Til dere 1.9tdi 115Hk PD eksperter.

Anbefalte innlegg

Jeg fikk vite av en kamerat idag at når faren hans hadde bilen min inne for service en gang i tiden, når det var byttet regreim så hadde en av hans ansatte enten bomma på en tann på kammen eller dieselpumpa. Derfor mener han att bilen min ikke går som den skal.

 

Når jeg kjøpte bilen min tok jeg jo selvsakt regreim bytte for å være på den sikre siden, uten att jeg viste noe om det ovenfor, for det fikk jeg vite idag.

 

Så jeg ringte jo verkstedet jeg brukte for å bytte regreim sist, fått veldig god kontakt med dem via jobben, så fikk jeg vite att noen ganger så er "senter" på dieselpumpa midt i mellom to tenner.

Der kan mekanikere ta feil.

 

Så mitt spørsmål til dere her inne :

Merker man stor forskjell på dette?

Bilen er noen ganger tungstartet, kan dette være grunnen? ( min forrige passat startet på 2 sekundet. denne bruker noen ganger 4-5 sekunder )

 

 

Synes egentlig bilen min går som en dass i forhold til passaten jeg hadde med fremhjulstrekk og samme motor.

Jeg har alltid trodd att det er fordi jeg har 4motion men når han kom med dette idag så har jeg en mistanke på att det kan være noe.

 

Håper det er noen her med 1.9tdi pd erfaring ;)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er noen 1,9 ekspert så kan jeg likevel forsøke å svare:

 

Dieselmotorer går dårlig hvis pumpe er så mye ut av stilling som en hel tann. De kan også bli svært kranglete å starte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

mhm,, da burde jeg i hvertfall merke dette godt?

 

I vagcom får jeg jo faktisk en måling på 290nm, men den er tatt med en klype salt..

 

 

EDIT :

Det er spesielt når jeg har kjørt lenge, ofte 2-3 timer og det er over 10 grader ute bilen min har vært veldig tungstartet, Ofte har jeg tråkka litt på gassen for å få den til å starte fortere.. Hmm..

er vel ikke akkurat enkelt å sjekke at dette er 100% med den dårlige plassen i motor rommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

115hk pumpedyse har ikke dieselpumpe... er en pumpedysemotor...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle til å anbefale deg TDi Timing Checker som ligger i Vag-Com, men så kom jeg over dette:

 

"Note to 1.9 PD (pumpe duese aka unit injectors) and CR (common rail) owners: The timing in PD and CR engines is determined electronically by the ECU. There is neither a need nor an ability to check timing on the PD or CR engines using VAG-COM.. There are no graphs published for the simple reason that the timing is set using a dedicated VAG locking tool when changing the timing belt :-)"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har faktisk ikke peiling angående det her.. hehe jeg bare forteller dere hva jeg har hørt fra min mekaniker på den lokale sjappa. kan hende han har blandet her :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle til å anbefale deg TDi Timing Checker som ligger i Vag-Com, men så kom jeg over dette:

 

"Note to 1.9 PD (pumpe duese aka unit injectors) and CR (common rail) owners: The timing in PD and CR engines is determined electronically by the ECU. There is neither a need nor an ability to check timing on the PD or CR engines using VAG-COM.. There are no graphs published for the simple reason that the timing is set using a dedicated VAG locking tool when changing the timing belt :-)"

Edit :

 

Dvs att det ikke er noe som heter timing på noe diesel på PD motoren?

Kan jo forsåvidt bare være en inbildning fra min side, men når dette ble nevnt idag,

og fler av kameratene mine har kommet med kommentarer "har du full gass nå??"

så begynner jeg jo å lure litt.

 

Hva med en tann feil på regreim da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

the timing is set using a dedicated VAG locking tool when changing the timing belt :-)"[/i][/b]

 

Dette betyr kanskje at den aktuelle motoren henter triggersignaler fra kammen, slik at det er viktig at kamremmen er rett montert?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt sikker på disse PD motorene.

 

De gamle med rotasjonspumpe bruker den mekaniske innstilte timinga for å starte, og så tar ECU over og justerer. Kan bare justere så så mye hver vei, så hvis pumpa er feil innstilt, så kan en ha problemer med tungstartet bil og ECU greier ikke justere nok "avanse" til å gi toppeffekt oppover i registeret. (heter vel ikke avanse, men kommer ikke på rette ordet. Advance, motsatte av retard : smil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM kan også skape startvansker og gjøre at bilen går som en bøtte med drit, har du utelukket denne med å plugge den ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

LMM kan også skape startvansker og gjøre at bilen går som en bøtte med drit, har du utelukket denne med å plugge den ut?

 

Det kan jeg prøve, men bilen starter på flekken når den er kald, men når den har gått på en tur til byen (2timer) og jeg stopper for å fylle, og skal starte igjenn kan den bruke 4-5-6 sekunder på å starte.

 

Dvs att jeg drar den på startern i 6 sekunder. Alldri opplevd dette på min gamle passat med samme motor.

 

Men jeg går ut nå og prøver å dra ut lmm.

 

En Tileggsopplysning : ikke noen feilkoder på motor i vagcom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lmm funker så den er det ikkeno galt med :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.