#1 Skrevet Oktober 30, 2008 Da var altså det verste skjedd, og automatboksen på min -93 mod S4 er havarert. Er det noen som vet om et verksted i trondheimsområdet som tar på seg skifte av slike kasser, som kanskje er litt rimeligere enn Møller? (12 000,- for bare bytte..) Hva koster det å få overhalt en slik kasse? Noen som har en slik kasse til salgs? Vil det eventuelt lønne seg å bygge om hele driten til manuell, eventuelt noen som har et slikt "kit" liggende fra en manuell delebil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 30, 2008 En komplettoverhaling tror jeg ligger på rundt 30k, så det er dessverre ganske dyrt. En brukt kan fungere bra, men husk at disse kassene overhodet ikke tåler trimming, uansett hva noen måtte si. Om kassen har vært brukt med en trimmet motor er det bare å vente på havari.. Kassen er forresten av type ZF 4HP19FLA. Ombygging til manuell er overkommelig, men noen av delene kan være vanskelige å få tak i til en anstendig pris.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 30, 2008 Disse gutta er ganske annekjent.... Kanksje de kan forsterke den også ?? Slik at den faktisk tåler litt trim :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 30, 2008 (endret) Hvilke "gutter"? Har fått pris på ca 6000 for brukt kasse, og Tempe bilverksted kunne ta jobben for ca 4000. Høres dette noenlunde rimelig ut? Noen som har erfaring med Tempe bilverksted? Eyvind; er det bare en type kasse på disse bilene, så du er sikker på at typebetegnelsen du ga meg er riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 30, 2008 Hvilke "gutter"? Har fått pris på ca 6000 for brukt kasse, og Tempe bilverksted kunne ta jobben for ca 4000. Høres dette noenlunde rimelig ut? Noen som har erfaring med Tempe bilverksted? Eyvind; er det bare en type kasse på disse bilene, så du er sikker på at typebetegnelsen du ga meg er riktig? Glemte linken :-) http://www.rats.no/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 30, 2008 (endret) 4HP18FLA er selve girkassemodellen, under denne finnes det flere typer. 100/A6 med quattro og automat bruker samme kasse i bunn og grunn, men de til S4/S6 har litt andre utvekslinger og annen converter. Sjekk girkassekoden (3 bokstaver) for å være sikker på å få riktig. Kasse fra Audi V8 eller S6 4.2 passer ikke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 30, 2008 På siden dems stod det så fint: Vær forsiktig med chipping / trimming av disse bilene, siden det ikke finnes spesielle muligheter for forsterkning Så de kan nok ikke hjelpe så mye tror jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 30, 2008 Finnes stort sett kun originaldeler til ZF-kassene, så forsterkning er stort sett ikke mulig. Man må bare akseptere at 230 hk og 350 Nm er så langt man kommer med en S4/S6 med automat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 30, 2008 Eg har giroverføringer+bakdiff som kan selges om du velger å bygge om... muuuligens en 5trinns kasse og om prisen blir rett;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 31, 2008 Har kommet over en bytte-kasse som skal være i bra stand. Stått på en bil som har gått 100% original uten chip. Så venter på tilbakemelding om denne passer på min bil. Blir jo ikke billig å reparere dette, så går i tanker om å selge hele bilen som den står. Men det blir vel uansett et større tap, enn om jeg reparerer bilen og selger den i bra stand? Hva kan en få igjen for en -93 S4 avant, 5 seter, hvitt skinn, godt utstyrt, 221000km, litt karosserifiks med gåen automat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 31, 2008 Du får ikke igjen noenting for en bil som er mer eller mindre havarert i forhold til en som er grei og fungerende, om ikke byttekassen er grisedyr er det mye bedre å få den byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 31, 2008 40-50k 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 31, 2008 En kamerat kjøpte en automatkasse gått litt over 100000 km fra en hugger i Sverige for 5000,- for et års tid siden, så noen astronomiske summer er ikke disse kassene verdt i det hele tatt. Vil tro at om du får kassen inn/ut for 4 lapper bør du være på veien igjen for 10000,- pluss olje/filter til den nye kassen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 31, 2008 Er 6200 inkl frakt for en automatkasse med km.stand 202 000 litt i meste laget da? Skal ifølge hugger ha stått på en utrimmet bil, men sånt har en jo aldri garanti for. Har jo aldri noen formening om hvor lenge en slik kasse holder? Er så forskjellige priser på disse kassene, og vanskelig å finne akkurat riktig type. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 31, 2008 Nei, ingen formening om hvor lenge de holder. Har du sjekket med NBS hva de tar for overhalt kasse? 6200 inkl frakt syns jeg selv var en fin pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 31, 2008 NBS tar rundt kr.20.000,- + frakt, så kr.6200,- høres skummelt billig ut... Er på 3`dje automatkassen selv, uten å ha trimmet noe som helst. Første gikk det vann i, forårsaket av lekasje i oljekjølingen i radiatoren. Den andre var ikke godt nok/ riktig skrudd sammen av en slask som selvfølgelig hadde gått konk og blitt uføretrygdet da jeg hadde tenkt å reise erstatningskrav. Så nå er tredje kassa innstallert av Møller i Kristiansand med 5 års garanti. NBS gir forøvrig bare 1 år garanti, mens Møller er forpliktet til 5 gjennom kjøpsloven. Så da får vi se hvor lenge den holder? Ønsker ikke å overprøve hr. Spangen, men i min S4 sitter det en 4HP18 kasse. Håpløst av Audi ihvertfall å montere inn noe som egentlig ikke er dimensjonert for motorytelsen til AAN motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 31, 2008 NBS er helt hinsides dyre på girkasser, så de ser jeg helt bort fra uansett. 20000,- må være overhalt med garanti, for en vanlig brukt er det helt sinnssykt. Jeg synes 6200,- inkl. frakt høres helt greit ut. Jeg skrev feil og retter det nå, det er selvfølgelig en 4HP18FLA, det gikk litt fort i svingene og jeg tenkte 5HP19 og endte opp midt mellom, men sistnevnte er en tiptronic-kasse (som er like dårlig). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 2, 2008 NBS er helt hinsides dyre på girkasser, så de ser jeg helt bort fra uansett. 20000,- må være overhalt med garanti, for en vanlig brukt er det helt sinnssykt. Jeg synes 6200,- inkl. frakt høres helt greit ut. Jeg skrev feil og retter det nå, det er selvfølgelig en 4HP18FLA, det gikk litt fort i svingene og jeg tenkte 5HP19 og endte opp midt mellom, men sistnevnte er en tiptronic-kasse (som er like dårlig). Så det du sier er at kjøper du Audi, skygg unna alt som har med automat å gjøre? Har du noe kjennskap til grunnen for at Audi drister seg til å ødlegge sitt gode navn og rykte ved å montere girkasser fra sine lettvektere også i høyeffektsklassen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 2, 2008 står en automat kasse på autodb til 4k... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...