EU kontroll, rett eller galt?

Anbefalte innlegg

Hadde bilen min på EU-kontroll. En Golf II 1985 modell 1.6 automat, 91400 km.

Fikk 2 2,er feil, den ene var en foring i bakre lenkearm, og den andre sitat verksmester: "det kom noen få dråper olje på gulvet, fra motoren".

Har vært under og gjort rent og siden har det ikke kommet noen dråper olje på asfalten hvor den står parkert. Sjekker hver morgen før jeg kjører på jobb.

Men....er noe svetting, oljedråper på et gulv, en 2,er feil???

 

Det ville jo egentlig være rart hvis en over 20 år gammel bil ikke "svetter" noe fra motor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal ikke dryppe olje nei, miljøforurensning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som er lov/ikke lov av lekkasjer er vel litt synsing men drypper det på gulvet under eu-kontrollen er det vel 2'er feil.

 

Har du vasket rent, og ikke registreret noen lekkasjer siden så har du vel "reparert" problemet allerede. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drypper det olje på gulvet under eu-kontrollen setter jeg 2'er feil på det. men legger gjerne til hvor det kommer fra i tillegg..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det rare er at det er nok olje på motoren.

 

Ok, så er det kanskje en 2,er feil alikevel.

Fikk tilbud etterpå på reparasjoner etter EU-kontroll.

Foring bak: kr 118.- pluss arbeid to timer.

Motorvask kr. 562.- (Denne tar jeg selvsagt selv)

 

Men som nevnt tidligere så er det rart hvis ikke en over 20 år gammel bil har litt "svetting"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det rare er at det er nok olje på motoren.

 

Ok, så er det kanskje en 2,er feil alikevel.

 

Men som nevnt tidligere så er det rart hvis ikke en over 20 år gammel bil har litt "svetting"?

 

Er ikke rart om en 20 år gammel bil har oljesvetting, men om det "svetter " så mye slik at det drypper av bilen allerede etter 30 min som sikkert en eu kontroll tar, betraktes vel dette som lekkasje, og ikke svetting. Dermed er det noe som er galt. pakknin som må byttes eller lignende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen er mer pirkete på det enn andre.. en skikkelig spylings i motorrom før etterkontrollen pleier å fikse biffen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"fikser" problemet ja.. De eneste du lurer her er jo deg selv:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok ganske enig i at hvis det drypper av bilen etter kort tid, så er det lekkasje,ikke svetting! MEN, hvis du lar vær å vaske bilen der det svetter/lekker,så vil vel "møkka" sørge for at det holder seg nogenlunde "tett"..

Men simmeringer på gamle VW/Audi'r motorer er vel noe som bør byttes etter ei stund..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk samme feil på 3`er Golfen da jeg tok Eu nå nylig.

Byttet en oljetrykksgiver tidligere her i sommer, og i denne sammenheng gadd jeg ikke å ta motorvask.

På kontrollskjemaet sto at jeg måtte bytte toppdekselpakning, men til etterkontrollen tok jeg bare en motorvask, så da etterkontrollen kom fikk jeg beskjed om at bilen ikke var godkjent, blant annet fordi jeg ikke hadde byttet toppdekselpakning.

 

Etter litt diskusjon med mannen i serviceskranken tok vi oss en titt i motorrommet og vi var begge enige i at det ikke var lekkasje, men "litt" svetting, og at pakningen burde byttes sånn etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sto det virkelig at toppdekselpakninga var defekt på kontrollskjemaet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sto det virkelig at toppdekselpakninga var defekt på kontrollskjemaet?

 

Jepp, var markert for oljelekkasje/miljøforurensing og 2`er feil, å så var det spesifisert at toppdekselpakningen måtte byttes..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok motorvask på bilen og leverte den på etterkontroll, bilen ble godkjent.

Så nå er det tut og kjør i 2 år til.....

 

Var ute og skulle fylle på frostvæske siden det nå er blitt kaldere.

Etter å ha brukt lommelykt rundt hele motor fant jeg ut av hvor "lekkasjen" kommer fra.

Under luftfilterboksen på baksiden av motoren er det noe dritt igjen langs toppdekselpakningen.

 

Heldigvis ikke værre enn det, ny toppdekselpakning blir kjøpt i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok motorvask på bilen og leverte den på etterkontroll, bilen ble godkjent.

Så nå er det tut og kjør i 2 år til.....

 

Var ute og skulle fylle på frostvæske siden det nå er blitt kaldere.

Etter å ha brukt lommelykt rundt hele motor fant jeg ut av hvor "lekkasjen" kommer fra.

Under luftfilterboksen på baksiden av motoren er det noe dritt igjen langs toppdekselpakningen.

 

Heldigvis ikke værre enn det, ny toppdekselpakning blir kjøpt i dag.

 

kjøp gummi-pakning, ikke kork-pakning!

 

mye bedre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.