#26 Skrevet November 1, 2008 Slike filmer har ingen eller liten effekt på ungdom desverre..Sier forskning som er jort på dette.Men det gjør inntrykk på meg hvertfall..Men overført i trafikkbildet er det uvisst om det har noen effekt.. Men hvorfor ikke ha det med allikevel? Det må jo kunne fungere på noen? om det så hjelper på 2 av 100. så er det tross alt bedre enn ingen. Siden det gjør inntrykk på deg, meg og andre her, så bør det kunne hjelpe på yngre også. Ikke alle på 18 som er komplett tømt for vett. også tror jeg slike filmer vil bli dumt å vise når pårørende ser slike filmer, som kanskje har tapt sin sønn eller datter i kræsj.vekker de følsene som kanskje begynner å bli borte hos enkelte Mulig det vekker følelser, men om man skal kunne unngå å vekke følelser i èn, så er det mye man må gjøre om på i denne verden. Jeg tror heller tvert imot, man har godt av å bli påmint det vonde av og til. I tillegg, vil jeg tro de fleste som har opplevd vonde ting, vil at andre også skal ha muligheten til å kunne føle det litt på kroppen uten at det faktisk har skjedd noe. Tror ingen unner andre den samme følelsen av å miste noen, og hvis det kan virke prevantivt på de "farlige" trafikantene, så tror jeg tidligere pårørende er villig til å svelge denne "påminnelsen". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet November 1, 2008 Jeg trer straks inn i mitt 19`ende år (dæven.. begynner å bli gammal jo ) og jeg skal ærlig innrømme at de norske har så å si ingen innvirkning på meg. Derimot så har de klippene vist i denne tråden, mye større innvirkning.. Stadig jeg husker på snutter når jeg er ute å kjører, og roer ned. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet November 1, 2008 Jeg trer straks inn i mitt 19`ende år (dæven.. begynner å bli gammal jo ) og jeg skal ærlig innrømme at de norske har så å si ingen innvirkning på meg. Derimot så har de klippene vist i denne tråden, mye større innvirkning.. Stadig jeg husker på snutter når jeg er ute å kjører, og roer ned. Jeg trodde dette også selv, men forskning på dette ommrådet sier det stikk motsatte. Filmer som dette har ingen registrerbar innvirkning på holdninger og adferd i trafikken i følge forskere jeg har pratet med. Holdnings endringer er en litt vriden ting faktisk..Men det går.. Men det er jo ikke stikke under en stol at hvis man ser en slik film på trafikalt gk eller på sikkerhetskuret under føreropplæringen hadde vert en grei ting å vise de kommende sjåfører. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet November 2, 2008 har ei innvirkning der og da når du ser den tenke eg. Men so huske enn ikkje den to dager seinare. So eg er jo litt for at dette sku vert kjørt på tv gang på gang. Ein ska søren meg verre bra låst der oppe i toppen om ein meine at ingen av desse to har ei innvirkning der og då. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet November 3, 2008 Dette hadde hatt mykje innvirkning på folk,sjølv om eg ikkje har unger sjølv, så har eg jo unge folk som eg bryr meg om og kunne ikkje tenkt meg kva som hadde skjedd om noko slikt hadde skjedd med dei. Dette burde jo vert kringkastet i større grad enn det er, veivesnet kjørte jo film om ein i bmw som måtte sitte i rullestol lenge etterpå. Men er ein film nok? Eg kan jo sei at det traff meg ganske hardt med masse av dette, pga eg som dei fleste andre ungdommer, har kjørt gris. Er ikkje lett og tenke så langt fram at du kan tenke deg det verste som kan skje etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet November 3, 2008 Denne gjorde virkelig inntrykk...kjører en del taxi og sitter i bilen uten belte da. Vet ikke hvorfor men har lagt det til vane. Men skal virkelig skjerpe meg å bruke belte... er 21 år og denne gjorde virkelig inntrykk! Uten tvil noe av det bedre jeg har sett! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet November 3, 2008 http://www.ekkofilm.noveien videre...på venstre side.. Livet er dyrebart...! vil si dette satt spor også jeg.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet November 3, 2008 Er ofte en er ute og kjører og da er det fort og glemme seg. Er jo mangen som liker fart og det skal eg innrømme at eg og gjør. Og når du kjører litt fort så er det fort at en glemmer sånne klipp. Så det burde jo absolutt vert vist på tv ofte. Det er så fort ting skjer når det skjer. Har selv vert i noen småulykker som har vert små, men det som er at det kan gå så mye verre når ting skjer. Mistet en kompis For en del år siden i nærheten av Kristiansand. Det er trist at sånne ting skal skje. Vekket minner dette her. Men det er eg glad for. vet vertfall at eg ikkje har glemt han. Legene og ambulansepersonellet her i Norge bør jo få en stor takk. De har jo reddet mangen liv opp gjennom tidene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet November 4, 2008 Jeg trodde dette også selv, men forskning på dette ommrådet sier det stikk motsatte.Filmer som dette har ingen registrerbar innvirkning på holdninger og adferd i trafikken i følge forskere jeg har pratet med. Holdnings endringer er en litt vriden ting faktisk..Men det går.. Men hvorfor ikke ha det med allikevel? Det må jo kunne fungere på noen?om det så hjelper på 2 av 100. så er det tross alt bedre enn ingen. Siden det gjør inntrykk på deg, meg og andre her, så bør det kunne hjelpe på yngre også. Ikke alle på 18 som er komplett tømt for vett. La oss nå sette denne forskningen i øst og vest til side, og heller tenke på det Johan sier her... Hjelper det på noen, er det bedre enn ingen, og forskere kan få si hva de bare vil! Noen trafikanter er rett og slett så tette at ingenting synker inn før det rammer dem selv. Så enkelt er det, dessverre... Har selv en barndomskompis som nå er 100% pleietrengende, etter at han frontkolliderte. Sommerdekk på glatt føre, og uten setebelter. Han var den eneste av de tre i bilen uten seler, og den eneste som ble skadet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet November 4, 2008 (endret) Gjorde meget sterkt inntrykk på meg også..Men må si,DESSVERRE,at de aller fleste glemmer denne filmen etter som tiden går.Inkludert meg!!! Sånn er vi mennesker...Men at filmen helt klart kan gjøre inntrykk og sikkert forbedre folks kjøring:UTEN TVIL 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Februar 24, 2009 Skader aldri å bumpe denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Februar 25, 2009 Som det sies i den Ekko-dokumentaren så har menesker en evne til å fortrenge det som er vondt. Selv har jeg blitt påkjørt opptil flere ganger, men lider ikke noe av det til daglig. Tenker heller ikke over det når jeg er ute å kjører til vanlig, men høyst sansynlig etter en liten "episode" som nestenkolisjon osv. Når en har det godt, tenker man ikke på hvor fælt en kunne hatt det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Februar 25, 2009 This video is no longer available due to a copyright claim by Lyle Bailie International. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...