skrudd av. resultatet er konstant dårlig batteri så samt det ikke lades, et splitter nytt batteri tok kvelden i sommer. har ikke fått sett noe på det, men nå nærmer vinteren seg, og nytt batteri skal inn, så skulle fått fiksa den vifte driten.. men er dette vanlig på disse bilene att vifta skal gå etter stans? thermobryteren som sitter på radiatoren er ny, er det et eget rele som gjør dette?

har selv samme type bil, men min er ikke slik..

edit: den hadde ikke vært slik i det siste, men uansett greit å få vite dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror (er ikke sikker) det sitter en temperatursensor på en blikkplate helt i bakkant av innsuget, festet på toppdekslet. En 1-polet temperatursensor. Denne kan starte kjøleviften med tenning av. Enten kan sensoren være gåen, eller ledningen har gnisset borti et sted og ligger sporadisk til jord.. Noen biler har denne, andre ikke. Sjekk for å være sikker. Om bilen ikke har turbo eller AC er systemet som styrer kjøleviften veldig enkelt bygd opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, kan jo se om jeg finner noe som du beskriver her.. du har vel ikke et bilde av denne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det er el. sirkulasjonspumpe og den ikke virker så blir radiatorvifte stående lenge og blåse, fordi vennet der sensor er ikke blir kjølt ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun turbomotorene som har el. sirkulasjonspumpe, sugemotorene har ikke det. :)

Jeg har ikke noe bilde, men det skal være rimelig enkelt å se en slik sensor helt i bakkant mellom innsug og toppdeksel. :) Men som sagt, er ikke sikker på om alle har denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok.. da skal jeg ta en titt på dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt om det går bra.

på min 100 88mod så går ikke vifte når bilen går, kún når tenning er av. om bilen er varm og jeg slår av tenning så starter vifta. slår jeg tenning på igjen så stopper den, selv om motor er i overkant av 90grader.

Er dette så enkelt som at termobryteren er defekt? Skal ikke den føleren på toppen gi styresignal til vifte når tenning er på?

Er ny på denne type bil, så håper noen har et svar;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.