#1 Skrevet Oktober 29, 2008 (endret) Har en C4 100 2,3E Quattro som har oppført seg litt merkelig et par ganger de siste ukene. Senest i dag. Hadde vært ute og kjørt 20 min, og plutselig så dør bilen ut. Jeg får lett start igjen og alt virker ok i noen sekunder selv med litt rusing før den sakte men sikkert dør ut etter tomgang på under 250 i et halvt minutt elns. Er liksom ikke noen gassrespons når dette skjer. Starter og holder på slik ca 10 ganger, før den kommer seg igjen. Virker også som at hvis jeg gir flatt jern så blir det noe bedre. Hva kan så dette være? Skal egentlig kjøre sandefjord-gardermoen-sandefjord på fredag, men hvis jeg ikke finner ut av det, så tør jeg ikke med denne bilen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 2, 2008 Bump! Har kjørt endel i går, noen ganger så kjenner jeg at den dør, men hvis jeg gir bånn gass så kommer den seg etter ca 1sec med flat fjøl... hmmm.. Dette skjedde etter oppstart og varte et +- 1 min, skjedde mange ganger da jeg var i endel butikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 3, 2008 Hei Kan være bensinpumpa som holder på å gå til dundass. Bråker den fælt? Ellers er det et tips å bytte bensinfilter. Det kan være tett. Andre tips kan være å gå over fordelerlokk, rotor, tennkabler, tennplugger og luftfilter. Kan være dårlig kontakt noen av disse plassene. Er det noen forskjell på om du kjører i regn/rått vær eller når det er tørt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 7, 2009 (endret) Liten oppfølger til denne tråden. Har nå kjørt med problemet en stund og det har stabilisert seg slik: Kald bil: starter kjempelett, men hvis den blir stående litt på tomgang så dør den sakte ut og står på under 500omin litt før den stopper. Kald bil: start som sagt lett, men etter noen meters kjøring så stopper den, men hvis jeg gir full gass i noen sec så kommer den igjen, dette skjer da endel ganger til bilen er varm. Har kjørt med dette en stund nå, og det går igrunn greit. Varm bil: Starter og går helt fint uten fusk og stopp, men den er usansynlig lat og lite villig på turtall. Har kjørt 20000 med bilen slik, og det fungerer, men skulle gjerne hatt litt mer guffe ved forbikjøringer og bakker. PÅ E18 så har jeg ikke noe problem i å cruice i 130-140 så lengde det er relativt flatt. Samme problemet uansett vær Bruker ikke veldig mye bensin (målte 1l mil ved langkjøring med full bil og en dynge med ski på taket nå i jula) Alt av tenningsdeler er relativt nytt, luftfilter er sjekket osv, men regner med at dette grunner i feil med innsprut, eller feil med temp sensorer!? Forrige eier har også byttet til S4 instumenter. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Tempmåleren i instrumentpanelet virker stort sett ikke, men jeg vet ikke om motoren bruker samme giver til å måle temp i 10V motorene? Noen som har tips? Hvis noen har komplett innsprut fra C4 eller B4 så er det bare å si ifra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 7, 2009 Nei, instrumentet skal ikke ha en skvett å si. Lurer på om ikke bilen din også har en måte å lese ut feilkoder på, se her for hvordan Prøv å få gjort dette, dette er gull-verdt og kan spare deg veldig mye bry! Selve tomgangsproblemet kan være mange ting, og det er vanskelig å finne ut av hva det er.. derfor er det ofte greit å gjøre enkle og billige ting slik at man hvert fall vet at det ikke er problemet... som feks.: -ta av tomgangsregulatoren, og spyl wd40 eller tilsvarende inn i den for deretter la det virke og så tøm den til det ser ut som den er relativt tom for drit. -Du sier at bilen din går dårlig, sjekk plugga, er de sotete? evt. kommer det veldig sotete eksos? ern det så er det ikke bensinfilter eller bensinpumpa, pga da får bilen din for mye bensin. -ikke for å være frekk, men fordelerlokk osv. skal du bare drite i å bytte med en gang, virker som folk har fått det for seg at det løser alt, men det er nok desverre ikke det som er har skylda i de fleste tilfeller... Men du kan jo sjekke om fordelern er slitt/har et fint oljelag på innsiden+ sjekke resten av delene som ble nevnt. Som regel poengløst å bytte deler hvis du ikke er rimlig sikker på at de har skylda. -bruk øyna, ikke startgass, til å se etter luftlekasjer både under og over innsugsbelgen, veivhusventilasjon, vakuumslanger osv. -Om det er en sensor så kan du ofte måle deg til om det er den Grunnen til at ikke tempmåler i display ikke fungerer kan være to ting, enten mulifunction-sensoren din(aka multimalfunction eller g62) eller målern i speedoet er herpa... på min var det begge deler Begge deler kan fikses, sensoren er bare å bytte, mens du må ta opp speedoet ditt, pelle deg frem til målern for varmen og "spore den innpå igjen"... tror det skal være en metall "fjør" med ståltråd- eller lignende kveila rundt på din også.. denne må stå slik at