#1 Skrevet Oktober 28, 2008 Heisann.. På vei hjem fra jobb i dag merket jeg en rar lyd. Det virker som den kommer fra et sted ved venstre forhjul. Har byttet bærearmer (og foringer) og bærekuler for 2 uker siden. Sjekket også kylligben da jeg kom hjem og den så her ut. Klarer å tvinge frem lyden ved sving til venste. Det kommer da ett lite klonk hver gang. Kan også komme ved nedgangen av en fartstump o.l: klø : Noen som vet eller har en formening om hva dette kan være? Takker for alle svar Christoffer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 28, 2008 klonk-klonk-klonk-klonk-klonk eller bare klonk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 28, 2008 Topplager? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 28, 2008 klonk-klonk-klonk-klonk-klonk eller bare klonk? klonk.. hehe.. har ikke prøvd å svinge lenge til venste enda. men når jeg gjør det vanlig kommer det KLONK 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 28, 2008 Topplager? mulig mulig! Hvor sitter dette lageret da? Bilen har forresten rullet 135.000km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 28, 2008 mulig mulig! Hvor sitter dette lageret da? Bilen har forresten rullet 135.000km I toppen på støtdemperen. Kommer lyden mange ganger hvis du kjører på en dumpete vei f.eks? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 28, 2008 I toppen på støtdemperen. Kommer lyden mange ganger hvis du kjører på en dumpete vei f.eks? Ja, som f.eks før og etter fartsdumper, skjøter i asfalten og et par ganger ved gasspådrag! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2008 Har du løsna lenkarmer (kyllingbein) og/eller endeledd? Dersom det er brukt muttertrekker på disse kan allerede reduserte deler fort bli gåene. Har selv tatt livet av et før lydløst endeledd på denne måten. En defekt lenkarm vil avgi ett klonk når du skifter retning på bilen og når fjærbeinet fjærer inn/ut (altså det vil klonke når fjærbeinet fjærer enten inn eller ut). Ellers er styrelageret som det hintes om ovenfor en meget sannsynlig årsak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 28, 2008 Har du løsna lenkarmer (kyllingbein) og/eller endeledd? Dersom det er brukt muttertrekker på disse kan allerede reduserte deler fort bli gåene. Har selv tatt livet av et før lydløst endeledd på denne måten. En defekt lenkarm vil avgi ett klonk når du skifter retning på bilen og når fjærbeinet fjærer inn/ut (altså det vil klonke når fjærbeinet fjærer enten inn eller ut). Ellers er styrelageret som det hintes om ovenfor en meget sannsynlig årsak. hmmm. Okei, men kyllingbenet så helt ut.. Men skal bytte til KW variant 2 til våren, så tror jeg ikke gjør noe med det da dette mest sansynlig vil bli borte etter montering av KW understellet! (?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 28, 2008 At lenkarmen ser hel ut er så sin sak. Men det kan like forbanna klunke, selv om det ikke tyter fett ut av det eller det er tvert av. Prøv å bende litt på stabstaget (f.eks. med et kubein) når bilen er jekka opp, så hører/ser du fort om lyden kommer derfra eller om kulene i endene på lenkarmen flytter på seg. Om lenkarmen er gåen/har slakk blir det ikke noe bedre om du bytter fjærbein. Med gewinde (og dertil senking) vil du da også få det vanlige problemet med at stabstaget tar i drivakslene. Dette kan du søke litt på, om du lurer på noe, for denne problematikken har vært oppe en gang eller to;). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 28, 2008 det som er byttet mest av på disse er indre stabstad foringer. Da hører du klonkelyder i småhumper. Om du skal kontrollere fjerbeinslager så får du hjelp av en til å svinge fra side til side mens bilen står stille, og da legger du hånda på fjer/fjerskål. Om du da kjenner at fjæra/ene lugger så er det fjerbeinslager.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 28, 2008 det som er byttet mest av på disse er indre stabstad foringer. Da hører du klonkelyder i småhumper. Om du skal kontrollere fjerbeinslager så får du hjelp av en til å svinge fra side til side mens bilen står stille, og da legger du hånda på fjer/fjerskål. Om du da kjenner at fjæra/ene lugger så er det fjerbeinslager.. Ok. Hmm.. takk for bra svar.. Tror jeg vet hva lyden kommer av. Fordi gjengene er skrudd over på bolten som holder kyllingbenet inntil bærearmen. Så benet sitter ikke helt inntil. Regner med at det er feilen. Skal gjenge opp hullet på nytt og ny bolt så kommer jeg tilbake med mer:) takker alle for svar:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...