Hvor langt går en 1,8T motor? (A4 B5)

Anbefalte innlegg

Som topic sier lurer jeg litt på dette.

 

Driver å vurderer feks. A4 med slik motor, da jeg savner min gamle fælt. Men økonomien tilsier ikke for dyre sprell.

Så ser rundt forbi på det store nett at man får `97 modeller opp til 2000 modeller for 75-80k som er gått 200`km og litt oppover med servicehefte.

 

Er dette noe å satse på?

Og er det lurt å satse på en `97 som allerede er ferdig chippet, eksos, filter, eller dønn original 2000 modell?

Er jo litt penger å spare i akkurat utlegg der.

 

Pro`s and con`s mottas med stor takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja si det. Nå har jeg aldri hatt en bil selv med denne motoren, men flere av mine kompiser har kjørt rundt i disse motorene. Det er vel ingen som ikke har vært plaget. Det går fra hull i blokk til fjusking, ventiltikk osv. Må si at jeg er ikke imponert over disse motorene, og vil påstå at di gamle 20v turbofemmerne er mye mer pålitelige når det gjelder ras og ulyder.

 

Men når motorene virker, så er det absolutt artige maskiner, selvfølgelig med chip!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke si meg helt enig at det er dårlige motorer. Det er som regel vedlikehold som bestemmer hvor lenge en motor går. Er det ikke en her på forumet som har en litt frisert Passat med 350`km+ på telleren, bare for å nevne et eksempel?

Det er vel heller en sammenheng mellom folk som vil ha enkle hk, og ikke vil betale prisen for å gjøre det skikkelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil ikke si meg helt enig at det er dårlige motorer. Det er som regel vedlikehold som bestemmer hvor lenge en motor går. Er det ikke en her på forumet som har en litt frisert Passat med 350`km+ på telleren, bare for å nevne et eksempel?

Det er vel heller en sammenheng mellom folk som vil ha enkle hk, og ikke vil betale prisen for å gjøre det skikkelig?

 

Det skal du ikke se bort fra. Mine eksempler er kun fra chippede biler. Men selvfølgelig har oljeskift og div. servicer mye å si for holdbarheten av motoren.

Personlig faller jeg ikke helt for disse motorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Ja, må en chip til, så er de morsomme nok til mitt bruk hvertfall.

Så en bil med 215k på telleren og fullt servicehefte holder mange km. til?

Er såklart hvordan bilen er blitt tatt vare på. Vil hvertfall få mye pleie i mitt eie...det rimte også:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å spørre om hvor langt en motor går er som å spørre "hvor langt er et tau". Det avhenger av serviceintervaller, kjørt på turtallsperra hele livet sitt? Er motoren brukt til mye langkjøring/by kjøring/oppnår motor driftstemperatur på turene m.m... Det er veldig vanskelig å svare generelt på et slikt spm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen vil være for og andre mot disse motorene.

Hva med en noe eldre audi med Femmer og Quattro ? 170hk 20v Quattro?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen vil være for og andre mot disse motorene.

Hva med en noe eldre audi med Femmer og Quattro ? 170hk 20v Quattro?

 

Tja, kjøreegenskaper er kanskje ikke allverden i disse eldre femmerne...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, kjøreegenskaper er kanskje ikke allverden i disse eldre femmerne...;)

 

Det er opp til kjøper og bruker og bedømme. :evil:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å spørre om hvor langt en motor går er som å spørre "hvor langt er et tau". Det avhenger av serviceintervaller, kjørt på turtallsperra hele livet sitt? Er motoren brukt til mye langkjøring/by kjøring/oppnår motor driftstemperatur på turene m.m... Det er veldig vanskelig å svare generelt på et slikt spm...

 

Klart, er mange gjeldende faktorer som spiller inn.

Er bare en generell oppfatning av hvor langt de "vanligvis" går jeg er på jakt etter.

 

Noen vil være for og andre mot disse motorene.

Hva med en noe eldre audi med Femmer og Quattro ? 170hk 20v Quattro?

 

Er ikke helt fremmed for en femmer heller, men jeg personlig liker godt 1,8T motoren, derfor jeg myser litt på den igjen.

Men bare kom med link til eksempler;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 1,8 T gikk problemfritt helt til jeg solgte den.

 

Da hadde den gått ca 180000km, 97 mod, siste 40000km med åpen dump, men ellers orginal.

 

Hadde heller ikke blitt bytta turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså når den har gått over 200k så må en regne med litt rep av og til, men det kan det jo komme på en på 150k også, jeg hadde ikke nølt med og kjøpt en, bare ha litt i bakhånd og det skjer noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en som er gått 235.000km nå, jeg er 4. eier i Norge, og dette er en 95 modell som ble importert til Norge i 01. Slik at en kan vel regne med endel eiere i Tyskland også. Den er blitt kjørt av unge folk, som gjerne trår til litt ekstra... Har kjøpt inn ny turbo, byttet motorfester, regreim, de andre reimene, og vannpumpe. Nå har jeg litt problemer med olje lampe ved lavt turtall, så regner med oljepumpa må byttes. Men dette er da billig om man handler deler "over there" og skrur selv... Det er jo biler med kjempecomfort, og behagelig motor å kjøre - for en billig penge! Hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å kjøpe en som er gått over 200.000km. Go for it!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, folkens!

