Anbefalte innlegg

Dette temaet har sikkert vært opp 100ganger før..

Men vi prøver.

Er det noe slingringsmonn anngående forskjell hjuldiameter når det kommer til Audi quattro? Forskjell dekkbredde, felgbredd, og rulleomkrets.

Eller, MÅ det være likt uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville gått for likt forran og bak. Men ser at f.eks ABT levete en felg/dekkpakke i sin tid som var forskjellige dekker forran og bak. Var til 01mod. S4. Skulle vistnok være lik rullediameter, men forksjellig bredde.

Mitt råd er å kjøre likt forran og bak, hvorfor ikke gjøre det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikken sier at 2mm mønsterforskjell på like dekk er max avvik, dette praktiserer vi på jobben. Dersom en bil har punktert, og dekkene er slitt mer enn 2mm, skiftes alle fire.

Det er garantert en sikkerhetsmargin utover dette, men det er regelen fra fabrikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo tøft med bredere bak enn foran da. Men det MÅ/SKAL være lik rulleomkrets. Har selv kjørt med 8,5 og 10x18 på Audi S4 (C4) Der var det 225/40 dekk foran og 255/35 dekk bak,det skiller kun 6 mm i rulleomkretsen på de to dekkene. Andre mye brukte kombinasjoner ; 17 toms : 225/45-17 og 255/40-17 (skiller også kun 6 mm) 19 toms : 235/35 0g 265/30 (her skiller det 13 mm) Akkurat den med 19 toms kombinasjon vet jeg flere som har kjørt med i flere år uten noe problemer. Men noe særlig mere enn 13 mm ville jeg ikke gått for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pål: nå er vel ikke forskjellen på rulleomkretsen på 225/40-18 og 255/35-18 mer enn 4,7mm. Forskjellen på 235/35-19 og 265/30-19 er ifølge mine beregninger så mye som 17,3mm.

Når det er sagt, en forskjell i 2mm mønsterdybde på samme dekk utgjør ca 12,5mm (2mm*2*3,14) forskjell i rulleomkrets, teoretisk. Denne forskjellen er faktisk 2,5 ganger større enn forskjellen på 225/255 komboen nevnt over. Noe å tenke over for noen.

Min mening om saken er at man burde tilstrebe likest mulig rulleomkrets uten å bli fanatisk. At Møller har valgt å sette en så spesifikk grense er jo bare naturlig. Det er ikke dermed sagt at denne grensa er kritisk mtp forskjeller i rulleomkrets. Faktisk finnes det utallige eksempeler på det motsatte. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pål: nå er vel ikke forskjellen på rulleomkretsen på 225/40-18 og 255/35-18 mer enn 4,7mm. Forskjellen på 235/35-19 og 265/30-19 er ifølge mine beregninger så mye som 17,3mm.

Når det er sagt, en forskjell i 2mm mønsterdybde på samme dekk utgjør ca 12,5mm (2mm*2*3,14) forskjell i rulleomkrets, teoretisk. Denne forskjellen er faktisk 2,5 ganger større enn forskjellen på 225/255 komboen nevnt over. Noe å tenke over for noen.

Min mening om saken er at man burde tilstrebe likest mulig rulleomkrets uten å bli fanatisk. At Møller har valgt å sette en så spesifikk grense er jo bare naturlig. Det er ikke dermed sagt at denne grensa er kritisk mtp forskjeller i rulleomkrets. Faktisk finnes det utallige eksempeler på det motsatte. ;)

275/30 19 er nærmere 235/35 i teoretisk diameter/omkrets enn 265/30. Dessuten mistenker jeg dekkprodusentene for å lage dekkene slik at disse samhørende dimensjonene (225/40 og 255/35 etc) er like store i praksis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

275/30 19 er nærmere 235/35 i teoretisk diameter/omkrets enn 265/30.

Det er riktig, det skiller bare 0,2cm i forskjell på 275/30/19 og 235/35/19, mens 1,6cm på 265/30/19.

