Anbefalte innlegg

Har et par feil jeg synes er litt merkelige.

 

1. Vanntemp går mer opp når det er kaldere ute, mens når det er mildere og når bilen går på tomgang, synker tempen med det samme. etter en stund på tomgang, er tempen som normal og da den når 92 grader, starter vifta som normalt.

Det tar også litt lang tid for at vannet på den skal bli varmt.

Også noe trykk i vannet, men trykket holder seg over tid da motor ikke går, så har egentlig utelukket feil med topp/topp-pakning.

Helt ny vannpumpe og termostat. har luftet det godt flere ganger. Ingen lekkasjer.

 

2. Bilen starter og går helt normalt både ved kald og varm motor, men ved start av mellom-varm motor, starter den helt fint først, men så synker turtallet og den går bare å hoster og harker og stopper. må ruse den for at den skal gå.. går såvidt ann å kjøre med den ved aktivt gassbein. etter en stund, går tempen mer opp og bilen går som normalt igjen. Helt ny lambda-sonde.

Kan det være denne berømte blå temp-føleren som kødder med meg?

 

3. Når jeg ligger og kjører på rundt 2000-2100 omdr, hender det seg at olje-lampa lyser og uler.

Sitter ny olje-pumpe der og nye følere. har også oljetrykk-måler i bilen, og den viser ikke noe feil.

feil på en føler kanskje?

 

 

Skal bytte blå temp-føler i dag, i håp om at det kan hjelpe.

 

Lurte også på om hvilken olje dere mener jeg bør bruke.?

Kjører nå med 10-60, men tenkte jeg skulle bytte til 5-40 nå som det er kaldere ute..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå byttet den berømte blå føleren og justert temp-føleren til 500 ohm.. nå startet den i hvertfall fint på mellom-temperatur og gikk normalt.. får håpe dette hjalp.

Byttet også rotor og fordelerlokk, plugger og pluggledninger skal ikke være så gamle, så har ikke sjekket disse.

Håper dette også hjelper litt på forbruket. har gått på rundt literen på mila nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

plugger og tennkabler var sprett nye når du hentet bilen/motoren. men klart slike ting kan gå i stykker, men tviler på det.

har du fått chippet motoren enda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

plugger og tennkabler var sprett nye når du hentet bilen/motoren. men klart slike ting kan gå i stykker, men tviler på det.

har du fått chippet motoren enda?

 

Hoi ja... Det var det jeg mente du sa serru. :)

 

Joda, bilen har fått chip den. Kjøpte en brukt chip for turbo og ekstra bensin og hittil, så fungerer det greit, men clutchen min holder ikke når jeg passerer 0,6 bar, så går og venter på en forsterket sak om dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min G60 Turbo går ca 55-60 mil på en 55l tank.

 

3: det høres ut som feil på en olje trykk bryter.

 

Hvordan bil har du denne i?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min G60 Turbo går ca 55-60 mil på en 55l tank.

 

3: det høres ut som feil på en olje trykk bryter.

 

Hvordan bil har du denne i?

 

Da er nok ikke forbruket mitt så verst da.

 

Ja, har en teori om at det er disse jeg også. men disse skulle jo være nye. men, men.. koster ikke stort å kjøpe nye og prøve da.

 

Motoren sitter i en Audi 80 quattro. er link til tråd om den i signaturen min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjetter på at feil 3 er enten føleren eller rett og slett dårlige kabler/ kabelsko. KAbelisolasjonen har en stygg tendens til å bli veldig hard på disse gamle bilene, noe som igjen lett fører til kabelbrudd om kablene blir beveget på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det er normalt. Du har jo Quattro i tillegg.

 

Kjører du på mye trykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjetter på at feil 3 er enten føleren eller rett og slett dårlige kabler/ kabelsko. KAbelisolasjonen har en stygg tendens til å bli veldig hard på disse gamle bilene, noe som igjen lett fører til kabelbrudd om kablene blir beveget på.

 

Velger å tro det er følerne da i tilfelle. jeg gikk over "kabel-tjærven" ganske nøye før jeg satte det i. gjorde om litt i forhold til mitt oppsett, kontra det som var i passaten den oprinnelig satt i.

i tillegg, så er det kun ved det spesifikke turtallet at det kan pipe til tider. hadde det vært dårlig kontakt eller brudd, hadde det kommet mer uregelmessig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro det er normalt. Du har jo Quattro i tillegg.

 

Kjører du på mye trykk?

 

Sant nok. men så er audien 200 kg lettere enn passaten den satt i også.

på en annen side, audien er litt annerledes giret, så ligger høyere på turtall enn passaten, så det går nok litt mer bensin der. typ 100km/t ved 3000 omdr..

 

Som skrevet i tidligere post, får jeg ikke klemt på mer enn 0,6 bar før clutchen slipper.. så får ikke gasset på skikkelig enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle 3 følere til olje, være seg trykk og varme er sprett nye..

dog uorginale fra krogslund.

 

prøv heller å testmål de før du investerer i nye (som kanskje er bortkastet) koster noen kroner de følerne..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle 3 følere til olje, være seg trykk og varme er sprett nye..

dog uorginale fra krogslund.

 

prøv heller å testmål de før du investerer i nye (som kanskje er bortkastet) koster noen kroner de følerne..

 

 

Mhm... olje-temp er ikke i bruk.