Virker som det er ok motorer å kjøpe til tross for noen mil på nakken.

Liker godt disse motorene, og vil i så fall få masse pleie her i gården.

Hmmm, må si det frister..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får jo en s4/s6 2,2t til den prisen og det er helt sinnsykt i forhold til en 1.8t jeg har begge er som natt og da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke en Christian Johnsen som har den nevnte Passaten da? Den har visstnok ruslet sine km. Uvisst hvor mye han har skifta og kostet på men.

 

Etter å ha jobbet på VAG verksted i 11 år har jeg personlig skiftet motor i EN A6 med AWT motor. Thats it. I alt mener jeg å huske to eller tre slike biler med motorskift, hvorav iallefall en pga, koksing, tett oljesil og havari ( longlifemotor ). Overholdte serviceintervaller er vel et stikkord her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er opp til kjøper og bruker og bedømme. :evil:

 

Det er det ikke! Enten har bilen bra kjøreegenskaper eller ikke ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke en Christian Johnsen som har den nevnte Passaten da? Den har visstnok ruslet sine km. Uvisst hvor mye han har skifta og kostet på men.

 

Etter å ha jobbet på VAG verksted i 11 år har jeg personlig skiftet motor i EN A6 med AWT motor. Thats it. I alt mener jeg å huske to eller tre slike biler med motorskift, hvorav iallefall en pga, koksing, tett oljesil og havari ( longlifemotor ). Overholdte serviceintervaller er vel et stikkord her.

Mye mulig det er min dere tenker på;)

Den runder nå 400.000km nå

kun bytta kjedestrammer på motoren siden 160k år jeg fikk den og noen turboer etterhvert som jeg har oppgradert: smil :

tatt alle mine servicer selv

Så motoren er god som ny enda den...ikke anntydning til slitekant i sylinderene engang

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har ca 260' på telleren nå, og den bruker tidvis noe olje. Mistenker turboen, da det ligger endel olje i innsugsslangene fra tid til annen. Men varierer litt med hvilken oljetype jeg bruker.

Men har merket at det fra ca 200'km har vært ett høyere forbruk av deler, ikke noe kritiske deler, men en ventil her og en oljeånding der..

Og må sikkert bytte turbo etterhvert...

Hadde av toppdekselet på ca 210'km ifm ett pakningsbytte på toppdekselet, og kammene var helt fine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar igjen!

 

Forstår det vil nok bli litt hyppigere deleskifting ved passerte 200k, men det får heller gå.

 

Hvordan blir en S4/S6 i forhold til feks. en A4 med 1,8T og passerte 200k km?

Tenker da på driftsikkerhet/slitedeler etc.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, kjøreegenskaper er kanskje ikke allverden i disse eldre femmerne...;)

 

Det tar vi jo lett igjen på lett trimhet og lyd ;) Men vegholdning er vel det store for deg Lars :P

 

Mine erfaringer med 1.8T er et par eksemplarer med dårlig oljetrykk , fjusking og coil feil ..... , ellers er det bare positivt :)

 

Men normalt sett skal en motor med fulgte servicer og som er normalt kjørt klare mange hundre tusen?

Alt annet tilsier vel dårlig kvalitet.....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar vi jo lett igjen på lett trimhet og lyd ;) Men vegholdning er vel det store for deg Lars :P

 

 

Du får ta kontakt på neste banetreff, så skal du få sitte på en runde. Det er noen femmerfrelste som har blitt overrasket, selv om jeg foreløpig ikke har så mye effekt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ta kontakt på neste banetreff, så skal du få sitte på en runde. Det er noen femmerfrelste som har blitt overrasket, selv om jeg foreløpig ikke har så mye effekt:)

 

Funesdalen it is ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke en Christian Johnsen som har den nevnte Passaten da? Den har visstnok ruslet sine km. Uvisst hvor mye han har skifta og kostet på men.

 

Etter å ha jobbet på VAG verksted i 11 år har jeg personlig skiftet motor i EN A6 med AWT motor. Thats it. I alt mener jeg å huske to eller tre slike biler med motorskift, hvorav iallefall en pga, koksing, tett oljesil og havari ( longlifemotor ). Overholdte serviceintervaller er vel et stikkord her.

 

 

Er som Bent Owe sier her..

 

De største og dyreste problemene er vel tett oljesil, som gir deg lavt oljetrykk som ødelegger kam-stiller og kjede. Det som har mest skyld i dette er vel longlife tullet..

 

Men hvis jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en slik bil som du snakker om, med en 1.8T motor i.. Egentlig veldig bra motorer, utifra min lille erfaring:) Også er de artige når du får chippa osv..

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funesdalen it is ;)

 

Det treffet husket jeg ikke på når jeg sa det:o. Går nok ikke så veldig bra med piggfrie dekk. Men på Vålerbanen kommer jeg. Bilen er jo bygd for asfalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.