#1 Skrevet Oktober 30, 2008 Noen har sikkert hørt ryktene før: raserbane på Vigra! Og nå er det ting på gang. Interessegruppen for dette prosjektet består pr. i dag av representanter fra følgende foreninger/lag: Naf Motorsport Ålesund Ålesund Gatebilklubb Vw Audi Club Norwegen Ålesund Lokallag Haram Gatebilklubb KNA Nordvest Lokale gutter fra Vigra som var initiativtagerene til det vi holder på med nå. Som dere ser er det mye firehjuling ute å går her men målet er at det skal bli et tverrsportslig anlegg med muligheter for stort sett alt innen motorsport. Tanken er at det skal bli plass til: - ATV (motorsykler med fire hjul) - Motorcross - Super Motard (motorsykler som kjører på både grus og asfalt) - Baneracing for bil på asfaltbane - Gatebil - Bilutstillinger - Drifting - Breisladd - Autoslalåm - Street Legal - Bilcross - Rallycross - Crosskart - Muligheter for go-kart - Etc Området som er tiltenkt anlegget er på ca. 500 mål og så langt er det tegnet inn en asfaltbane på 750 meter med fet driftesving og en dragstripe på ca. 350 meter i tilknyttning, motorcross/atv bane på 770 meter, diverse hopp for mc og atv, klubbhus, depotområde osv. Vi er pr. i dag i dialog med Giske kommune v/ ordfører og Per Ivar Myklevold som begge virker veldig positive til det hele. Vi kommer til å jobbe videre med dette og om mulig få utvidet arealet noe sånn at vi kan komme opp i 1600 meter + på asfaltbanen da vi føler at 750 meter blir litt lite og ikke minst for å få plass til mer enn bare lek på området men også mer samfunnsnyttige ting som øvingsområde for utrykkningskjøretøy, glattkjøringsbane for både stor og liten bil, samt diverse øvingsmuligheter for ymse trafikale innslag. Etter siste møte med Per Ivar Myklevold ble det bestemt at vi skal legge frem planene våre på et formannskaps møte rett over nyttår. Jeg regner det for sikkert at dette er noe de fleste i regionen stiller seg bak og at det har fler positive sider er noe jeg tar for gitt at alle skjønner:) Denne tråden kommer til å oppdateres så fort ny informasjon foreligger. Terje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 30, 2008 Blir et stort pluss for bilmiljøet her om vi får dette Bør jo lede til mindre råkjøring på veiene også.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 30, 2008 (endret) På høytid de blir laga noe for skikkelige folk her i byen!! Ikke bare homo sport. Stor fosjell på størrelsen på område "vi" får "leke" oss på i dag! (olsvika) I forhold til andre sporter her i byen! Synd "noen" av oss er pangsjonister før dette er ferdig!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 31, 2008 Håpe virkeli ditte verte noke ta. Steikje bra idè og opplegg iallefall. Håpe nåken kan legge ut tegninga om plana når dei føreligge Stå på, verte bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 31, 2008 (endret) Nå skal jeg ikke starte med å være nagativ, men 750m med asfaltbane når dem først drar igang nokke så stort syntes ihvertfall jeg blir altfor lite! Men det blir jo skrevet nokke om 1600m.. Så vi får håpe på lengre bane enn først tenkt Dette ville bli noe alle vi bilinterisserte/sykkelinteriserte etc ville sette stor pris på. Det burde vel både politi å resten av blålys gjengen også skjønne, så streng som dei er blitt på "gatebiler" på vanlig veg i det siste. Selv synes jeg att det blir langt å reise snart 70mil med bil å bilhenger for å "rase" fra meg på 2-3 dager med banekjøring! Vi får bare krysse alt vi har av hender å bein for att dette blir nokke av! Som perO legger fram her, så bør det vel skje før noen av "oss" blir pensjonister Bilder av det som allerede er tegnet, vil vi gjerne sjå om det er mulig. Lykke til! Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 31, 2008 Skal prøve å få scannet inn den lille tegningen jeg har over helga selv om det er førsteutkastet med bakgrunn i det området som er tilgjengelig pr. i dag og dermed lite representativt for hva vi ønsker oss. Som Pero sier bør det skje mens vi ennå er i arbeidslivet og det eneste vi må håpe på i den forbindelse er at kommunen er både positiv og raske avgjørelsen sin. Det avhenger jo selvfølgelig av at det vi presenterer på formannskapsmøtet over nyttår er så bra at de ikke kan si nei: smil : Det du sier om lengden Aleksander er akkurat det vi har snakket om, 750 meter blir lite, kanskje så lite at det ikke blir gøy å kjøre der og dermed vil det bli altfor lite bruk av banen noe so igjen gjør at driftskostnadene blir for store i forhold. Og ikke minst, da vi nå endelig har sjansen til å gjøre noe er jo målet at vi ikke skal gjøre det halvveis men best mulig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 1, 2008 Høyre ej STORE mengde tippemiddel og ei enormt longe bane? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 1, 2008 Dette har jeg hørt før men virkelig tøft at det faktisk skjer:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 3, 2008 Her er en dårlig scan med enda dårligere inntegning av banene. Rødt = asfaltbane ca. 750m Grønn = dragstripe ca. 350m Gul = Motorcross / ATV ca. 770m Blå = Depot Inn/utkjøring, klubbhus, hopp osv. har jeg ikke brydd meg om å markere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 3, 2008 Hvor blir dette liggendes? Og den sorte streken, er det SubSea7 anlegget? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 3, 2008 Jess, den sorte streken er SS7. Flyplassen ligger utenfor tegningen til venstre så stripa blir nedover. (var det forstålig?