den er i sporet til "pekern"... Men man skulle tro det var multimalfunction, så prøv å bytt den først håper dette hjalp litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Januar 7, 2009 Nei, instrumentet skal ikke ha en skvett å si. Lurer på om ikke bilen din også har en måte å lese ut feilkoder på, se her for hvordan Prøv å få gjort dette, dette er gull-verdt og kan spare deg veldig mye bry! Selve tomgangsproblemet kan være mange ting, og det er vanskelig å finne ut av hva det er.. derfor er det ofte greit å gjøre enkle og billige ting slik at man hvert fall vet at det ikke er problemet... som feks.: -ta av tomgangsregulatoren, og spyl wd40 eller tilsvarende inn i den for deretter la det virke og så tøm den til det ser ut som den er relativt tom for drit. -Du sier at bilen din går dårlig, sjekk plugga, er de sotete? evt. kommer det veldig sotete eksos? ern det så er det ikke bensinfilter eller bensinpumpa, pga da får bilen din for mye bensin. -ikke for å være frekk, men fordelerlokk osv. skal du bare drite i å bytte med en gang, virker som folk har fått det for seg at det løser alt, men det er nok desverre ikke det som er har skylda i de fleste tilfeller... Men du kan jo sjekke om fordelern er slitt/har et fint oljelag på innsiden+ sjekke resten av delene som ble nevnt. Som regel poengløst å bytte deler hvis du ikke er rimlig sikker på at de har skylda. -bruk øyna, ikke startgass, til å se etter luftlekasjer både under og over innsugsbelgen, veivhusventilasjon, vakuumslanger osv. -Om det er en sensor så kan du ofte måle deg til om det er den Grunnen til at ikke tempmåler i display ikke fungerer kan være to ting, enten mulifunction-sensoren din(aka multimalfunction eller g62) eller målern i speedoet er herpa... på min var det begge deler Begge deler kan fikses, sensoren er bare å bytte, mens du må ta opp speedoet ditt, pelle deg frem til målern for varmen og "spore den innpå igjen"... tror det skal være en metall "fjør" med ståltråd- eller lignende kveila rundt på din også.. denne må stå slik at den er i sporet til "pekern"... Men man skulle tro det var multimalfunction, så prøv å bytt den først håper dette hjalp litt Takk for tips! Når det gjelder tomgang, så er regulatoren rensa og det fungerer finfint når bilen er varm. Er bare når den er kald at den kødder og da med samme sympt både ved tomgang og kjøring. Har sett på den feilkodelesinga, så skal prøve det Enig med deg ang. tenningsdelene, skrev det bare for å slippe masse folk som maser om det. Har ikke byttet noen deler enda pga denne feilen, men har sjekket over, kontrollert regreimspos, tenningstidspunkt med lampe osv. Har også kikket over slanger og slikt uten å finne noe, men er ikke alltid så lett å finne det. Kom til å tenke på en ting, hadde bilen på eu i sommer og hadde litt for høye avgasser, jeg målte på lambda, og fikk den ikke til å svinge før jeg hadde VEDLIG høyt turtall over 5000 elns. Byttet lamda, og det ble ikke noe bedre, løste det eu med e85 for å få den igjennom.... hmm... Men på fullgass så skal jo lamda være koblet ut uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Januar 7, 2009 Takk for tips! Når det gjelder tomgang, så er regulatoren rensa og det fungerer finfint når bilen er varm. Er bare når den er kald at den kødder og da med samme sympt både ved tomgang og kjøring.Har sett på den feilkodelesinga, så skal prøve det Enig med deg ang. tenningsdelene, skrev det bare for å slippe masse folk som maser om det. Har ikke byttet noen deler enda pga denne feilen, men har sjekket over, kontrollert regreimspos, tenningstidspunkt med lampe osv. Har også kikket over slanger og slikt uten å finne noe, men er ikke alltid så lett å finne det. Kom til å tenke på en ting, hadde bilen på eu i sommer og hadde litt for høye avgasser, jeg målte på lambda, og fikk den ikke til å svinge før jeg hadde VEDLIG høyt turtall over 5000 elns. Byttet lamda, og det ble ikke noe bedre, løste det eu med e85 for å få den igjennom.... hmm... Men på fullgass så skal jo lamda være koblet ut uansett. Husk at det er to type for feilutlesning da.. den siste står lenger nede på sida Lekasjer kan være vriene ja, men du må bare se nøye, kanskje ta av litt ting også. Nå skal du vel egentlig måle lambda på 2000 omdreininger på varm bil ja, fordi da er eksostempen høy nok. Men lambda vil ikke koble seg selv ut ved full gass, greia er at hjernen i så fall gjør det. Men er litt usikker på om den driter i verdiene den får fra lambdaene eller om den ser etter en annen verdi.. synes det siste virker mer logisk, men som sagt, usikker. Hvis du måtte ha på e85 for å få den gjennom eu så kan det virke som at blandinga er på jordet, men om det skyldes selve justeringa (må justeres når ALT fungerer som det skal) eller andre ting veit jeg ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...