Anbefalte innlegg

Noen her som har skifta dyser på V6-tdi'n 180hk.?

Har Audi A4 2,5tdi-q 02mod. Ser at det lekker litt av de 2 framste dysene på venstre side når man står foran bilen. Ringte Møller bil Tromsø å der skulle de ha 15100,- for 2 dyser: eek :: eek :: eek :

Så tenkte at dette kan da umulig stemme!:confused: Noen som vet noe? Evt nett sider som selger dyser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det ikke bare er tetningene mot blokka som lekker? (kobbertetningsring)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Petter sier og i såfall er det ofte du bare kan trekke til de små skruene litt (pass på å ikke dra over gjengene for da får du mer lekkasje og kanskje spon inn i dysene). Eller så kan man skifte de små kobberskivene som er gratis i forhold til hel dyse.

 

Eller så kan returslangene være morkne og lekke, kjøp orginale hos Møller for rundt 100 kr pr meter.

 

Eller så er det olje som kommer ut av pakningene mellom dyse og toppdeksel.

 

Eller så er det mutter som holder dyserør som må tightes, men de er som regel godt skrudd fast og lekker aldri.

 

Du må IKKE bli lurt til å kjøpe nye dyser. Skulle det lekke noe sted som du ikke lett kan fikse selv så ville det vært ifm holderen for dysespissene, men i såfall ville det som lekker ut gå rett i oljen da dette sitter under toppdekselet og man ville ikke se dette utvendig.

 

Når de to dysene koster 15K så kan du jo donere et par tusen til Petter og et par til meg og enda spare 11 lapper : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når de to dysene koster 15K så kan du jo donere et par tusen til Petter og et par til meg og enda spare 11 lapper : smil :

 

Nå snakker vi gode idéer her : smil : Skal love å bruke pengene på diesel trim ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehehe ja ikke sant! Skal ta å prøve og skifte de kobberringene. Så skal jeg prøve og stramme, visst dette ikke fungerer tror jeg det er dysene da jeg har skiftet slangene på returen og disse er orginale. Takker og bukker før svar;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta et par bilder og sleng inn her så får vi se.

Sikker på at det ikke er olje ? Det er ofte olje-svetting som nevnt over her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lakk diesel rundt utgangen til retur slangene. Byttet dem, og fiks ble d bra :)

Men hvor går d å kjøpe dyser tro, min har jo gått langt, sikkert slitne dyser..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min lakk diesel rundt utgangen til retur slangene. Byttet dem, og fiks ble d bra :)

Men hvor går d å kjøpe dyser tro, min har jo gått langt, sikkert slitne dyser..

 

Ja lurer også på hvor man kjøper dyser. Og hva disse koster?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unødvendig å bytte hele dysene, kun dysespissene. Pris for 6 stk er vel omtrent følgende:

- kinadyser 1,5K (anbefales IKKE, da tror jeg et sett med slitte orginaldyser er bedre)

- Bosch 4K (kjøpes hos Bosch elektrodieselverksteder)

- Bosio 3,5K (om man avventer en stund så har jeg noe på gang om Bosio-dyser til disse men KUN til 150 hk.....man får dem ikke fra kermatdi.com Jeg har spurt Paul Maloney der men de har ikke peiling siden slike motorer ikke er vanlige i USA.)

 

Jeg kjøpte en gang 5 nye i Tyskland for rundt 6K, norsk pris var 12-15K så videt jeg husker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta et par bilder og sleng inn her så får vi se.

Sikker på at det ikke er olje ? Det er ofte olje-svetting som nevnt over her.

 

Her er 2 bilder. Har ringet rundt dem hvor problemet er.

Dette er tadd etter motorvask. Men kan si det er diesel som kommer ut, for det lukter noe heelt for jævlig diesel: faint :

DSC00004.jpg

DSC00005.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mulig å se noe når alt er vått etter motorvask:o

 

Men det er som jeg sier i post nr 3, dette KAN du fikse selv, det er bare 3 muligheter og ingen av dem er særlig kompliserte. Og det er mye mer jobb å skifte hele dysa, og mye dyrere. Dersom du først tar ut dysene så kan du vurdere å skifte spissene om de har gått over 200K

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter sikkert BOM fast neddi der..

Noen som har prøvd?

Skrur suzuki til daglig, og dysene der er greie til å løfte hele bilen i, selv når feste plata er borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter sikkert BOM fast neddi der..

Noen som har prøvd?