Får se hva jeg gjør. det viser jo ikke noe feil på oljetrykksmeteret mitt, så er ikke sikkert jeg gidder å bry meg så fælt.. men mæ ærlig innrømme at jeg skvetter til hver gang det piper. hehe

 

nå har jeg uansett fått vært ute og testet litt, og det ser ut til at jeg har blitt kvitt problem nr 2 her.

faktisk, så virker det som at problem nr1 har blitt bedre også, så mulig jeg ikke trenger denne tråden lengre.

 

: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå lest litt på diverse steder, og det er da noen som nevner dette med oljelampa:

At den blinker når oljetrykket er lavt?

At den lyser og piper da oljetrykket er for høyt?

 

Synes dette høres litt merkelig ut men.. noen som vet?

 

Fant også dette:

Dersom oljelampa lyser er det pga at trykksensor i toppen (over vannkoblingen) jorder. Det skal den kun gjøre dersom trykket understiger 0,25 bar eller ca 3,6psi.

 

Switchen på filterhuset trigger når du har under 1,8bar, 26psi. Da blir det hyling DERSOM instrumentet samtidig har input over 2000/2500 rpm.

 

Som regel vil det være switchene som er problemet. Disse selges som forbruksvare. Dersom du har et reelt oljetrykkproblen bør det fikses fort. Dra på verksted og mål oljetrykk (eller gjør det selv dersom du har mulighet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bryterne har ofte laget trøbbel hos meg.

Jorder du ledninga uten å koble til sensor slipper du pipinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg heller vil ha den der. den kommer så sjelden at jeg ser ikke på det som noe problem, greit å få en påminnelse om å sjekke instrumentene.

 

Grunnen til at jeg spør, er jo selvfølgelig fordi det er greit å vite hva som foregår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, dette vil ingen ende ta... Byttet dynamo forrige dagen, da den som satt der originalt ikke var helt god, så nå gikk motoren mye reinere på tomgang.

MEN! dagen etter falt oljetrykket radikalt, det lekker ikke olje, ryker ikke av den eller er vann i oljen.

Så da tar jeg ingen sjanser, og har bestilt ny oljepumpe i dag.

oljepumpen var jo nesten ny...

I tillegg, lukter det eksos av vannet og den bruker litt kjøleveske. har ikke kjørt med høyere en 0,8 i ladetrykk siden jeg satte i motor på grunn av innkjøring av ny spec-clutch.

Så nå har jeg også kjøpt inn komplett slipesett og toppakning...

 

ER DRITT LEI NÅ!!!! :(

 

Men, det må da bli en knakende god motor til slutt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er oljepumpe, rådelager (de var oppbrukt),oljefilter, toppakning og snart turbo byttet sammen med ny agip 5-40 olje og blå frostveske.

Går fra gammel k26 til nyere k24. var en oljelekkasje på k26 som jeg ville bli kvitt.

oljetrykk er nå tilbake til god stand, og trykket i vannet ser ut til å være borte. hadde nok en liten vann-lekkasje på sylinder 1.

det neste problemet mitt blir vel skjørte-bank.. var litt slitekanter i sylindrene, men skal kjøre den så lenge det holder, så får vi heller finne på noe spennende da.

bare håper jeg får det til å holde til april/mai, da golfen er tilbake på veien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HJELP! Igjen!!

Nå har jeg kjørt vel 40 mil, og alt har fungert flott.

I går falt plutselig oljetrykket mitt igjen! Hva skjer nå?

Kjører på Agip 5w40, noe jeg mener er en god olje.Men ved nå tilfelller av fallende oljetrykk, mistenker jeg nå oljen for å være for dårlig, og kanskje ikke tåler litt høyere temp. Og fikk tips om at det kunne være olja mi som gjorde at oljetrykket sank.

I ren Desperasjon, bar det på Torshov og kjøpte ny olje. For å teste dette med at olja skulle være for tynn, klemte jeg nå til med Valvoline Racing 20w50. Byttet olje og kjørte litt igejn. nå holdt oljetrykket seg ja.

MEN! starter opp i dag, og har nå null i oljetrykk! stakkars motor! Går litt tid før oljetrykket kommer seg og legger seg der det skal være. 2 bar ved 2000 rpm, varm motor.

Liker ikke å pine motoren sånn. Temperatur ute var 3,5 minus.

Så da byttet man IGJEN! denne gangen til 5w50. Nå holder trykket seg normalt bare den blir varm..

Så nå skjønner jeg ingenting her...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har noe fornuftig svar her?

Har på følelsen av at det er olje-tempen som har gjort alt denne dritten for meg.

For ved gasspådrag og varm motor, synker plutselig oljetrykket mer...

Men... kan det være tempen som har tatt knekken på olje-pumpa da?

Skal montere oljetempføler så fort som mulig og se.

blir også å montere oljekjøler for å være sikker...

Mon tro jeg er lei?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monterte oljekjøler og fjernet den originale vann til olje kjøleren/varmeren. dette hjalp noe på trykket.

Men, bestemte meg i dag for å ta en titt på den nye oljepumpa for å se om det hadde satt seg spon eller annen drit i reguleringa av trykket. Hever motor og skrur av bunn-panna. Og hva finner jeg der?

Joda, den originale skvulpedekselet i plast har løsnet fra pumpa og gått i fillebiter der inne. Plastbiter over alt og oljesilen var fullstendig tettet av plastbiter og plastspon. ikke rart at det var dårlig oljetryk.

Byttet oljefilter, renset pumpe og bunnpanne, monterte sammen og fylte på med olje.

Nå er trykket som det skal være igjen, og pumpa funker igjen progressivt.

ENDELIG!!!

Så tips til andre! Finn en annen løsning enn denne palst-møkka til skvulpedeksel!

DA kan dere spare dere for mye møkk og penger....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.