Ombygg fra Høyre til venstre ratt URQ.

Anbefalte innlegg

Kaster ut et lite innlegg...

 

Har annskaffet en urq med ratt på feil side. Det går jo ikke, så må bygge om. Mange vil vel si "hvorfor ikke kjøpe med ratt på rett side da..". Vel og finne en URQ MB (87-89) med venstre ratt er ikke lett. Men i England kryr det av dem.. og så er prisen relativt rimelig. men det er jo seff pga snevert market da ratt er på feil side...

 

Men jeg har svært lite kjennskap til forskjeller mellom høyre og venstre rattede urq's. Dasj,lys, styring og pedalsett er greit nok. Ledningsnett er og greit og ordne. Men hva annet...:confused:

 

Ser på "akte" at det er endel forskjeller. Bla ser det ut til at øvre del av torpedovegg er annerledes, har i så fall eget delenr. Men denne er da sveiset?

Også vannkasse har eget delenr.

 

Det er og spesifisert en brakett for bremsekraftforsterker til høyre styrte, men ikke noe for venstre styrt. Da tolker jeg det slik at venstre styrt ikke trenger en slik brakett?

 

Også B stolpe er annerledes, men det anntar jeg er kun pga åpner til bakluke.

 

Mitt store spm, er jo om jeg får godkjent ombygg til venstre ratt: klø : Er i dialog med en fra tilsynet, men det virker ikke så veldig oppløftende så langt.

Men jeg har litt vanskelig for og forstå hvorfor sålenge Audi har levert med begge alternativer. Han snakker om forskjeller i rå-karosseri, men sålenge det finnes enkelt deler levert av Audi tilpasset begge versjoner må det jo gå greit!

 

Noen med erfaring og innspill? All nyttig info om evt forskjeller er velkommen.

 

Ser for meg og annskaffe en Coupe donor i allefall.

inv.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til og med vindusviskerene går jo feil vei på denne : smil :

 

B-stolpe endring er pga. baklukeåpning ja. Kan kanskje være en idé å høre med en klubb for engelske biler? Sikkert flere med

 

erfaringer der angående ombygging fra LHD til RHD.

 

Flere bilder av bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

menne... blir høyrerattet notert i det norske vognkortet?

 

om ikke er det vel bare å bygge om og late som ingenting?

 

vil tro det ikke er mye forskjeller på torpedovegg, er jo allerede utsparringer for hulla til ratt, kabelhull, bolter, etc...

største knotet vil jeg tro er ledningsnett, flytte sikringsboks, bytte eller bygge om på ledninger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må kappe ut og flytte fester til rattstamme og hovedsylinder blandt annet, mener jeg.

 

Har sett en bildetråd på nett et sted som omhandlet dette. Var en del arbeid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av det jeg kan se på "akte", så er det faktisk ikke så mye som er forskjellig i motor-rommet. Det jeg stusser litt på er denne øvre torpedoplaten. nå har jeg ikke fysisk sett dette med egne øyne. Men jeg kan ikke forestille meg at denne er boltet..ref bilde.

 

Del merket med 14A er en brakett for bremsekraftforsterker, men den er kun for høyre styrte biler. det er ingen tilsvarende del for venstre styring. Så da anntar jeg at det ikke er tilsvarnede for venstre.

Del merket 4, lagerbukk for rattstamme finnes kun til venstre styring.. Så den må jeg nok da ha tak i. Noen som kan si om den er sveiset eller boltet?

 

Fikk et greit svar fra tilsynet ang godkjenning

"""

Hvis bilen er produsert og godkjent for registrering i England, skal den også kunne tilfredsstille alle kjøretøytekniske krav for EU/EØS-området, venstrestyring er ikke til hinder i seg selv for å bli godkjent og registrert i Norge.

 

Mvh Kåre Simonsen

""""

 

Ledningsnett etc. går nok fint, litt jobb er det nok;) Men må nok få tak i en sliten Coupe som jeg kan bruke til donor for de delene jeg evt trenger, mange er utgått og ikke å få tak i nye.

 

Noen som forresten vet om det lar seg gjøre og få instrument over til og vise kmh istedet for miles..? Ser i delekatalog at det er samme delenummer for kmh/mph. Kanskje bare en liten dip-svitch bakpå!

Uten navn.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vindusviskere går feil vei ja. Men av det jeg kan se er det bare selve motoren jeg må bytte.

side2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du ikke registrert den med rattet på høyre side?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, ikke noe problem det. Men det er heller jeg som ikke er så veldig intressert i og ratte på høyre side;)

Hadd jeg funnet en MB URQ med ratt på venstre til ok pris ville jeg nok heller kjøpt den. Men 99% av som ligger på bla. autoscout og mobile er 1980-1986, eller 1990-1991 mod. Mens i England er det nesten stikk motsatt merkelig nok. Jeg vil annta det har sin forklaring, kanskje det rett og slett ble solgt veldig mange URQ i England 87-89??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjenner ikke til jobben rundt ombygginga.. men.. lønner dette virkelig seg? greit tilgangen er god og derav lav pris.. men om du byggern om blir jo dette en ombygd ur quattro og dermed mye lavere verdi en de orginale( dersom du skulle selge engang)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken selv Helge. Men skal jeg være helt ærlig så tror jeg ikke verdien forringes alvorlig pga ombygg til venstre. Men det vil jo evt tiden vise om jeg skulle selge. Dog var det ikke planen pr dags dato.

 

Kjøpte den utelukket pga at jeg skulle ha en MB og at bilens tilstand/pris var ganske langt over snittet sammlignet med f.eks tyskland. Hadde kontakt med en tysker for noen mnd siden, dette var også en 88 mod. Tilstand på denne var tilsvarende, men den ble solgt for godt over det dobbelte, den gikk vist til sverige etter det jeg forstod.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte fra California jeg : smil :

Rattet på rett side, rustfri, fullt utstyrt og absolutt rett priset ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å bytte fra miles til km/t tror jeg ikke er noe hokus pokus... når jeg vrir om tenningen på min vises jo alt som kan lyse i displayet ey øyeblikk, bla miles, så er samme instrument. Bare finne ut hvor duppeditten som bytter over er:)

 

Vil ikke kalle å få rattet på rett side en ombygging og forringelse av verdi på urquattro, er jo bare et pluss det på denne siden av fjorden, du hadde iallfall fått enda mindre for den om du prøver å selge bilen med rattet på feil side her i landet iallfall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja hørte det Petter. Knæsj det. Har og tittet litt i USA, men fant lite MB'er desverre. Kanskje meg som er litt fanatisk, men bestemte meg tidlig for at jeg skulle ha en MB, som siste versjon med 10V.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Har en 90` mod. urquattro delebil. Har sikkert mye igjen til det du trenger for evt. ombygging. Tenker da på fra torpedovegg til B-stolpen. Hvis du er interressert vennligst ring meg på tel. 90784454 Sigurd..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun WX motoren i USA desverre :(

 

162hk, men jeg har fått tak i WR kam, katalysator har vi i-ikke sett, og med oppjustert turbotrykk ender vi opp på 200+hk ;)

 

Blir 20V på sikt, men fikser opp 10V motoren i vinter for 09 sesongen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.