funderinger rundt billige felger og balansering

Anbefalte innlegg

Kjøpte en felgpakke hos Interdekk. Felgene var type 800 per stykk mens dekka som ble satt på var michelin pilot sport 2

 

Jeg får ubalanse i bilen fra 110 og opp. og jeg ser passasjersetet vibrerer litt.

 

Jeg fikk felgpakken balansert på nytt lokalt og ting ble ikke noe bedre.

Den verste felgen har 110 gram mens de ander ligger på 5-50 gram.

 

Snakket med interdekk og de var enige i at ting ikke skulle riste mere enn originalfelger med continental.

De mente oxo at disse felgene jag hadde kjøpt skulle holde bra standard.

 

De ville kjøre en spesiell test som jeg kunne gjøre hos dekklageret i trondheim som er nermeste samarbeidspartner med interdekk.

 

Men jeg vet ikke om det er noe vits, jeg tror man får det man betaler for, å har mest lyst til å vrenge av dekka og skaffe noen originale audi 18tommere....

 

Hva tror dere? hva hadde dere gjort? Merker jo ikke noe ved vanlig kjøring, men alike vell. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

110 gram er mye. Prøv å ta dekket av felgen og sett det på igjen, gjerne 180 grader lenger rundt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

110 gram er mye. Prøv å ta dekket av felgen og sett det på igjen, gjerne 180 grader lenger rundt.

 

 

Ja det kan jo prøves.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det kan jo prøves.

 

Dekket har vel merker på siden hvor det er lettest... dette skal plasseres ved ventilen.. husker ikke hvilken farge det var dog... grønn eller gull eller no :)

 

Edit: Tror det forklares her et sted

 

Dessuten, at de lar deg kjøre rundt med 110 gram av er rett og slett helt latterlig, må riste no sykt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekket har vel merker på siden hvor det er lettest... dette skal plasseres ved ventilen.. husker ikke hvilken farge det var dog... grønn eller gull eller no :)

 

Edit: Tror det forklares her et sted

 

Dessuten, at de lar deg kjøre rundt med 110 gram av er rett og slett helt latterlig, må riste no sykt

 

 

Ja det er mye, det rister ikke sykt mye men det ikke bra nok.

Både den lokale dekksjappa og interdekk synes ikke 110 gram er uvanlig.

 

Jeg ville sagt de var uvanlig på michelin pilot sport 2 dekk. De er vel bortimot de dyreste dekka en kan skaffe.

Hadde vært kult å vita hva dekkprodusenten mener er normal balansering på disse dekka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti kina produserte replika felger som rett og slett var skjeve når jeg fikk dem nye. Bytta til italienske replika istedet, bedre finish, tykkere gods, helt annen kvalitet! Skal aldri ha kina-felger igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti kina produserte replika felger som rett og slett var skjeve når jeg fikk dem nye. Bytta til italienske replika istedet, bedre finish, tykkere gods, helt annen kvalitet! Skal aldri ha kina-felger igjen..

 

 

Har lyst på de originalfelgene på finn til 7000, men

har ikke råd. Jeg skal ta turen til trondhei senere nåe det værste dekkomleggingen gir seg.

 

Det kan jo ta tid hvis de skal prøve å finne "feil" på billigfelgene. Hvis en er skadet i frakt så er jo det en ting, som kan byttes ut lett.

Men egentlig håper jeg de er jevno over dårlige så jeg kan frigjøre de 2400 som selve felgene kostet til å få tak i andre felger.

Kansje italienske replikafelger er bedre ja som du sier

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern ( riktignok med en '03 Mondeo )

 

Kjøpte "bensinstasjonsfelger/billige felger" og her oppsto det desverre vibreringer med engang etter montering.. Etter 1-2turer innom for å klage, fant de heller ikke ut noe..

Så foreslo jeg at de tok av felgene for å sjekke sentreringsringer, om de var passe eller ei..

Fattern kom tilbake etter 3'dje tur, og da var det blitt bra.. Var faktisk en kombinasjon av feil sentreringsringer + støpefeil på felgen : faint :

 

En felg ble byttet, og nye sentreringsringer blei montert = problem borte !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern ( riktignok med en '03 Mondeo )

 

Kjøpte "bensinstasjonsfelger/billige felger" og her oppsto det desverre vibreringer med engang etter montering.. Etter 1-2turer innom for å klage, fant de heller ikke ut noe..

Så foreslo jeg at de tok av felgene for å sjekke sentreringsringer, om de var passe eller ei..

Fattern kom tilbake etter 3'dje tur, og da var det blitt bra.. Var faktisk en kombinasjon av feil sentreringsringer + støpefeil på felgen : faint :

 

En felg ble byttet, og nye sentreringsringer blei montert = problem borte !

 

Senterringene sitter som et skudd på bilen iallefall. Jeg tror de er greie. men verdt å sjekke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

110 gram er mye. Prøv å ta dekket av felgen og sett det på igjen, gjerne 180 grader lenger rundt.

 

Å snu dekket kan hjelpe ja. Det gjorde det på noen felger/dekk jeg skulle ha balansert...