Her er en kalkulator man lett kan regne på:)

http://www.bstuning.no/FAQ/faq_dekk_kalkulator.htm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor brei felg må man ha for å hive på 275 dekk forresten? For å få lik strekk/ikke strekk på dekka med 235/35/19 på 8,5"...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takker for inlegg. Like felger/dekk er jo det greieste. Men så er det jo slik at mange selger brukte felgpakker rimelige som har forskjellig dimensjoner. Og holder man seg innenfor 2mm grensa som Møller har satt, burde det vel gå greit.

Dette gjelder vel alt av 4trekk? Hiace, king cab etc etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor brei felg må man ha for å hive på 275 dekk forresten? For å få lik strekk/ikke strekk på dekka med 235/35/19 på 8,5"...
Bør vel ha minst 10 toms felg på 275 dekk,gjerne enda bredere. Men så var det plassen da......: rolleyes Begynner å bli trangt med 10 toms felger bak på de aller fleste VAG. Men har kjørt med 10 toms felg med ET25 bake på S4 C4 uten problem,men det var akkurat på håret at det gikk uten å valse. Fikk omtrent bare et sigarett-papir på full nedfjæring på bilen mellom dekk og skjermen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bør vel ha minst 10 toms felg på 275 dekk,gjerne enda bredere. Men så var det plassen da......: rolleyes Begynner å bli trangt med 10 toms felger bak på de aller fleste VAG. Men har kjørt med 10 toms felg med ET25 bake på S4 C4 uten problem,men det var akkurat på håret at det gikk uten å valse. Fikk omtrent bare et sigarett-papir på full nedfjæring på bilen mellom dekk og skjermen ;)

tenkte meg 10" måtte være minimum ja... Tenk så sjefs det hadde blitt med 10" kantfelger og 275/30/19 bak på S3'en min:) Tror det vil gå akkurat (eller akkurat ikke) på bilen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tenkte meg 10" måtte være minimum ja... Tenk så sjefs det hadde blitt med 10" kantfelger og 275/30/19 bak på S3'en min:) Tror det vil gå akkurat (eller akkurat ikke) på bilen...

"Vanlig" brede 275 dekk har nesten vertikale dekksider på 10 toms felg, dvs at dekket vil ta godt tak i skjermen på bilen din nesten uansett ET på felg. Jeg ville valgt 235/35 på 10x19 på S3.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Vanlig" brede 275 dekk har nesten vertikale dekksider på 10 toms felg, dvs at dekket vil ta godt tak i skjermen på bilen din nesten uansett ET på felg. Jeg ville valgt 235/35 på 10x19 på S3.

Hææ? Jeg kjører jo med 235/35/19 nå på 8,5"... Ser ikke hvordan det skal passe på 10"? må jo bli en syk strekk! Det ser jo bare rart ut bakfra...

Kan jo prøve med 11" da:) tviler på at det passer på bilen dog...

Noen som har bilder av S3 med såpass breie felger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hææ? Jeg kjører jo med 235/35/19 nå på 8,5"... Ser ikke hvordan det skal passe på 10"? må jo bli en syk strekk! Det ser jo bare rart ut bakfra...

En tysker jeg kjøpte felger av hadde 10x18 ET27 med 255/35 18 dekk bake. Så ganske frekt ut ;) Men har ingen bra bilder hvor du ser skikkelig bredden desverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo en i klubben som har/hadde en rød A3 med noen helt syke Porsche Turbo felger på... Var det ikke 11x18 eller 11x19 bak? Det gikk da tydeligvis fint å kjøre med, selv om jeg syns det ser fullstendig idiotisk ut... : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele poenget med valg av akkurat 275/30/19 bak er jo fordi den er det nærmeste en kommer 235/35/19 som jeg har fremme, og sannsyligvis det største jeg får på der også... Skal jeg for eksempel kjøre 235 på 10" bak, blir vel rullediameter en del avvikende i forhold til på 8,5" pga strekken?

