Er jeg forpliktet til å kjøpe en del som er bestillt inn på møller?

Anbefalte innlegg

Hvis denne delen ikke er tysklands bestilling er det ikke noe problem å returnere den! Det er bare rein latskap om de ikke gidder.. Vi nøler ikke ett sekund på å returnere til Skedsmo hvertfall..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør veldig pent du, så skal du se det ordner seg for greie gutter :)

Kloke ord, Fredrik!

De ulike forhandlerne i Møllersystemet har nok forskjellig praksis på dette. Det er jo heller ikke så rart å forstå. Praksis er helt sikkert forskjellig fra kunde til kunde også. Trofaste kunder og ikke-autoriserte verksteder har ofte mer goodwill på deleretur.

Både på Autosenteret på Notodden, Skien Bil og Grenland Auto har jeg erfart at tysklandsbestillinger er avhentingspliktige, ingen forskuddsbetaling. På skranken hos Ljosland Bil på Kongsberg står det et skilt som sier at ALLE delebestillinger skal forhåndsbetales.

Har kun èn gang opplevd at jeg ikke har hatt behov får å hente tysklandsvarer pga at leveringstid ble lengre enn forventet. Autosenteret på Notodden forsto "problemet" og tilbød at jeg kun kunne betale innkjøpspris for varene. Har også et dusin andre gode opplevelser fra samme sted. : ja : Resultatet er

at jeg nesten alltid handler der, selv om jeg geografisk befinner meg en forhandler nærmere.

God service er KING, men jeg er heller ingen vanskelig kunde. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ohhh...Når du nevner delebestiling tror jeg at jeg har noen tysklandsdeler liggendes der som jeg bestilte for et par mnd siden..:o

Så sånt blir liggendes altså? Ikke har dem ringt meg om delen har kommet heller..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her som alle andre steder gjelder vel angrerettlovet. Hvis ikke du har skrevet under på noe som tilsier noe annet da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det forskjellig praksis mellom forhandlere underlagt Møller, og de frittstående(det fins noen av dem også).

Generell regel er at tysklandsbestillinger og deler som koster mindre enn 250,- eks.mva tas ikke i retur av hovedlageret. Alt annet som lagerføres i Norge kan sendes i retur uten videre kostnad for forhandleren, innenfor en gitt tidsfrist. Deler som er spesialbestilt og ikke hentes/avbestilles, må forhandleren ta regningen for.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her som alle andre steder gjelder vel angrerettlovet. Hvis ikke du har skrevet under på noe som tilsier noe annet da.

Og hvor tar du det fra? Dette er jo bare ren synsing og tro. Angrerett gjelder kun ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Bestiller du en del fra en forhandler, er dette fast utsalgssted, og det gjelder ingen angrerett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angreretten skal i teorien gjelde uansett om det er en godkjent forhandler. Hva skiller seg ut mellom Møller og foreksempel Elkjøp på dette temaet. Etter norsk kjøpslov skal du som kjøper ha 14 dagers returrett og det gjelder alt om ikke en kontrakt eller lignende tilsier noe annet. Hvorfor skal ikke denne loven også gjelde møller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg skal ikke si noe sikkert. Har aldri vært borti dette i praksis så.. Men dette er iallfall den teorien jeg vet om og delen som Fredrik har bestilt her er jo heller ikke ifra tyskland, men fra et delelager i oslo regionen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angreretten skal i teorien gjelde uansett om det er en godkjent forhandler. Hva skiller seg ut mellom Møller og foreksempel Elkjøp på dette temaet. Etter norsk kjøpslov skal du som kjøper ha 14 dagers returrett og det gjelder alt om ikke en kontrakt eller lignende tilsier noe annet. Hvorfor skal ikke denne loven også gjelde møller?

Det som skiller Møller og Elkjøp er at Elkjøp har gått ut med en bytterett selv. Du finner ingen lov som sier noe om dette, men Elkjøp tilbyr dette til sine kunder som en service. Du må gjerne vise meg hvor i kjøpsloven det står at du har 14 dagers returrett. Loven finner du her: Kjøpsloven

Derimot står det i angrerettsloven at man ved fjernsalg har 14 dagers angrerett, men dette er noe helt annet. Møller har faste utsalgssteder, og driver ikke med fjernsalg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ingen "kjøpetvang", om du ikke kjøper delen er det verste som kan skje at de blir sure og grinete. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anyway, sendte dem en mail, og fikk svar i dag:

Hei Fredrik

Må vel si meg enig i ditt resonnement, og dette skal vi ordne.

" reglene" er litt spesielle når det gjelder returer, og da spesielt på komponenter som fører strøm

i en eller annen form. Men, slik jeg har forstått dette, så er dette ikke en del som vi har

bestilt fra Tyskland, og da skulle det også være muligheter for oss å komme til enighet med

den forhandleren som har skaffet oss denne delen.

Og skulle ikke dette la seg gjøre, finnes det vel andre løsninger.

Beklager at vi har framstått som litt firkantet i forhold til regelverket, og at vår medarbeider

har sett " problemet " isteden for løsningen .

Dette ordner vi internt, så trenger du ikke tenke mere på denne saken.

Velkommen tilbake som kunde hos oss når du ellers måtte trenge noen av våre tjenester.

Ha en fortsatt trivelig dag :-)

Med vennlig hilsen-

Birger Henriksen

Delesjef / IKT ansvarlig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Denne tråden er stengt for flere svar.

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.