Bytte clutch Golf II 1,6...

Anbefalte innlegg

Har aldri byttet clutch før, men skal vel få det til på et vis :) En kompis som sliter med fremdriften for tiden....

 

Uansett, hvor lang tid bruker DU normalt på å bytte clutch på en noenlunde tilsvarende bil?

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å bytte clutch på en gnager kan ta ganske mye tid, gjorde det på en volvo 460 som jeg aldrig hadde vert borti før, da tok det godt å vel 12 timer. men det kan jo vær at golfen er litt greiere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er i alle fall en grei sak når det gjelder plass ser det ut til. Og det er vel i det store og hele å skille girkassen fra motorblokka, trekke av clutchen, sette på ny og skru sammen igjen.

 

mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Det er i alle fall en grei sak når det gjelder plass ser det ut til. Og det er vel i det store og hele å skille girkassen fra motorblokka, trekke av clutchen, sette på ny og skru sammen igjen.

 

mvh

EW

 

Litt jobb er det jo... Kan ta ned girkassa men da må du løsne festet som sitter på girkassa.. Ellers blir det VELDIG klundrete.. Husk å løsne alle de 6mm skruene som den plata er festa i girkassa.. Kan være noe klundrete og få ut girkassa men det går på et vis... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var jobben gjort!

 

5000 skulle di ha på Snap Drive. Da ofrer jeg gjerne litt av helga for en kompis. Brukte vel ca 10 timer inkl en mc'en burger fordelt over to og en halv kveld. hvilke 6mm skruer var det du mente Håkon? så aldri noen slike. Det er mulig du mente den blekkplata mellom motor og girkasse, de er 13mm.

 

Tips til de neste som gjør dette er å ta av girkassefestet bak og tar ut hele drivakslingen på førersida. Da blir det straks bedre med plass, selv om det er millimeterpresisjon å få den rett.

 

I hvertfall, resultatet ble bra og bilen nyter igjen sine ville 60(?) hester :)

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Da var jobben gjort!

 

5000 skulle di ha på Snap Drive. Da ofrer jeg gjerne litt av helga for en kompis. Brukte vel ca 10 timer inkl en mc'en burger fordelt over to og en halv kveld. hvilke 6mm skruer var det du mente Håkon? så aldri noen slike. Det er mulig du mente den blekkplata mellom motor og girkasse, de er 13mm.

 

Tips til de neste som gjør dette er å ta av girkassefestet bak og tar ut hele drivakslingen på førersida. Da blir det straks bedre med plass, selv om det er millimeterpresisjon å få den rett.

 

I hvertfall, resultatet ble bra og bilen nyter igjen sine ville 60(?) hester :)

 

mvh

 

Mente den blekkplata mellom motor og girkasse ja.. Men var ikke det 6 mm skruer? (10mm fastnøkkel) Mulig jeg har korttidsminne i skallen... :D Men så lenge det gikk bra er vel alt ok! :): ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Mente den blekkplata mellom motor og girkasse ja.. Men var ikke det 6 mm skruer? (10mm fastnøkkel) Mulig jeg har korttidsminne i skallen... :D Men så lenge det gikk bra er vel alt ok! :): ja :

 

13mm hode i hvertfall, kanskje 6mm diameter på gjengene. Jeg overså den ene, så den rev jeg visst rett igjennom blekkplata, men for å være helt ærlig så var det så mange av de så jeg tror ikke det skal ha noen betydning.

 

Hvilken funksjon har forresten den plata? hindre skitt og lort i å komme inn i kassa?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

13mm hode i hvertfall, kanskje 6mm diameter på gjengene. Jeg overså den ene, så den rev jeg visst rett igjennom blekkplata, men for å være helt ærlig så var det så mange av de så jeg tror ikke det skal ha noen betydning.

 

Hvilken funksjon har forresten den plata? hindre skitt og lort i å komme inn i kassa?

 

mvh

 

Er vel i hovedsak for å holde møkk ute vil jeg tro... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Er vel i hovedsak for å holde møkk ute vil jeg tro... :)

 

det var det jeg trodde. så tett og fint ut i alle fall, så regner ikke med noe havari med det første akkurat :)

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eivind Windspoll

Har aldri byttet clutch før, men skal vel få det til på et vis :) En kompis som sliter med fremdriften for tiden....

 

Uansett, hvor lang tid bruker DU normalt på å bytte clutch på en noenlunde tilsvarende bil?

 

mvh

EW

 

ser du har fått skifta cluchen nå. og brukt rimlig greit tid også, jeg bruker ca 2.5-3 timer på og skifte cluch på denne bilen. en beskjent av meg gjør det faktsik på 45 min, men spør meg ikke hvordan, han er bare syk til og skru, bygde om caddyen sin til g60 med alt av ledninger osv tokk ca 2-3 timer, blir litt oppgitt av at det går ann og få det til så fort,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tor Olav Salvesen

ser du har fått skifta cluchen nå. og brukt rimlig greit tid også, jeg bruker ca 2.5-3 timer på og skifte cluch på denne bilen. en beskjent av meg gjør det faktsik på 45 min, men spør meg ikke hvordan, han er bare syk til og skru, bygde om caddyen sin til g60 med alt av ledninger osv tokk ca 2-3 timer, blir litt oppgitt av at det går ann og få det til så fort,

 

Om jeg skulle gjort det igjen skulle jeg klart det greit på 3 timer jeg også, men det at jeg ikke visste hva som måtte fjernes av fester etc før jeg startet gjorde at det ble litt frem og tilbake.

 

45 minutter høres ut som tida en robot i wolfsburg bruker på gjøre jobben, umenneskelig mao...jeg forutsetter at det er dønn lik bil vi snakker om da.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

uansett om det er golf 1,2,3 elelr jetta osv så bruker han ikke lengre tid, helvetes iriterende i grunnen, men han har jo skrudd vag siden han var 2 år faren hans var tknisk sjef på fryssa for en del år siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.