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 3, 2008 (endret) Jess, den sorte streken er SS7.Flyplassen ligger utenfor tegningen til venstre så stripa blir nedover. (var det forstålig?) Visst jeg har fortstått det riktig blir det her? Meg bekjent så blir det knepent med plass til noe asfalt bane på noe og 1600m der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 3, 2008 (endret) Hvem er det som har "tenkt" ut dette Terje? Slik som jeg ser det, så bør jo asfaltbana absolutt være lenger enn ei ATV bane! Rudskogen er 1901m å Våler er 2262m Når det først blir bygget ei bane, så bør jo det bygges "skikkelig" spør du meg 1600m er vel ett absolutt minimum. Dei som har kjørt på Rudskogen veit att det bør ihvertfall være så langt. Skal giganter som Gatebil o.l besøke bana å lage treff (Nokke som absolutt burde skje, med tanke på penger.. For penger skal tross alt "inn igjen") så bør vi ha ei bane som tilseier att det går ann å ha ett så stort treff der! Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 3, 2008 Såvidt meg bekjent så var det en kar fra motorsportforbundet som har tegna det som er der nå, etter å ha besiktiga området. Men, resten av innlegget ditt er det stor enighet om:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 3, 2008 Hvem er det som har "tenkt" ut dette Terje? Slik som jeg ser det, så bør jo asfaltbana absolutt være lenger enn ei ATV bane! Rudskogen er 1901m å Våler er 2262m Når det først blir bygget ei bane, så bør jo det bygges "skikkelig" spør du meg 1600m er vel ett absolutt minimum. Dei som har kjørt på Rudskogen veit att det bør ihvertfall være så langt. Skal giganter som Gatebil o.l besøke bana å lage treff (Nokke som absolutt burde skje, med tanke på penger.. For penger skal tross alt "inn igjen") så bør vi ha ei bane som tilseier att det går ann å ha ett så stort treff der! Mvh Er ikke Våler endel lengre med den nye sløyfa da?? trudde den bikka 3km:) Der er lengden perfekt.. 750m er det gokart bana i olsvika er, og når man kjører rundetider der på 43sek med standartkartane, så sier det vell seg selv at det blir liksom ikke det helt store her. ¨ Håper dette blir utbedret for jeg ser som mange andre her at det blir liksom vekk kasta arbeid om man ikke får ei bane lengre en snabeln til en jævlig stor elefant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 3, 2008 Dette er jo helt klart en litt kort bane,men det er da iallefall en begynnelse og tross alt myyye bedre enn det vi har og bruke i dag. Kan jo kanskje være enklere å utvide litt over tid når folk får opp øynene for dette. Så lenge dem holder en brukbar bredde på banen så får vi vel rast fra oss uansett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 3, 2008 Har vi noe og bruke idag da, som jeg ikke vet om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 3, 2008 Har vi noe og bruke idag da, som jeg ikke vet om? naf anlegget i olsvika.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 3, 2008 (endret) Er ikke Våler endel lengre med den nye sløyfa da?? Dette var tall uten den nye sløyfa din kverrulant Dette er jo helt klart en litt kort bane,men det er da iallefall en begynnelse og tross alt myyye bedre enn det vi har og bruke i dag.Kan jo kanskje være enklere å utvide litt over tid når folk får opp øynene for dette. Så lenge dem holder en brukbar bredde på banen så får vi vel rast fra oss uansett. Slik jeg ser det, så har dei vel allerede fått opp auene siden dei vurderer ett slikt prosjekt i utgangspunktet. Skulle tro det var enklere å ta alt i ett jafs, enn å kanskje måtte stenge av banen seinere ved eventull utvidelse!! (Bare en tanke fra mi side, jeg regner med dei er åpen for "tips fra publikum") Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 3, 2008 Dette var tall uten den nye sløyfa din kverrulant Slik jeg ser det, så har dei vel allerede fått opp auene siden dei vurderer ett slikt prosjekt i utgangspunktet. Skulle tro det var enklere å ta alt i ett jafs, enn å kanskje måtte stenge av banen seinere ved eventull utvidelse!! (Bare en tanke fra mi side, jeg regner med dei er åpen for "tips fra publikum") Mvh Det hele står vel om penger tenker jeg og subsidier til motorsport er vel ikke akkurat prioritert i norge desverre. Det jeg mener er at det iallefall greit at noe blir bygd,men klart det er jo en kort bane så den burde bli lengre. Det jeg er redd for er at den blir for smal når den er prosjektert med kun 750m 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 5, 2008 (endret) Slik som jeg har forstått dette så stopper de på ressuser og midler! Plassen på Vigra så står som alternativ, er vel heller ikke av største sort. Slik at de ikke vil være plass for noe større asvaltbane når de skal kombineres med andre ting. Men de er iallefall på gang noe! Naf Motorsport Ålesund skulle bare ha fått innenfor rette sponsorene, slik som f.eks: Hagenes! De er jo ikke Ålesund komune som har bygd denne "billige" plastikk plena med leke grind rundt i byen heller!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 6, 2008 Problemet med sponsorer er vell at motorsporten desverre ikke er stor i norge. De føler vell at de får mer for pengene om de lager til noe der folk kan sparke lærkuler..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 6, 2008 Problemet med sponsorer er vell at motorsporten desverre ikke er stor i norge. De føler vell at de får mer for pengene om de lager til noe der folk kan sparke lærkuler..... For noen er vell det også viktig. Jeg er for det da så. Men det skulle væll gjerne vært litt mer riktig satsing på motorsportmiljøet nå i disse tider da alt i trafikken er gale, og det aldri har vært dårligere utlærte sjåfører,blablabla og så videre. Dette er en mulighet til å få bedret nettopp dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 8, 2008 Nokke sladder her da gutter? Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 12, 2008 Nope, ikke noe nytt sålangt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...