Anbefalte innlegg

Jeg har forsket litt på linselykter til C4, med tanke på å oppgradere min A10Q. Det jeg har funnet ut så langt er bl.a. at lykter til 100 og A6 går om hverandre, og at det finnes tre typer (som alle er å få tak i på ebay.de):

1. 4A0941029 / 4A0941030: reflektorlykt, H4 + park
  2. 4A0941029L / 4A0941030L: linselykt, H1/H1 + park
  3. 4A0941029N / 4A0941030N: linselykt med tåkelys, H1/H1/H3 + park

Jeg har også funnet ut at høydejusteringsmotoren er lik på alle tre, så jeg slipper å bytte den.

Tanken er å sette inn H1/H1; jeg har allerede nesten nye tåkelys, og dessuten ser jeg ikke vitsen med å montere tåkelys så høyt oppe.

Det store spørsmålet er hva som må gjøres med ledningene. Er det noen som har gjort dette, og som kan fortelle meg hvor store forandringer som skal til? De nye lyktene vil trekke en del mer strøm enn de originale (2x55W + 4W på hver side i stedet for 55W + 4W). Er de originale ledningene dimensjonert for H1/H1, i og med at det også ble levert originalt på 100, eller må de skiftes ut? Hva med kontaktene? Hvis de må skiftes ut: hva slags kontakter trenger jeg i så fall, og hvor får jeg tak i dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta bilde av kontaktene dine og beskriv farge på kablene, så kanskje noen med A6 kan sjekke dine og gi deg tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vel 100 og A6 forskjellige panser og lykter.. S6/A6 er likt, og 100/S4 er likt.. ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha A6 Lykter på A100 må du bytte panser og skjermer. Er andre blinkelys og lykta er kortere enn A6, men du kan bruke s4 c4 lykter på a100.. Der er det linser:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A100 tdi har vel også linselys!?

ang. a6 vs A100 trenger han vel ikke bytte skjermer om han ikke skal bytte blinklys. (eller henger disse sammen?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang. a6 vs A100 trenger han vel ikke bytte skjermer om han ikke skal bytte blinklys. (eller henger disse sammen?)

Glemte at A100 TDI har linselykter : dum : Disse må val masse over..

Når det kommer til blinkelysene så henger de ikke sammen, men om de passer overens er ikke sikkert..

Noen må jo ha prøvet dette.. : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, hvor skal jeg begynne.

Du har rett i at lyktene passer om hverandre mtp fester og slikt. Men som det nevnes over her er det noen forskjeller på A6/S6 lykter og de til 100/S4.

Forskjellene er:

A. Lykteglass

B. Ytre lykteglass pakning

C. Ytre reflektorramme

D. Kontakter

Disse forskjellene gjør at montering av A6/S6 lykter krever ombygging av hele fronten for at det skal se bra ut. Enkleste er derfor å skaffe noen S4/100 TDI linselykter. MEN, det er muligheter også med A6/S6 lykter. Fordelen her er at det produseres linselykter til A6/S6 fra andre produsenter enn Hella. Disse koster typisk halvparten. Her er hva jeg ville gjort (hvis du velger å gå for A6/S6 lykter):

Flytte over A, B, C og D fra dine eksisterende lykter til A6/S6 lyktene. Strengt tatt burde du skaffe nye lykteglass til linselykter (men slike har jeg liggende som du kan få billig :)) Kontakten som sitter på baksiden av lykta du har idag kan tas ut sammen med ledningsnettet i lykta. Det samme kan du gjøre med kontakten på A6/S6 lykter. Så gjør du bare en switcheroo på de. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man MÅ ikke bytte skjermen/blinklys, men det er ca 12 mm forskjell på høyden på 100/S4 og A6/S6 lykteglass, og derfor vil det se litt snodig ut med f.eks. A6 panser og lykter og 100/S4 blinklys/skjermer. Det er "lengden" på panseret til A6/S6 som gjør forskjellen på de 12mm. Et bilde som viser forskjellen på både panservinkel og hvordan A6/S6 panser "bretter" seg lengre ned over lykteglasset (som er lavere).

goodvsevilsmall.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genial tråd dette utviklet seg til.. Burde vært lagt til en guide og smekka rett inn i DIY/Guide:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg holdt på med selv når jeg hadde Audi 100 C4. S4 C4 lyktene går rett over uten problem. Hos meg var ledningsnettet akkurat langt nok så jeg kunne koble det til lyktene. S4 C4 lyktene kom vel bare med nær/fjernlys + tåkelys? Det er en kontakt for nær og fjernlys, samme som står i vanlige H4 reflektor lykter. Det er også en kontakt til tåkelyset på hovedlykta, det er den samme som står nede i tåkelysa i i A100 C4. Ganske greit, så kan du velge selv om du vil bruke tåkelys oppe eller nede:)

Her er linken til tråden jeg hadde om dette

Når du har fått til S4 lyktene, så er det og greit å få nærlyset til å lyse ilag med fjernlyset når det er tent. Sånn som det er nå så slukker nærlyset når fjernlyset tenner. Mye greiere å ha både nær og fjern i lag.

Du finner mer om det i denne tråden

Du må bytte om på 2 ledninger i kontakten til lysbryteren. Eyvind Spangen skriver om det i post #22. Dette funket gull i min C4:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten spesifisering angående kontaktene.

S4/100 TDI linselykter har to (2) kontakter bak lykta. En av disse er til nær/fjern/park. Den andre er til tåkelysene.

A6/S6 har kun en (1) kontakt.

Derfor:

Fra 100 -> S4/ linse: Bruk den nydelige guiden til Tor Erlend :)

Fra 100 -> A6/A6 linse (uavhengig om det er enkel eller dobbel linse): Bruk oppskriften jeg postet over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vel 100 og A6 forskjellige panser og lykter.. S6/A6 er likt, og 100/S4 er likt.. ??

Delenumrene på 100-lykter og A6-lykter er de samme, iflg vagcat...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet Biltema har lykter til A6 i hvertfall. Tipper prisen der ikke er så verst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema har 'kinalykter', de så bra ut, men vet ikke om all innmat sitter på samme stedet, så jeg turte ikke bruke 2400,- på to lykter for å fornye innmaten i mine gamle S4-lykter..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delenumrene på 100-lykter og A6-lykter er de samme, iflg vagcat...

Nei, i følge vagcat er det forskjellig delenr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du skal ha lykter som passer rett inn så må du ha S4 C4 eller A100 TDI linselykter.

Lyktene uten tåkelys ble kun levert til A6, men det var vel til de minste motorene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

90% av lyktene man kommer over er med tåkelys, det er bare de aller kjipeste utgavene av A6 som ikke hadde det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.