Skrur suzuki til daglig, og dysene der er greie til å løfte hele bilen i, selv når feste plata er borte :)

 

Ja de sitter godt. Og til forskjell fra R5 motoren kan man ikke vri dysene noe rundt. Men er nesten nødt til å ha slag-trekker verktøyet som er beregnet på disse. Uten dette var det til slutt 2 av 6 dyser jeg ikke greide å få av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå skiftet kobberringene og sedd på skruene, skruene var helt fine. Kobberringene skiftet jeg og det manglet 2stykker på 2dyser. Har lagt ved bilde av lekkasjen nå. Er det mulig det er den delen der slangene er på som er dålig eller er det noen form for en pakning der dysen går ned under toppdekslet. At det er denne som evt kanskje er gåen? Noen tips?

DSC01114.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alle returslangene skiftet, og at det ikke er en kraftig knekk eller tett slange før returen går tilbake på pumpa?

Og du er sikker på at dette er orginale som er beregnet akkurat til dette formålet? Synes å huske at det er noe litt gult vev inne i mellom det sorte på de orginale...

 

Som jeg skrev lengre opp, er dette diesel så er det sannsynligvis bare tre muligheter: slangene, ut mellom mutter/pakninger til returen eller på trykkrøret på toppen. Man kan jo ikke se helt bort i fra at selve holderen til returslangene kan være skadet av hammeren til en tulling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er alle returslangene skiftet, og at det ikke er en kraftig knekk eller tett slange før returen går tilbake på pumpa?

Og du er sikker på at dette er orginale som er beregnet akkurat til dette formålet? Synes å huske at det er noe litt gult vev inne i mellom det sorte på de orginale...

 

Som jeg skrev lengre opp, er dette diesel så er det sannsynligvis bare tre muligheter: slangene, ut mellom mutter/pakninger til returen eller på trykkrøret på toppen. Man kan jo ikke se helt bort i fra at selve holderen til returslangene kan være skadet av hammeren til en tulling.

 

Alle slangene er skiftet og er orginale. Det kan jo hende at en av slangene er litt tett. Men så er det, hva som skal gjøre den tett. Skal ta meg på møller Tromsø til uken og høre om de har holderen til returslangene.

Men vist man skal skifte pakningen(er det den pakningen som er rundt dysen og toppdekslet)? Vist det er denne, da må man vel av med dysen for og få skiftet den eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men så er det, hva som skal gjøre den tett. Skal ta meg på møller Tromsø til uken og høre om de har holderen til returslangene.

Men vist man skal skifte pakningen(er det den pakningen som er rundt dysen og toppdekslet)? Vist det er denne, da må man vel av med dysen for og få skiftet den eller?

 

Slangene tetter seg ikke med mindre de ligger i knekk. En av slangene er lang og går tilbake mot pumpa.

Har liten tro på at niplene til slangene er synderne med mindre du ser at de er skjeve. Har du trukket til skruene tilstrekkelig (men uten å ødelegge gjenger)?

Hvorfor skifte pakningene mellom dyse og toppdeksel - det skal ikke være diesel under toppdekselet. Du får dem neppe løse må ta hele toppdekselet, slik var det da jeg spurte på Møller.

 

Men det kan da vel ikke være så vanskelig å finne ut hvor dette kommer fra. Tørk tørt og start opp så ser du vel hvor det kommer fra : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slangene tetter seg ikke med mindre de ligger i knekk. En av slangene er lang og går tilbake mot pumpa.

Har liten tro på at niplene til slangene er synderne med mindre du ser at de er skjeve. Har du trukket til skruene tilstrekkelig (men uten å ødelegge gjenger)?

Hvorfor skifte pakningene mellom dyse og toppdeksel - det skal ikke være diesel under toppdekselet. Du får dem neppe løse må ta hele toppdekselet, slik var det da jeg spurte på Møller.

 

Men det kan da vel ikke være så vanskelig å finne ut hvor dette kommer fra. Tørk tørt og start opp så ser du vel hvor det kommer fra : klø :

 

Nei de ligger ikke i knekk å har ikke gjort det så langt jeg vet. Nei det er liksom ikke bare å se: klø :, for det er liksom den store våte flekken. Men det lekker kun ved høyt turtall. Opp mot 3omdr og over. hmmm nei jeg får ta meg en tur på møller å høre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da er problemet endelig fikset....har skiftet retur slangene for 3gang og skiftet spissene som slangene sitter fast i til dysa og skruene. Og nå er det tett!! ENDELIG:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.