Noen mekanikere som kan ta en titt på noen bilder? Vil dette kunne passere EU-kontr?

Anbefalte innlegg

Vurderer å dra over fjellet for å hente meg en prosjektbil på østlandet.

 

Problemet er at bilen har stått i ro og rustet under en presenning i et og et halvt år. (Eieren jobber i marinen og har vært mye ute på tokt i utlandet) Bilen er begjært avskiltet fordi eier ikke hadde tid å EU-kontrollere bilen i vår. Jeg har nå fått en god del bilder av bilen. Eier er fremdeles utenlands, og kommer ikke hjem før i slutten av desember, så han får ikke eu-godkjent bilen. Så hvis jeg kjøper den må jeg få den kontrollert med en gang jeg kommer hjem. Eier fikk noen i familien til å ta bilder under bilen, og de hevder det kun er snakk om overflaterust over alt, ikke gjennomrusting.

 

Vil dette understellet kunne passere EU-kontroll hvis jeg bare pusser av rust på bremserør/koplinger og bensinrør osv og lakker dette? Planen er jo å overhale den helt, men vil bare få den godkjent, så jeg kan ta ting over tid iløpet av vinteren og våren.

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_008.jpg

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_009.jpg

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_010.jpg

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_012.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du kan jo uansett hive den inn på EU-kontroll. Koster deg ikke mere cash om den ikke går i gjennom. Eneste er jo at du må tilbake på etterkontroll hvis noe ikke skulle være godkjent.

Angående rust, så skal det være bra trafikkfarlig før det ikke blir godkjent..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har da stått i en slags "presenninggarasje", så det har jo vært kaldt, fuktig og rått i den. Vet ikke om det kan stemme at det i hovedsak er snakk om overflaterust eller ikke. Det ser jo litt slik ut. Blitsen til kameraet gjør vel gjerne og at det ser verre ut enn det er. Men hva tror dere? Utenpå er jo bilen helt grei!

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_018.jpg

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_019.jpg

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_024.jpg

Bilder_fra_Eiriks_kamera_20_10_08__(Datsunen_til_Christian_)_023.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som ser værst ut her er faktisk bremserørene, kan fort pusse hull i bremserør som er såppas angrepet.. Er det ikke mer enn det ser ut til og at man ikke får pirket hull ved innfestinga til "casterstaget" går det gjennom.. At bærebroene og div ser slik ut skal du nok ikke bekymre deg over..

 

Ole Kristian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du kan jo uansett hive den inn på EU-kontroll. Koster deg ikke mere cash om den ikke går i gjennom. Eneste er jo at du må tilbake på etterkontroll hvis noe ikke skulle være godkjent.

Angående rust, så skal det være bra trafikkfarlig før det ikke blir godkjent..

 

Jepp, det er greit, men jeg har bare ikke lyst til at det skal være så utrolig mye arbeid og tid før jeg får den godkjent. Tid er litt av problemet mitt nå i høst. Så kjøper jeg den, hadde jeg håpet å få den godkjent i en fei, og så ta meg god tid fremover til å stelle med den. Men om det krever lang og hard innsats bare for å få den godkjent i første omgang, så er det litt håpløst om du skjønner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slik overflate rust er ikke noe problem på karosseri men er det på bremserør og på presshylsene på bremseslanger hadde vertfall eg satt opp det som en mangel. men om du klarer og pusse det bort er det selvsagt iorden. ser ut som bilen har stått stille lenge så ville sett på foringer og bremseslanger om dette har morknet opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner Pål Espen, men som det blir nevnt her, så er det vel kanskje bare braketten til casterstaget som hadde trengtes litt nærmere ettersyn. Ellers er det meste overflaterust, synes nu jeg det ser ut som :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen sak, skal jeg hente bilen, blir det mest sannsynlig å ta toget fra bergen til porsgrunn, og så kjøre bilen hjem langs kysten, via kristiansand og stavanger (Over fjellet blir for sent på året desverre). Er det risky når bilen har stått såpass lenge?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig, ja selger hevder det er kun snakk om overflaterust. Men ut ifra bildene,ser det slik ut, eller verre? Jeg er ikke vant nok med biler til å se slikt uten å faktisk stå under bilen mens den er på bukk, og bruke skrujern. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen sak, skal jeg hente bilen, blir det mest sannsynlig å ta toget fra bergen til porsgrunn, og så kjøre bilen hjem langs kysten, via kristiansand og stavanger (Over fjellet blir for sent på året desverre). Er det risky når bilen har stått såpass lenge?

