Anbefalte innlegg

Vanntempen går sjelden over 60 grader på måler inne i bilen. Vifta blåser varm luft relativt raskt. Selv ved hard kjøring så ligger tempen på 60 grader. Er dette termostaten ?

 

En annen ting er at turtallet gynger ved kald motor når jeg trykker inn klutsjen for å stoppe i f.eks. lyskryss.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette høres veldig ut som om det er det samme problemet jeg har. Er bare en sjelden gang temperaturmåleren funger. Dette er mest sansynlig termostaten som er defekt. Målte A4'm min igår og på min var det teromostaten som var gåen. Denne sitter iallfall på min rett bak blokka med en liten blå kontakt. Burde ikke være en stor sak å bytte. :) Men få sjekket med møller eller noen med diagnoseutstyr om hva som kan være galt først. Liten vits å bytte termostat om det bare er kabelbrudd eller dårlig kontakt en vei. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om temperaturmåleren bare virker en sjelden gang er det mest sannsynlig sensoren som er defekt.

 

Se om temperaturen stiger når du står lenge på tomgang. Om den gjør det er det nok termostaten, om den ikke gjør det er det nok sensoren som måler feil temperatur.

 

Edit: ser at du skriver termostaten, men siden du nevner at den har en liten blå kontakt er det kansje temperatursensoren du mener?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den blir varmere av å stå stille på tomgang å detter i grader så fort du begynner å kjøre litt igjen.. er det termostaten ( et he*****e å bytte ) hvis den bare detter ned å opp igjen flere ganger uansett om du står stille eller ikke er det tempføleren.. sitter bak på motoren er bare en klips den henger i.. vil ikke anbefale å bytte den hvis bilen er varm. da kan du fort gå på en liten smell..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er denne så vanskelig å bytte? sitter jo veldig lettvindt til da.... Skal til med å bytte min egen nå skjønner du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skal prøve å la bilen gå lenge på tomgang. Dette betyr vel isåfall at termostaten har låst seg i lukket stilling siden det blåser varmt i vifta inne i bilen nesten med en gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok skal prøve å la bilen gå lenge på tomgang. Dette betyr vel isåfall at termostaten har låst seg i lukket stilling siden det blåser varmt i vifta inne i bilen nesten med en gang.

 

Altså den er åpen.. fordi den sirkulerer vannet hele tiden så vannet ikke rekker å bli varmt før den blir kjølt ned igjen... derfor blir den aldri varm når du kjører.... dette gjenspeiler seg gjerne på olje temperaturen.. at den heller aldri oversiger noe serlig mere en 60 grader

det med at den blåser varmt i vifta betyr lite.. motoren holder jo ikke 0 grader. litt varme vil du få uansett.. du kommer til å merke tålig bra forandring på varmen i aparatet hvis det er termostaten som er gåen

 

Det med at motoren "gynger" som du sier. kan komme av noe defekt LLM eller møkkete gasspield eller noe sånn noe.. har ikke så veldig peiling på det,, men hadde noe lignende på min bil. hjalp en god del å vaske gasspieldet.. kan samle seg en del dritt der.. bare å skru det av å vakse det inni.. man kan med fordel ha tilgang på vagcom ettersom det gjerne ikke gjør noe om du null stiller spieldet etterpå du har vasket det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor er denne så vanskelig å bytte? sitter jo veldig lettvindt til da.... Skal til med å bytte min egen nå skjønner du.

 

termostaten sitter ikke letvindt til nei.. da må du under bilen.. den ligger i et svart plast deksel å er trangt som fanken å masse stag å dritt i veien som du må sku løst.. å er en evig kamp å komme til med skralle under der.. å det må du, fordi det er for langt til skruen for fast nøkkel å får ikke bøyd en leddnøkkel nok til at du klarer å skru noe serlig.. å når du endelig får det ut.. så kan du være sikker på at å få dette på plass igjen ikke nødvendigvis skulle være noe enklere.. dette plast dekelet er under vannpumpa

 

termostaten er den som ligger under vannpumpa.. Tempføleren sitter der du sier den er

 

Nå skal det sies at jeg ikke er helt sikker på hvordan det er på Rs2 .. men hvis det er som på A4 så er det noe møkk å bytte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig er det slik dere sier.. Satt å tekte på tempføleren jeg ja.. Det er den jeg må bytte. Funker bare en sjelden gang på min og varmen øker ikke selvom den står på tomgang over lengere tid heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig er det slik dere sier.. Satt å tekte på tempføleren jeg ja.. Det er den jeg må bytte. Funker bare en sjelden gang på min og varmen øker ikke selvom den står på tomgang over lengere tid heller.

 

da kan det jo seff være føleren ja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrudde ut følern og varma den, den reagerte ikke så da regner jeg med det er følern.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da høøres det vel ut som om føleren er gåen og ikke termostaten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt å dobbeltsjekke vanntempen mot AC-displayet, da! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke AC, men en gang tok jeg det digitale steketermoteret til kjærringa og målte temperaturen på kjølevæska, fungerte bra det : smil :

 

En litt mer hygienisk måte er jo å bruke ett IR-termometer om du har tilgang på det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg latt bilen stå på tomgang i 6-7 min etter en liten kjøretur. Tempen øker da til ca 70 gr. Hvordan sjekke tempen med AC ? Er det en annen tempsensor som er koblet til AC ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg latt bilen stå på tomgang i 6-7 min etter en liten kjøretur. Tempen øker da til ca 70 gr. Hvordan sjekke tempen med AC ? Er det en annen tempsensor som er koblet til AC ?

 

altså først må du ha AC i bilen da.. å tror det er en egen føler på den ja.. men etterosm gradene stiger etter den står på tomgang. så er det nok termostaten som er gåen.. du kan jo bare la den stå å svive en god stund til den nermer seg 90 grader som er normalt å så kjøre igjen å se om den synker da.. hvis den gjør det er det 100% sikkert det er termostaten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stjeler denne tråden litt jeg. Har samme problemet på min a6 1,8tq 02mod. Når bilen står på tomgang så stiger vanntempen nærmere 90grader, men så fort jeg kjører en liten tur så hopper den mellom 70/80grader. Og olje tempen min er på ligger rett over 60grader. Så var på bilsenteret på notodden, og fikk den til å ta diagnose på den. Ingen feil funnet. Men han mente på at det kunne være tempføleren en grønn sak som står rett bak blokka mot torpedoveggen. Så jeg bytta den grønne pluggen, men forsatt samme feil. Så leste jeg litt på tråden her, og noen mente det var termostaten. Hvor finner jeg denne? Åssen ser den ut? Noen som kan ha svar på hvorfor oljetempen er så lav? Er det farlig å kjøre med bilen når olje/vann tempen ikke stemmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er termostaten din som er gåen da, går fint og kjøre med, men bilen bruker endel mer bensin da den vil prøve og bli varm. Er også mer slitasje da du kjører på kald motor hele tiden. Så kjør fint til du får fikset det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.