Settskrue på skiver knakk

Anbefalte innlegg

Byttet skiver i går, men fikk ikke løsnet settskruen. Brukte slagtrekker, deretter grise**** (som knakk), og stod igjen med gjengedelen av skruen inne i navet. Samme på begge sider. Monterte så skivene uten settskrue.

Denne skruen har vel bare som funksjon å holde skiven i posisjon når hjulene er av, øvrig belastning tar vel hjulboltene seg av. Så det går det sikkert greit å kjøre uten.

Men hva gjør man for å få dette 100%? Borre ut? Varme? Lage nytt hull og gjenge opp? Hva gjør de proffe når dette skjer?

Er forresten ikke rart at det sitter etter 11 år med fukt, salt og varme...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har hatt samme problem på noen biler å har aldri gjort noe mer enn å borre hodet av skruen.

ikke merket noe til det annet enn vis jeg kakker til skiva mens jeg bytter hjul for da liner jo ikke bolthullene om skiva snurrer men utover det har jeg ikke hatt noen problemer nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo eventuelt bare borre ett nytt hull ett annet sted og gjenge opp om en ønsker å ha en skrue der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også har du på fett på skruen når du setter den inn igjen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er mange nyere biler som kommer uten settskrue på skiva i det hele tatt, så det betyr ingen verdens ting

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst det er ikke noe problem uten. Skruen holder bare skiva på plass når ikke hjulet er der så det vil være ca. 3% vanskligere å byte hjul.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjengene bruker som oftes ikke å sette seg. Min erfaring er at det er hodet som setter seg fast, så når hodet er boret av, så løsner man lett selve skruen med en god selvgripertang : vinke :

Og nei, du trenger ikke denne skruen for annet enn å sentrere skiva.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.