hjulbolt sitter fast, blitt rund...

Anbefalte innlegg

Hei

skulle bytte til vinterdekk i dag, går helt fint fram til den siste bolten på det siste dekket ( typisk )

kjøpte bilen min brukt med sommerfelger på så aldri bytta før, bilen har tydligvis nylig bytta bremseskiver forran så er et verksted i oslo som har skrudd dette til.

så vidt jeg vet så skal ingen av boltene festes med mer en max 12kg kraft med luftverktøy, og fikk ikke opp igjen disse med 18kg kraft med luftverktøy...

på resten av boitene utenom den siste måtte jeg bruke en latmannsarm med forlenger på 2 meter for å få av boltene.

så kommer den siste bolten da, denne var rimelig rund fra før av, så når jeg brukte latmannsarmen bare sklei bare koppen rundt, har etter dette prøvd å banke på en 12 kanter kopp som var 1 størrelse mindre, men med resultatet at den bare dro istykker bolten enda mer, og bolten ble enda mer rund, har prøvd å banke den løs med meisel uten noe resultat, dro på biltema for å kjøpe meg noe som heter "Avtrekker for skadede bolthoder" men dette var utsolgt fra lageret og ikke noe inne på butikker i nærheten, har ikke lyst til å ødlegge felgen ved å varme opp bolten, så eneste muligheten jeg kommer på da er å bruke en grisepikk, men av erfaring kan denne knekke veldig lett inne i bolter, og da får man ikke borra i denne pga det er herda metall eller noe sånt?

dette ble veldig langt, men det jeg egentlig lurer på er om noen av dere andre har noen smarte tips eller løsninger, ser for meg at dette ikke er et så veldig uvanlig problem...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes flere løsninger på dette.

1. Snap-on Twist er ett genialt verktøy

2. Sveise fast en pipe. har gjort dette noen ganger med suksess.

3. Banke på en slagpipe med mindre NV.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveis på en mutter!.. Fyll hele hullet så blir bolten varm og du kan bruke mutteren til å få ut bolten!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss du har berre en blot att, skulle det vel gå å "slite" den av? Ny bolt må du jo ha likevel :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ofte bolten langt inni et rundt hull i felgen så hvordan i granskauen får dere inn noe sveise greier når bolten fyller hele hullet langt inne?

Er jaffal sånn på noen av mine felger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ofte bolten langt inni et rundt hull i felgen så hvordan i granskauen får dere inn noe sveise greier når bolten fyller hele hullet langt inne?

Er jaffal sånn på noen av mine felger.

Det har vært sånn på de jeg har sveisa på piper.

Banke på en 16mm pipe for deretter sveise i senter av denne....fungerer greit og man får brukt opp de billige pipesettene hvor det allerede mangler 13, 17 og 19mm ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veit ikke om du har fikset problemet enda men. Du kan iallefall bruke en "grise-pikken"

Du borer først et hull i senter av den gamel muttern/skruen. Så skrur du ut bolten med "grise-pikken".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ukjekk situasjon dette her... har du hørt med forrige eiger å fått fatt i det "geniet" som har teita til hjulboltene med stjernemoment?: faint : for å så skru på alle hjula igjen å kjøre ut til han for en kjapp omlegg?: : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.