#1 Skrevet Oktober 26, 2008 Holder på å montere Defa slangevarmer på en A6 1.8T motor (APU, 2000-mod.),men er usikker på hvilken av slangene fra oljekjøleren jeg skal koble varmeelementet inn på. I følge monteringsanvisningen fra Defa skal følgende gjøres: "Kappe slangen mellom oljekjøleren og varmeapp.slangen ca 30mm (30cm? - min kommentar) fra oljekjøleren. Monter T-stykket (5)" Se skisse fra monteringsanvisning samt bilde fra motorrommet. Skal T-stykket monteres inn på slange 1 eller slange 2 fra oljekjøleren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2008 Monterte hvertfall min på slange 2. Men ikke f... jeg fant noe feste mulighet for branketten de mener skal holde elementet. Har hengt på i fire år uten problem, veier ikke mye så slangen holder den fint på plass der den skal være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2008 Er dette motorvarmer? eller er slangevarmer noe annet? Pris på dette evt? Kunne tenkt meg motorvarmer på bilen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2008 Motorvarmerelement for å koble på vannslange. Vanlig på biler hvor man ikke kommer til frostplugger. På V6 2,5 tdi skrus elementet fast slik at det har kontakt med bunnpanna. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 26, 2008 Kalles slangevarmer ja (montert på en slange til kjøleveska) og jeg vil kalle det en motorvarmer selvom den er mindre effektiv enn et elemenet som står rett i blokka (blokkvarmer). Har også en tredje type som monteres på utsiden av blokka for å varme olja indirekte (oljevarmer). DEFA har alle typene og det er flere og flere motortyper nå som kun kan bruke slange eller oljevarmer. Er fornøyd med løsningen men kupèvifte er et must og tidsur er gull 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 26, 2008 Takk for svar, Jarand. Ser ut som om du har valgt en annen løsning enn den som er skissert i Defa-monteringsanvisningen (annet fabrikat?). Iflg. Defa skal varmeelementet monteres inn i en "ny sløyfe" mellom tappepluggen under vannpumpa og det før nevnte T-stykket for å sikre god sirkulasjon når vannet varmes opp (se skisse). Det forklarer i tilfelle at du har problemer med å finne feste til selve elementet. Med Defa sitt monteringsforslag passer det ledige hullet i bunnpanna perfekt for å feste braketten (2) i . På min bil går slange nr. 2 fra oljekjøleren og inn på et T-stykke der de to andre tilkoblingene går til hhv. bakkant av vannpumpe (venstre del av T-en, se bilde) og gjennom torpedovegg (høyre del av T-en, se bilde). Antar dermed at sistnevnte går til varmeapparatregisteret. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Kjøpte min Defa Warm-up pakke på Mekonomen i fjor høst til 2990 (motorvarmer, kupevarmer og batterilader, samt tidsur/utetemperaturmåler). Har hatt Warm-up på tidligere biler også. Kan anbefales - helt suverent på vinterstid. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 26, 2008 Ser nå at det er forskjell på monteringen til AWT (min motorkode) og din. Beklager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...