Tips til kraftigere clutch til frisert Jetta II..?

Anbefalte innlegg

Har en -88 Jetta II 1,8i (org 90 hk) som nå får en liten oppgradering i form av overhaling/porting, kam, grenrør og litt til.

Håper å havne rundt 130 friske hk`s..:)

Gjorde det samme på en Golf II for mange år siden og opplevde at den slura på clutchen ved forsøk på rivstarter.

Mulig den var litt slitt clutchen der, men har nå tenkt å bytte clutch her på Jettan uansett så lurte på om noen har tips til en clutch som er litt kraftigere ?

 

Hva med gti, 16v, g60 eller diesel-clutcher ?

Fra hvilke typer og årganger passer evt disse ?

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville vel gått for en gti clutch, evt 16v clutch. tenker 16v clutch er dyrere så sjekk opp vanlig gti clutch

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkleste er nok å bruke lamellplate fra 16v. Svinghjul og trykkplate er likt så vidt jeg vet, dersom du har 1.8 fra før av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tru at det holder med en ny 8v GTI clutch, jeg brukte det på min friserte 16v med grenrør, filter og supersprint eksos.

 

Husk! At 16v lamellplate passer ikke inn på 8v kassa di! På 16v er det større splines!

 

8v 24 splines!

16v 28 splines!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tru at det holder med en ny 8v GTI clutch, jeg brukte det på min friserte 16v med grenrør, filter og supersprint eksos.

 

Husk! At 16v lamellplate passer ikke inn på 8v kassa di! På 16v er det større splines!

 

8v 24 splines!

16v 28 splines!

 

Okei, takk for bra info Roger.

De andre svarene her med å bruke 16v deler blir jo da feil!

 

Men er det samme clutch på vanlig 8v-motor (gl) og gti...?? : klø :

 

Ser slik ut på denne clutchen her hos norsk bildelsenter:

http://salg.norskbildelsenter.no/4daction/WA_Bilder/?Vare=00652&ASP=4525819&Type=VW&Model=Jetta&Year=1988&Back=WA_Varegruppe[P]ASP=4525819[O]amp;Type=VW[O]amp;Model=Jetta[O]amp;Year=1988[O]amp;Varegruppe=0005

 

Men, forresten;

Hvordan gjorde du det når du da brukte gti clutch på din 16v hvis den ikke passer som du sier..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over.. Har lest flere steder at man kan bruke 16v lamellplate, selv på amerikanske nettsteder som pleier å ha korrekt info. Hadde tenkt å gjøre dette på min bil, men da var det godt vi fikk avkreftet ryktene:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

Men her litt nedpå lista hos Autotech har de et kit med "16v pressure plate" til golf/jetta 8v:

http://autotech.com/prod_drive_clutch.htm

 

 

Trykkplata fra 16v kan vel brukes da..?

Var ikke det du tenkte på å bruke da Andreas?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja.

Men her litt nedpå lista hos Autotech har de et kit med "16v pressure plate" til golf/jetta 8v:

http://autotech.com/prod_drive_clutch.htm

 

 

Trykkplata fra 16v kan vel brukes da..?

Var ikke det du tenkte på å bruke da Andreas?

 

Mye mulig, hadde dette med 16v i bakhodet mens jeg sjekket ETKA tidligere i dag. Der stod det oppført samme svinghjul og trykkplate på alle 1.8, mens 16v hadde annen lamellplate.

 

Edit: etter å ha sjekket et par tuningsider, så er det 16v trykkplate som gjelder.

Edit2: eksempel: http://www.germanautoparts.com/Volkswagen/Golf/Performance/55/1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.