quattro og forskjellig str på dekk...?

Anbefalte innlegg

Går det bra og kjøre med ett 235 . 45 .17" og 3 stk 225 . 40 . 18" ? eller ryker quattro systemet da ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i teorien skal ikke dette ha noe å si, da diffen på akslingen ikke har noe diffbrems.

Blir som å kjøre i en sirkel, da går jo innerhjulet saktere rundt enn ytterhjulet.. :)

 

Forskjellen på hjulene er 0.95%, Jeg hadde gjort dette for å frakte bilen rundt, men ikke hatt det slikt permament.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg låner den tråden her jeg!

har seg sånn at nå sitter jeg på jobb med 4 sommerdekk på bilen, å 2 vinterdekk baki, å jeg kommer meg ikke hjemigjen med sommerdekk tror jeg:P

 

sommerdekkene er 205/65r15 og vinterdekkene er 195/60r15. er det noe farlig for quattroen om jeg legger om dekk forran, å kjører hjem? blir jo 0.9 forskjell bare, å det tar meg 5min på kjøre hjem!:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål i forbindelse med dette. Jeg har nemlig 3 vinterdekk som jeg har kjørt 2 sesonger på, det 4. dekket tok kvelden rett før jeg skiftet til sommerdekk i år.

 

Kan jeg skifte kun det ene dekket, eller bør jeg legge om alle 4? Det er egentlig et 2-delt spørsmål grunnet:

- Forskelling omkrets på de gamle vs det nye dekket

- forskjellig prod-dato/hardhet etc på dekkene.

 

Øivind, på sommerdekk i dag :-| *kikker ut på snøen*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg låner den tråden her jeg!

har seg sånn at nå sitter jeg på jobb med 4 sommerdekk på bilen, å 2 vinterdekk baki, å jeg kommer meg ikke hjemigjen med sommerdekk tror jeg:P

 

sommerdekkene er 205/65r15 og vinterdekkene er 195/60r15. er det noe farlig for quattroen om jeg legger om dekk forran, å kjører hjem? blir jo 0.9 forskjell bare, å det tar meg 5min på kjøre hjem!:P

 

Går helt fint det, men og kjøre sånn permanent er en annen ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål i forbindelse med dette. Jeg har nemlig 3 vinterdekk som jeg har kjørt 2 sesonger på, det 4. dekket tok kvelden rett før jeg skiftet til sommerdekk i år.

 

Kan jeg skifte kun det ene dekket, eller bør jeg legge om alle 4? Det er egentlig et 2-delt spørsmål grunnet:

- Forskelling omkrets på de gamle vs det nye dekket

- forskjellig prod-dato/hardhet etc på dekkene.

 

Øivind, på sommerdekk i dag :-| *kikker ut på snøen*

 

Quattro eller ei, du skal ha tilnærmet likt mønster og egenskaper pr aksel (self lik omkrets). Dvs du kan ha 3 år gamle dekk bak, men skal du bytte foran må du bytte begge ellers så vil det ene dekket som du sier vere hardt og lite minster mens det andre har bra mønster og er mykt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har Åpe midtdiff er det ingenproblem i det hele tatt, men har du torsen diff så burde det ikke være permanent ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg låner den tråden her jeg!

har seg sånn at nå sitter jeg på jobb med 4 sommerdekk på bilen, å 2 vinterdekk baki, å jeg kommer meg ikke hjemigjen med sommerdekk tror jeg:P

 

sommerdekkene er 205/65r15 og vinterdekkene er 195/60r15. er det noe farlig for quattroen om jeg legger om dekk forran, å kjører hjem? blir jo 0.9 forskjell bare, å det tar meg 5min på kjøre hjem!:P

 

nei dette går bra :)

 

hadde selv 225 foran og 235 bak på min gamle s4, uten noe problemer, kjørte sånn i 2 mnd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nei dette går bra :)

 

hadde selv 225 foran og 235 bak på min gamle s4, uten noe problemer, kjørte sånn i 2 mnd :)

 

har fått lagt om nå, men tror du faen ikke det ene dekket er punktert! kan jeg kjøre med 1 hjul som er litt større en de andre da!? sånn over litt tid!

 

håper ihvertfall jeg kan plugge det, men hullet satt litt innpå dekket 2 til 3 cm fra siden!: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er det svart på over her ;) innlegg nr. 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er det svart på over her ;) innlegg nr. 2

 

jæjæ! får vel ut i snøen å skru det av igjen jeg da, å setta på reserve hjulet! håper bare de får plugget det! vill ikke kjøpe nytt da dekkene er så og si helt nye! hehe

 

 

edit> enda krem, reservehjulet var 205/55r16!! så da ble det bare 0.3 % forskjell

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

audi opplyser at hastighetsforskjellen mellom for og bakaksel på quattro biler skal max være 6 kmt.. så forskjellen på str bak og forran som kan brukes avhenger av hvor fort du skal kjøre:) info fra teknisk avdeling på audi. den akslingen med mest mønster vil heller ikke slites fortere så lenge det holdes under 6 kmt i forskjell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det avhenger ikke av hvor fort du skal kjøre men ett mindre hjul går fortere rundt for å holde samme hastighet.

 

Mindre hjul bak enn foran vil da si att bakre hjul går fortere rundt, og må ikke overstige 6kmt forskjell :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mulig jeg surrer litt men vil ikke hastighetsforskjellen i kmt ved forskjellige rulleomkretser foran og bak bli større i 200kmt enn i 100kmt? % messig det sammen men kmt mere? hmm mulig jeg tar feil. ;) 6 kmt er i allefall helt sikkert:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.