Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg får snart ny bil, og lurer derfor på hva som er mest fornuftig (inn-) kjøring de første 1000 km.

Jeg mener å huske at Jan E Larsen sa på autofil en gang at dieselmotorer måtte ha full peis med en gang for å ikke å bli daue.

 

Stemmer dette, eller er det best med litt rolig kjøring i begynnelsen?

 

Motoren det dreier seg om er 2 literen på 140 hk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Arne Haugland

Hei.

 

Jeg får snart ny bil, og lurer derfor på hva som er mest fornuftig (inn-) kjøring de første 1000 km.

Jeg mener å huske at Jan E Larsen sa på autofil en gang at dieselmotorer måtte ha full peis med en gang for å ikke å bli daue.

 

Stemmer dette, eller er det best med litt rolig kjøring i begynnelsen?

 

Motoren det dreier seg om er 2 literen på 140 hk

 

Det spørs om du klarer å kjøre pent med den da, det er jo så UTROLIG gøy å tråkke til med den. Den går jo BRA!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja får håpe at den går bra. Har bestilt DSG på den (Touran) så får jeg se om dsg'en er så rå som det hevdes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Arne Haugland

Ja får håpe at den går bra. Har bestilt DSG på den (Touran) så får jeg se om dsg'en er så rå som det hevdes.

Det er den, det kan jeg bekrefte. :tilber::tilber::tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fatter har 2.0 tdi golf 5 med 5 trinns kasse denne bilen går ganske bra. prøver å overtale han til å få chippet den men det er vanskelig... bare gled deg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen motorer skal kjøres med full peis i begynnelsen.

 

Kjør som normalt, men unngå høyt turtall, ihvertfall på kald motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Pål Arne Haugland

Ja får håpe at den går bra. Har bestilt DSG på den (Touran) så får jeg se om dsg'en er så rå som det hevdes.

 

DSG kassen får min : ja : utrolig bra

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør varm motor ordentlig, deretter dra på skikkelig opp igjenom gira. Ro ned og la motor avkjøle seg. Gjentas ca 10 ganger. Bytt olje, ferdig innkjørt :)

 

Seriøst faktisk! Det eneste på dagens motorer som skal "slites til" er stempelringer og de trenger skikkelig trykk i sylindrene for å tette skikkelig. (sylindertrykket går inn bak ringene og presser de mot sylinderveggen)

Nesten all innkjøring skjer i løpet av den første timen eller to som motoren kjøres. Dette med pen kjøring de første 1000km er bare tull :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sa da vil det være en fordel å la DSG'en stå i Sport, og ikke Drive? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Ivar Amundsen

Sa da vil det være en fordel å la DSG'en stå i Sport, og ikke Drive? : klø :

 

Tror ikke det har så mye å si. Bare sørg for brukbart pådrag så motoren må jobbe litt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Roger Løfald

Kjør varm motor ordentlig, deretter dra på skikkelig opp igjenom gira. Ro ned og la motor avkjøle seg. Gjentas ca 10 ganger. Bytt olje, ferdig innkjørt :)

 

Seriøst faktisk! Det eneste på dagens motorer som skal "slites til" er stempelringer og de trenger skikkelig trykk i sylindrene for å tette skikkelig. (sylindertrykket går inn bak ringene og presser de mot sylinderveggen)

Nesten all innkjøring skjer i løpet av den første timen eller to som motoren kjøres. Dette med pen kjøring de første 1000km er bare tull :)

 

såkallt heat-cycling

 

har lest masse om det og jeg gjorde det samme selv på min toruan....kjørte bilen skikkelig varrm, og kjørte deretter slik som du forteller....og kjørte ellers som normalt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjelder dette også bensin-motorer? Kommer vel ikke akkurat til å kjøpe ny bil, men kan være greit å vite..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da mangler jeg bare en ny bil å kjøre inn da : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da kjørt 1320 km med min nye Touran 19 TDI DSG.

 

Fikk ei flaske olje av selgeren som sa at "...bilen nok vil bruke noe olje de første 1500 kilometrene, så jeg måtte passe på og etterfylle...".

 

Tja. Sjekket oljenivået senest i dag og peilepinnen viser ikke noe redusert oljevolum.

 

Andre med samme erfaring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da kjørt 1320 km med min nye Touran 19 TDI DSG.

 

Fikk ei flaske olje av selgeren som sa at "...bilen nok vil bruke noe olje de første 1500 kilometrene, så jeg måtte passe på og etterfylle...".

 

Tja. Sjekket oljenivået senest i dag og peilepinnen viser ikke noe redusert oljevolum.

 

Andre med samme erfaring?

 

Jeg og fikk med olje, men selgeren sa at jeg antagelig måtte fylle ved 5 000, og kanskje litt ved 10 000.

 

Ellers bekreftet selgeren at jeg ikke måtte "daukjøre" i starten, da den den kan sotes til. Han sa og at motoren ikke "løsnet" ordentlig før jeg hadde kjørt 10 - 12 000 km, og at jeg da ville merke forbedring i aks og forbruk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.