Skulle gjerne sett den A3'en du snakker om Ole Gunnar:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en hel sesong på denne varianten på min TTquattro

foran : 8.5x19 med 225/35-19 et 32

bak : 9.5x19 med 265/30-19 et 27

Dette går helt fint og er nok det du evt burde satse på på S3n også....

et par bilder

Disse er også evt vurdert til salgs......

DSCF0027b.JPG

DSCF0028b.JPG

DSCF0029b.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele poenget med valg av akkurat 275/30/19 bak er jo fordi den er det nærmeste en kommer 235/35/19 som jeg har fremme, og sannsyligvis det største jeg får på der også... Skal jeg for eksempel kjøre 235 på 10" bak, blir vel rullediameter en del avvikende i forhold til på 8,5" pga strekken?

Skulle gjerne sett den A3'en du snakker om Ole Gunnar:)

Strekken påvirker neten ikke ruleomkr, hvis den gjør det i det hele tatt... men det vil nok se litt rart ut om du har 235 på både en 10" og en 8,5" det blir ikke likt utseende iallefall : smil :

Men om du skal ha 9,5 tom bak ville jeg gått for 235 hele vegen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt en hel sesong på denne varianten på min TTquattro

foran : 8.5x19 med 225/35-19 et 32

bak : 9.5x19 med 265/30-19 et 27

Dette går helt fint og er nok det du evt burde satse på på S3n også....

et par bilder

Disse er også evt vurdert til salgs......

Så da slettes ikke galt ut:) 225/35 og 265/30 er ikke så veldig avvikende på rulleomkrets heller.. 0,5cm bare. Flotte felger også:)

Send meg en PM med hva du eventuellt skulle hatt for hjula..

Strekken påvirker neten ikke ruleomkr, hvis den gjør det i det hele tatt... men det vil nok se litt rart ut om du har 235 på både en 10" og en 8,5" det blir ikke likt utseende iallefall : smil :

Men om du skal ha 9,5 tom bak ville jeg gått for 235 hele vegen.

Riktig det du sier ang utseende, det må jo se helt teit ut! Men visste ikke at strekken ikke hadde noe betydning på rulleomkrets, så for meg at hjulet ble "flatere", om du skjønner hva jeg mener?

Here you go: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=25305&page=2

Der ser du jo omtrent hvor "bra" det passer.. hehe.. Men må innrømme at det var så ekstremt at jeg nesten syntes det var litt kult da jeg fant igjen bildene nå.. :D

Hehe! Det så litt ekstremt ut på den bilen... men nå har jo S3 en smule bredere skjermer da, selv om han hadde valset... Frister å prøve, hehe:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ganske strekt ja, men du er avhengig av strekk for å ha mulighet til å få hjulet innenfor skjermen. Dekkbredde på 245-255 hadde kanskje vært optimalt, men da blir hjulet enten større eller mindre enn 235/35. 255/30 bak og 215/35 foran kanskje?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ganske strekt ja, men du er avhengig av strekk for å ha mulighet til å få hjulet innenfor skjermen. Dekkbredde på 245-255 hadde kanskje vært optimalt, men da blir hjulet enten større eller mindre enn 235/35. 255/30 bak og 215/35 foran kanskje?

Då ville eg heller prøvd 225 og 265 tror eg, men på mindre felg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkbanen blir ikke kortere selv om sideveggene skråner litt mer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekkbanen blir ikke kortere selv om sideveggene skråner litt mer :)

Nei, hadde jeg tenkt meg om så sier det seg egentlig litt selv: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då ville eg heller prøvd 225 og 265 tror eg, men på mindre felg...

Jeg tror allerede 255 subber på 10x19 hvis ikke ET er høy, men da butter vel kanskje hjulet innover igjen... Så smalt dekk som mulig er nok løsningen med 10 toms felg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.