1.8t fullstendig kraftløs ved kaldstart, motorbåtlyd. Trenger tips

Anbefalte innlegg

Vi snakker om en 96 a4 1.8tq

 

Den har fått økt effektuttaket litt med noe ny hardware, men motronicen er som før dog med ny programvare. Det eneste som ikke er i behold fra orginal motorstyring er boostkonstroller, her henger N75 på ledningsnettet for å unngå feilkoder, men det er en annen separat enhet som gjør justeringsjobben.

 

Problem 1: Oppførsel ved kaldstart

Ved kaldstart starter bilen helt uten videre, men står og lager en lyd som minner litt om lyden fra en boxermotor eller kanskje mer mot sånn gammel sabb diesel snekkemotorlyd. Disse pulsene kjennes veldig godt ut eksosen. Motoren går helt jevnt, den hopper ikke over tenninger og turtallet er helt konstant på vanlig tomgangsturtall. Det er heller ikke spesielt med vibrasjoner fra motoren mens den står slik. MEN om man trykker det minste på gasspedalen eller prøver å legge på hvilken som helst motstand på motoren kveles den umiddelbart.

 

Problem 2: Bilen starter (nesten) ikke etter å ha kveltes

Så hvis man var så uheldig å komme borti gassen mens motoren stod og lekte sabb diesel slik at den kveltes så er det et helvetes leven å få start på den igjen. Batteriet har bra med strøm men fra lydene å dømme høres det ut som om starteren såvidt klarer å dra rundt motoren. Her er det bare å smøre på med tålmod og tyne starter og batteri for det det er verdt og etter laang tid hoster motoren igang med store problemer for å komme opp på tomgangsturtall. Deretter fortsetter den som ved problem 1.

 

Problem 3: Problem 1 og 2 gjelder kun når motoren er helt kald

For når motoren har nådd en viss temperatur dør snekkelyden gradvis ut og så fungerer bilen som normalt. På dette tidspunktet har ingenting blitt logget i feilkodeminnet og det er ingenting som tilsier at motoren på noe som helst tidspunkt hadde problemer med å gå.

 

Motoren har nettopp blitt overhalt i bunnen og var i denne sammenhengen fullstendig plukket ned, men toppen ble det ikke gjort noe spesielt med. Etter monteringen fungerte motoren helt fint, uten noen problemer men pga en oljelekkasje rundt toppdekselpakningen ble det foretatt en motorvask og det er fra dette punktet at problemene oppstår. Det er forsåvidt snakk om en måned+ siden dette oppstod og motoren har vært driftsvarm og vel så det flere ganger etterpå. Bilen står i garasje til vanlig, så det burde ikke være noe problem med fukt på dette tidspunkt.

 

Vi har vann

Vi har olje (og oljetrykk)

Vi har ingen andre ulyder bortsett fra sabb diesellyd.

 

Nå er det like før denne bilen blir konvertert til 1.6 sugemotor i grisesinne så om noen har halvkvalifisert synsing eller tips eller hva som helst så kom med det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ventiler som ikke stenger, evt henger igjen i åpen eller lukket posisjon?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som den går på 3 sylindre? Sjekket plugger/pluggledninger/coil f.eks.?

 

Ta av fordelerlokket og se om det er fukt der, kan være at den ikke får gnist på en av pluggene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som den går på 3 sylindre? Sjekket plugger/pluggledninger/coil f.eks.?

 

Ta av fordelerlokket og se om det er fukt der, kan være at den ikke får gnist på en av pluggene.

 

Utgår siden bilen ikke har fordeler men direktetenning med 4 coiler. Men alle koblinger er tørre og fine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motorstyringen skal kaste feilmelding når denne er gåen, noe den ikke gjør. Men jeg kan jo forsøke å ohme den uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo fremdeles være at den ikke får gnist pga fukt under coilene? Tatt de av og tørket skikkelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo fremdeles være at den ikke får gnist pga fukt under coilene? Tatt de av og tørket skikkelig?

 

Jeg skal i alle fall få tatt de av igjen og sprayet på litt magi-på-boks på alle koblinger, så er det i det minste utelukket fra lista over mulige feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan være vansklig å starte fordi at når styreenheten finner ut at no kveles motoren, så slammer den igjen luftspjellet som kan sitte seg litt fast i luftspjellhuset, ta av slanget og slå med ein tynn planke eller noko liknande som ikkje skader delen!!

 

Ulyd på kaldstart veit eg ikkje kvifor skjer, men spør Harald Kvamme på Audi senteret i bergen. (Han er flink)

Men vi har samme problem på på vår!!! nummer 1 altså!! :(

 

Mvh Peter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Falsk luft kanskje?? mager blanding!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "båtlyden" som oppstår ved kald motor er normal. Huske ikke helt ka det kalles, kanskje "secondary air injection system" eller noe slikt. Er i allefall en elektrisk styrt "vifte" som ved gitte tidspunkt pumper luft via en vacuumstyrt ventil inn i eksosen. Dette for at katalysatoren raskere skal få opp riktig arbeidstemperatur, ergo renere utslipp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hyggelig å se at det er kommet flere synspunkter her. Desverre har fremdriften vært litt laber i det siste, men det skal bli bedre :)

 

Jeg kan jo kommentere de tre siste innleggene:

Peter: Hele spjeldhuset er relativt nytt da det allerede er byttet. Men jeg skal uansett sjekke om det setter seg fast. Bilen går ikke magert, det har vi konstantert med en bredbåndslambda.

Øyvind: Båtlyden er nok litt mer fremtredene enn som så. Uansett så har ikke bilen secondary air injection system, det er den for det første for gammel for og for det andre så ville det eventuelt vært tatt vekk for lenge siden :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen feilkoder i det hele tatt? Hadde det vært coil,spjell etc hadde det ligget der. Bilen er for gammel til å kjøre readnesscode også så da er det litt verre. Dobbeltempgiver? Har du ikke byttet den så prøv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.