Anbefalte innlegg

Heisann.

Nå når vinteren er her så kommer jeg med noen nybegynner spørsmål..

 

Hvordan behandler dere bilen deres om vinteren?

Tenker da på at bilen gjærne er mye skitnere, og hvordan dere da vasker og behandler lakken gjennom vinteren..

 

Når vannet perler seg overalt på bilen, så er det tegn på godt behandlet lakk, eller?

For min var slik inntil idag!

Nå når jeg vasker den legger vannet seg som en film på mye av bilen, menst små partier perler seg ..

 

Vasket den kjappt i selvvask på en Shell stasjon, og har ellers kjørt i mye drittvær så har ikke vasket den med annet på to uker.

Brukte bære shampoo og vann på selvvasken..

 

Lønner det seg å vokse ofte gjennom vinteren, eller er dette bortkastet?

Bør en da bruke avfetting før en vasker og vokser?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Voks lønner seg året rundt ;)

Den gir både glans og beskyttelse.

Jeg personlig har to lag med lakkforsegling med ett eller to lag med voks over, til enhver tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bor rett ved en statoil med selvvask, så pleier nesten alltid og spyle bilen etter jeg har kjørt i møkkete vær/salt.

 

Når den er bra polert så blir det bare perler som renner lett av ja..

Jeg pleier å vaske bilen skikkelig innimellom og gå over med polish 2 runder i løpet av vinteren ca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken voks anbefaler dere ? litt OT kanskje..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale å ha lakkforsegling på vinteren, men kan godt ha voks på toppen.

 

Bør helst unngå avfettning, men noen ganger er det greit. For å fjerne den værste skitten. Har man tilgang til garasje, så lønner det seg å legge på nytt lag med voks i løpet av vinteren.

 

Har mange fine lakkforseglinger, så ta kontakt for tips.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører 2-3 lag med lakkforsegling om vinteren. Vokser bilen 3-4ganger hver vinter, funker gull!

 

Et godt tips er å vask bilen en gang i uka hvis det er veldig mye salt og drit på veiene, i hvert fall spyl den en gang i uka. Sparer deg for en god del timer til våren. Hehe.. Og spyl godt under bilen og i hjulbuer også. Legger seg mye drit der.

 

Felger bør du også vaske godt annehver uke anbefaler jeg. Det kommer du ikke til å angre på når våren kommer og felgene skal rengjøres før lagring.. :)

 

Edit: DG 501 fra Scandicshine er absolutt å anbefale. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale å ha lakkforsegling på vinteren, men kan godt ha voks på toppen.

 

Bør helst unngå avfettning, men noen ganger er det greit. For å fjerne den værste skitten. Har man tilgang til garasje, så lønner det seg å legge på nytt lag med voks i løpet av vinteren.

 

Har mange fine lakkforseglinger, så ta kontakt for tips.

 

Kansje dummt spm, men hva er forskjellen på en lakkforsegling og å sette inn bilen med voks? Trodde det gikk ut på mye av det samme jeg....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkforsegling gir en hardere "hinne", og er mest for beskyttelse, mens voks er mest for glans og utseende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki..

Hadde lakkrens og voksing av bilen for 6 uker siden.. Men det er vell på tide igjen da.. Tiden flyr... hehe

Men nå er det 4 uker til jeg har anledning å vokse igjen da.. Men lakkforsegling har jeg vell aldri gjort..

Den skal på før voks?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki..

Hadde lakkrens og voksing av bilen for 6 uker siden.. Men det er vell på tide igjen da.. Tiden flyr... hehe

Men nå er det 4 uker til jeg har anledning å vokse igjen da.. Men lakkforsegling har jeg vell aldri gjort..

Den skal på før voks?

 

Den skal på før voks ja. Nå på vinteren er det viktigere med lakkforsegling enn voks ettersom den holder mye lenger og beskytter bedre som Brage her sier. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki..

Men gikk over bilen min med LED lykt nå..

Den trenger polish og clay ser jeg.. Ser det ikke i vanlig lys, da ser den helt perfekt ut.. merkeli..

 

Skal hvertfall frem med silikonstiften og litt gris på spray imorgen.. Frosten tar helt av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki..

Men gikk over bilen min med LED lykt nå..

Den trenger polish og clay ser jeg.. Ser det ikke i vanlig lys, da ser den helt perfekt ut.. merkeli..

 

Skal hvertfall frem med silikonstiften og litt gris på spray imorgen.. Frosten tar helt av..

 

Hvis du passer på å tørke alle lister godt etter vask, bør det ikke være nødvendig med silikonstift.

Silikon er heller ikke særlig gunstig å få på lakken (hvis du mot formodning kommer borti), da den inneholder syrer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du passer på å tørke alle lister godt etter vask, bør det ikke være nødvendig med silikonstift.

Silikon er heller ikke særlig gunstig å få på lakken (hvis du mot formodning kommer borti), da den inneholder syrer. :)

 

Takk for tips :)

Godt jeg snudde i døra på Statoilen da de bare hadde siliconspray da ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Like greit, ja : rolleyes

Som sagt, tørker du godt over alt (spesielt døråpninger), bør du klare å unngå grunnen til at dørene fryser fast i utgangspunktet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger noe som heter 1Z gummi plech, den er fin å smøre inn lister med før vinteren!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.