#1 Skrevet Oktober 20, 2008 Heisann. Byttet over til vinterdekk på frøkna sin a4 b5. Tenkte at jeg skulle kontrollere bremseklossene foran og smøre gildere og bakside av klosser med kopperpasta. Dette skulle jo bli kjempegreier det, men det ble jo ikke det. Bremsene som faktisk ikke hylte, begynte å hyle som rakkern. Testa den idag, og da hyler den egentlig mest når man bare bremser litt. Hva kan problemet være mon tro ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 21, 2008 Du har vel ikke byttet om på klossene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 21, 2008 Er det slitekant på bremseskvia? Da kan det hjelpe å pusse en skråkant rundt bremseklossen så klossene ikke tar innat denne slitekanten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 21, 2008 Det er ikke byttet om nei, men de har vært helt av. Slipe skrå ja, det hørtes ikke dumt ut. Det må prøves ut En ting til, synes den blir en god del varmere på venstre side. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 21, 2008 Tror du skal skru av bremsekalipperne på begge sider foran, uten å ta av bremseslangene. Så skrur du av de 2 boltene på hvert kalipper, som holder de sammen, jør rent og smøre de opp igjen med grease. Disse " sleidene" skal gå veldig lett. En annen ting kan være at hovedstemplet/ stemplene er møkkete/rustete. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 21, 2008 Har smurt opp disse "sleidene" var etter at det var gjort det begynte å hyle.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 21, 2008 Baksiden av klossene burde også smøres litt, leste et eller annet sted at det gjorde sånn at ikke bremsene laget lyd. Ikke vet jeg hvorfor men 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 21, 2008 Endene på klossene + baksiden bør smøres fordi det her oppstår ørsmå vibrasjoner ved bremsing. Vibrasjonene/gnissingen mellom stål på kloss og calipper/calipperholder gir hylelyd. Både sleider og klosser skal gå lett/kunne plukkes ut og settes inn med fingrene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 21, 2008 Det er ingen vits å smøre en kloss på baksiden. For det første så er det klister på baksiden som gjør at klossen skal sitte fast til calipter. Og for det andre er det som regel der det er friksjon lyden kommer fra.. Men å smøre KLossene i enden, og passe på at sleider går fritt og fint er veldig viktig... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 22, 2008 (endret) Vet ikke helt hva dere mener med sleidene, om det er pinnene som er inne i pakningen eller der klossene går. Der klossene beveger seg er det viktig å pusse vekk all rust (4 per kalipper), så det blir en glatt overflate, så smøres det opp med kopperfett eller evnt sølv-fett. Smør opp pinnene også med fett. (noe du hadde gjort?) Dette pluss og skråpusse klossene, så skal pipingen i teorien bli borte. Er det veldig kant på skiva, kan også du ta et flatjern å skrape av den værste rusta mens du vrir på skiva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...