 

Fattern ( riktignok med en '03 Mondeo )

 

Kjøpte "bensinstasjonsfelger/billige felger" og her oppsto det desverre vibreringer med engang etter montering.. Etter 1-2turer innom for å klage, fant de heller ikke ut noe..

Så foreslo jeg at de tok av felgene for å sjekke sentreringsringer, om de var passe eller ei..

Fattern kom tilbake etter 3'dje tur, og da var det blitt bra.. Var faktisk en kombinasjon av feil sentreringsringer + støpefeil på felgen : faint :

 

En felg ble byttet, og nye sentreringsringer blei montert = problem borte !

 

Her tror jeg problemet kan være. Jeg hadde felger som hadde en støpefeil i navhullet (viste seg i etterkant at den var minimal men den var der) å da prøvde dekkverkstedet først å avbalansere med den senter mutteren som er vanlig å bruke når felg/dekk festes til spinnelen på maskinen. Det gikk ikke bra. Så prøve de med den gamle feste-dingsen med 5 arme som fester hjulet til maskinen. Da blei det plutselig mye bedre...mer nøyaktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du løst problemet?Kan annbefale deg å fare til dekklageret å få ballansert hjulet på nytt, vil påstå at di har det beste utstyret i tr.heim for ballansering:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at 110 gram er mye er relativt.

på en lett felg er det mye, men på en tung felg er det ikke mye.

 

det er en regel om at man aldri skal ha mer enn 5% av det ferdige dekkets vekt i balanseringsvekter.

og en 18 tommer veier lett 5kg, så det blir jo 250gam. så de er jo innenfor det som er fastsatt som ok.

 

men igjen så ville aldri jeg vært fornøyd med så mye vekter på en helt ny felg hvis jeg skulle gjort jobben.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

på alt av normale felger bruker jeg å slå dekket løs på felgen å vri det 180grader hvist det er over 50g.Er ingen problem å ballansere 100g men syns ikke det ser fint ut:) i det mest ekstreme tilfelle fikk jeg det ned fra 135g til 10g,dette var en rs4 2 felg med federal dekk.

På store felger er det ikke unormalt med mye gram,nå i denne uken la jeg på 295/30-22 i Nokian Hakkapeliitta suv5,på 3 av felga var det opp til 200g på felga..

Brukt forsåvidt MANGE timer på å få luft i dekk,med mye startgass løste jeg det problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På store felger er det ikke unormalt med mye gram,nå i denne uken la jeg på 295/30-22 i Nokian Hakkapeliitta suv5,på 3 av felga var det opp til 200g på felga..

 

22" veier jo en del mer enn f.eks 16", så at det må mere lodd på der er kanskje ikke så rart...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

22" veier jo en del mer enn f.eks 16", så at det må mere lodd på der er kanskje ikke så rart...

 

Er jo det jeg sier, På stor felger.........................................................

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er lurt her da du mistenker at felgene er i ubalanse er og teste du uten dekk og se om det er kast i de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du løst problemet?Kan annbefale deg å fare til dekklageret å få ballansert hjulet på nytt, vil påstå at di har det beste utstyret i tr.heim for ballansering:)

 

Har ikke løst problemet nei

Jeg er på sjøen og felgene er ikke montert en gang , må jo ha vinterdekk nå....

 

Det kan jo hjelpe men å kjøre 24 mil bare for balansering som KAN hjelpe er ikke gøy.

Skal kansje til trondheim å se på bil til helga men omlegging og prøving tar jo sånn tid. Ikke sikkert det blir bra første gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at 110 gram er mye er relativt.

på en lett felg er det mye, men på en tung felg er det ikke mye.

 

det er en regel om at man aldri skal ha mer enn 5% av det ferdige dekkets vekt i balanseringsvekter.

og en 18 tommer veier lett 5kg, så det blir jo 250gam. så de er jo innenfor det som er fastsatt som ok.

 

men igjen så ville aldri jeg vært fornøyd med så mye vekter på en helt ny felg hvis jeg skulle gjort jobben.

 

 

Du legger om dekk til vanlig? Da får du jobben : smil :

Skal ta det opp med Interdekk..

 

Mest lyst har jeg til at de henter dekka selv å sender tilbake etter at det er ok,

Men de klager over returfrakten som de ikke har så gode avtaler på.

Men at jeg skal kjøre 24 mil og bruke en hel dag, kansje flere ganger synes de er greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke løst problemet nei

Jeg er på sjøen og felgene er ikke montert en gang , må jo ha vinterdekk nå....

 

Det kan jo hjelpe men å kjøre 24 mil bare for balansering som KAN hjelpe er ikke gøy.

Skal kansje til trondheim å se på bil til helga men omlegging og prøving tar jo sånn tid. Ikke sikkert det blir bra første gang.

 

 

Næi kan ikke vere noe serlig å kjøre så langt og ikke få noen bra resultat ,men kan garantere at det bi et bra resultat .:)

Håper du finner ut av det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er lurt her da du mistenker at felgene er i ubalanse er og teste du uten dekk og se om det er kast i de.

 

Kan finne noen jernbaneskinner å kjøre på : smil :

Nei da, tuller. ja det kan jeg teste hvis jeg drar til trondheim.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.