 

Hadde aldri tatt sjansen på å kjøre denne hjem. blir vel fort 50 mil for deg det. Lei deg en biltransporter. Sesongen for denne type bil er jo over for i år, så i mine øyne har du god tid på å fikse den EU- kontrollen. Sett bilen på bukker og sandblås alt av understell. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, er det ikke litt vanskelig å fastslå om det kun er overflaterust eller gjennomrustet kun utifra disse bildene da..?

Min erfaring er hvertfall at rusta KAN se ganske uskyldig ut ved første øyekast, men når man begynner å plukke på den så dukker det opp hull både her og der.

Ikke for å ta fra deg motet dette altså..

 

Har ikke eieren mulighet til å få sendt bilen på en grundigere sjekk da..?

 

Er jo en lekker klassiker dette.. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et smykke av ein bil!

Men ang. rusten så ser det jo egentlig ut som overflaterust, men rust på bremserør blit vel sett på som fyfy uansett kor alvorligt da e!Er jo ikkje største jobben uansett det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns ikke det så så ille ut jeg.

Sandblåsing og lakk, foringer og ny bunnpannepakning og den er strøken:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe. Strøken var å ta litt hardt i. Men kjøper jeg den, skal den nok bli strøken på sikt!

Hadde bare vært så mye tryggere å kjøpe den hadde den vært på en eu-kontroll først.... 70 000,- er jo en god del penger å betale, så kjipt å i etterkant se at hele greien er gjennomrustet under.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er ikke noe problem,men bremseslanger får du feil på pga gravrust i koblingene(ut ifra bildene) det andre ser greit ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vurderer å dra over fjellet for å hente meg en prosjektbil på østlandet.

 

Problemet er at bilen har stått i ro og rustet under en presenning i et og et halvt år. (Eieren jobber i marinen og har vært mye ute på tokt i utlandet) Bilen er begjært avskiltet fordi eier ikke hadde tid å EU-kontrollere bilen i vår. Jeg har nå fått en god del bilder av bilen. Eier er fremdeles utenlands, og kommer ikke hjem før i slutten av desember, så han får ikke eu-godkjent bilen. Så hvis jeg kjøper den må jeg få den kontrollert med en gang jeg kommer hjem. Eier fikk noen i familien til å ta bilder under bilen, og de hevder det kun er snakk om overflaterust over alt, ikke gjennomrusting.

 

Vil dette understellet kunne passere EU-kontroll hvis jeg bare pusser av rust på bremserør/koplinger og bensinrør osv og lakker dette? Planen er jo å overhale den helt, men vil bare få den godkjent, så jeg kan ta ting over tid iløpet av vinteren og våren.

 

Jeg synes den rusten som du ser på bildet oppe til høyre. At det virker som ganske grov rust i rammevangen. Og det er bærende konstruksjon. Det er kanskje verdt å få noen til å "gå over" det punktet å sjekke med en spiss gjenstand.

 

Ellers er jeg enig at det meste ser ut som overflaterust. Men husk gamle kjerringråd: "Man ser gjerne kun 20% av rusten" Og disse gamle Datsunene har vært kjent for rust i mange år.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er de rammevangene som bekymrer meg og!

En mulighet er jo å prute prisen litt ned. Men dog, kjipt hvis det er rust under hele bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.