#1 Skrevet November 1, 2008 Som overskriften sier, så har jeg problemer med motoren i Audi'n.. Vanntemperaturen går opp og ned, litt avhengig av kjøring... Litt variasjon er greit nok, men på min bil varierer det mellom 70 - 100 grader, temperaturen synker ved langkjøring og stiger ved litt køståing og rolig kjøring, men skal temperaturen variere så mye? Og så lurer jeg på om dette kan ha sammenheng med at jeg har forholdsvis harde radiator- / vannslanger etter å ha kjørt en stund, dette indikerer vel for høy trykk i kjølesystemet -> gåen toppakning?? Men kan også gåen vannpumpe evt. tett radiator forårsake dette? Motoren går jo "greit nok" til vanlig kjøring, men har problemer med tomgang på denne (og turbotrykkslekkasje), så er litt redd for at toppakning er gåen som igjen vil gi meg problemer med å få alt i orden på motoren uten å bytte pakning.... Noen enkle måter å sjekke dette på? Har ikke olje i vannet eller vann i oljen, men som sagt trykk i kjølesystemet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 1, 2008 Hvor mye trykk i kjølesystemet? At slangene er harde når motoren er varm er jo ganske normalt. At temperaturen svinger mellom 70 og 100 er derimot ikke helt normalt. Snaut 100 ved køståing før viften kobler inn er derimot helt greit, men 70 på langkjøring er ikke det. Jeg hadde skiftet termostat og spylt gjennom systemet først, da burde temperaturen holde seg mellom 87 og 100 grader, og da hadde jeg ikke hatt noen bekymringer med temperaturen så lenge den holder seg på eller under 90 ved normal kjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 1, 2008 Det kan også være greit å ha i bakhodet at temp-måleren i dashen ikke er spesielt nøyaktig... Når nåla står på 90-merket har du 93 grader i vannet, og halvveis mellom 90 og 100 har du 98 grader. Så hvis måleren sier 100 grader eller mer, begynner det å bli skummelt varmt. Som Eyvind sier, burde du prøve å bytte termostat og rense kjølesystemet. Hvis termostaten ikke lukker, og radiatoren kjøler for dårlig, vil du få akkurat de symptomene du beskriver. Harde vannslanger kan jo også tyde på dårlig sirkulasjon i radiatoren, siden vannpumpa uansett prøver å pumpe vann ut til den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 1, 2008 Er også greit å følge med på om kjøleviften starter når måleren kryper oppover mellom 90 og 100-merket, det skal den gjøre, og da skal temperaturen synke ganske raskt ned til ca. 90 på måleren igjen om alt er i orden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 1, 2008 Takker for gode tips... Må få sjekket opp det der.. Mulig dumt spørsmål, men hvis vannpumpa er gåen, vil man kunne få lignende symptomer? F.eks. hvis ikke skovlene pumper vannet rundt i systemet, så vi det sirkulere på trykk?? Og hvis radiatoren er begynt å gå tett, hva er "mirakelkuren" på denne (hvis den finnes) ? Forøvrig, noen som har oversikt over koblinger på MC motoren, elektrisk / vakum / turbotrykk?? Mye og mangt er koblet ut har jeg funnet ut.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 2, 2008 har selv problemer på min 1.8t, temp går opp i bakker og synker fort straks belastningen på motor avtar, hadde bilen inne på vag, dem sa vannpumpa er gåen.. skjekk om vannslange nederst på radiator er varm, min var kald på varm motor.. virker varmeapparatet ditt? er oljen i motoren grå? eksosen hvit? disse er vanlige symtomer på gåen toppakning 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 2, 2008 har selv problemer på min 1.8t, temp går opp i bakker og synker fort straks belastningen på motor avtar, hadde bilen inne på vag, dem sa vannpumpa er gåen.. skjekk om vannslange nederst på radiator er varm, min var kald på varm motor.. virker varmeapparatet ditt? er oljen i motoren grå? eksosen hvit? disse er vanlige symtomer på gåen toppakning Skal sjekke vannslangene, takker for tipset. Har ikke noen typiske tegn på gåen toppakning av de du nevner, faktisk ingen av de:o Så spørs på om det er noe med sirkulasjonen av vannet som gjør dette... Det som er litt merkelig er at varmen i varmeapparatet kommer rimelig raskt og holder seg godt og varmt, både når temperaturen går opp og ned... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...