VW Passt 3BG 1,9 TDI stv - Bedre bremser?

Anbefalte innlegg

På tide med en overhaling av bremsene på bilen. Både klosser og skiver er modne for utskifting.

Har i den forbindelse vurdert en oppjustering av bremsene, men har av forskjellige årsaker ikke all verdens budsjett å bruke.

Jeg vet at man ikke skal spare på bremsedeler, men alt innen rimelighetens grenser.

Følgende er vurdert:

Bytte alt med originaldeler (eller tilsvarende). Blir nok det rimeligste alternativet og vil uansett gi bedre bremser enn i dag.

Oppgradere til større skiver og nye klosser foran og bak (originalt eller tilsvarende), samt nye caliper-carriers beregnet for samme calipere som jeg har i dag. Bedre bremser til en "overkommelig" pris.

Bytte med slissede skiver både foran og bak, samt oppgraderte bremseklosser (Green Stuff eller Ferrodo el.l.). Bolt-on-løsning som bør gi markant bedre bremser enn i dag, men som "strekker busjettet".

Synspunkter og eller forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har hverken synspunkter eller forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

312x25mm skive fremme er en god og relativt rimelig oppgradering. Kanskje sammen med oppgraderte skiver og klosser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det ikke litt "ensidig" å bare oppgradere bremsene foran?

Jeg vet at det meste av bremsekrafta sitter foran, men bremsene bak bør vel stå litt i "stil"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigste oppgradering er å gjøre som jeg;

Slissede og ventilerte skiver foran og bak, samt keramiske klosser fra USA. Kom på ca usle 4000.- med frakt til Nord Norge for hele ruklet. Er kjempeforøyd!

(Bilder kan sendes..)

Her:

http://www.cquence.net/terms-conditions-i-1.html

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du oppgraderer til 312x25mm så husk på at minimum felg som går over er 16"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Billigste oppgradering er å gjøre som jeg;

Slissede og ventilerte skiver foran og bak, samt keramiske klosser fra USA. Kom på ca usle 4000.- med frakt til Nord Norge for hele ruklet. Er kjempeforøyd!

(Bilder kan sendes..)

Her:

http://www.cquence.net/terms-conditions-i-1.html

:)

Dette virker som en løsning som bør vurderes nærmere.

Noen i Norge som levere tilsvarende uten at det koster "skjorta"?

Hvis du oppgraderer til 312x25mm så husk på at minimum felg som går over er 16"

Ikke noe problem. Har 17" på vinteren og 18" på sommeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekka litt rundt og kommet frem til at oppgradering til 312x25 dessverre ikke blir aktuelt.

Nye kaliperbærere koster det hvite ut av øyet, og det gjør dette alternativet uaktuelt for øyeblikket.

Har fundert mye på et sett med slissede skiver og keramiske klosser både foran og bak fra Cquence eller om jeg skal gå for et sett med OEM skiver og klosser fra Torshov Bilrekvisita (fikk bra pris på komplett sett der i dag :-) ).

Det er tross alt ei "dieselpurke" og ingen banebil det er snakk om. : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig mener jeg det er en smule overkill med enorme bremser på en bil, med mindre du kjører med maks akselerasjon og maks brems gjentatte ganger på kort tid, som krever stor overflate for å fordele friksjonsvarmen fra oppbremsingen. Tar man ofte med bilen på bane så stiller saken seg annerledes. Hvor mange gjør det til daglig? Ok, noen gjør det kanskje, men de fleste med en Passat TDI stv gjør det ikke. De originale bremseskivene er mer enn nok dimensjonert for normal ++ kjøring, men det går an å oppgradere litt for det :) Her er hva jeg ville gjort:

1. Kjøp originale eller tilsvarende skiver

2. Kjøp et sett skikkelige bremseklosser, f.eks Ferodo DS 2500 eller DS 3000 hvis det er mulig å få tak i til din bil. Det skrubber meget bra selv på kalde klosser, og koster ikke det hvite ut av øyet.

3. Bytt til en høykvalitets bremsevæske (kjøp dette selv på små flasker, ikke la forhandler eller verksted ta dette fra et stort fat, for bremsevæsken er allerede full av vann)

4. Bytte evt bremseslanger hvis disse begynner å bli gamle

Understreker at dette er min mening, som nødvendigvis ikke trenger være korrekt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig mener jeg det er en smule overkill med enorme bremser på en bil, med mindre du kjører med maks akselerasjon og maks brems gjentatte ganger på kort tid, som krever stor overflate for å fordele friksjonsvarmen fra oppbremsingen. Tar man ofte med bilen på bane så stiller saken seg annerledes. Hvor mange gjør det til daglig? Ok, noen gjør det kanskje, men de fleste med en Passat TDI stv gjør det ikke. De originale bremseskivene er mer enn nok dimensjonert for normal ++ kjøring, men det går an å oppgradere litt for det :) Her er hva jeg ville gjort:

1. Kjøp originale eller tilsvarende skiver

2. Kjøp et sett skikkelige bremseklosser, f.eks Ferodo DS 2500 eller DS 3000 hvis det er mulig å få tak i til din bil. Det skrubber meget bra selv på kalde klosser, og koster ikke det hvite ut av øyet.

3. Bytt til en høykvalitets bremsevæske (kjøp dette selv på små flasker, ikke la forhandler eller verksted ta dette fra et stort fat, for bremsevæsken er allerede full av vann)

4. Bytte evt bremseslanger hvis disse begynner å bli gamle

Understreker at dette er min mening, som nødvendigvis ikke trenger være korrekt :P

Veldig enig. Ville nok ikke brukt DS3000 til en vanlig bruksbil, da disse spiser skiver, men 2500 er meget bra. Slissede skiver er bare til pynt så lenge man ikke bruker bilen på bane, og de som sier at de merket at bremsene ble bedre etter å ha byttet til slissede skiver, har kun falt for en placebo-effekt ved at de tror de har fått bedre bremser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte 288x25mm foran og 245x10mm bak slissa ventilerte og borra med keramiske klosser.

De sendte det i 4 pakker merka 20 dollar så man slapp mva og gebyr, totalt kom det på 2350 kr ink frakt. Super fornøyd enda:)

Dette var til passat 1.8t 3b 98 mod

Dette var fra cquence.net

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.cquence.net/passat-19902004-ultimate-cross-brake-rotors-p-386.html?osCsid=644a2855b25b86ccdec20be5033025dd

152.90 for slissa, ventilerte og borra skiver

99.00 for keramiske klosser

ca 168 dollar i frakt

Totalt 419 dollar betalte jeg totalt. Sier man at kursen er 7 blir det under 3000,- levert på nærmeste postkontor om du merker at dem skal sende i 4 pakker og skirve 20 doller pr pakke.

Ingen er billigere noen plass har jeg funnet ut.

Prisene blir vel ca sånn:

Skiver foran 600 pr stk

Skiver bak 400 pr stk

Keramiske klosser foran 600

Keramiske klosser bak 400

Så er det bare og se hvor dem kan matche den prisen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.cquence.net/passat-19902004-ultimate-cross-brake-rotors-p-386.html?osCsid=644a2855b25b86ccdec20be5033025dd

152.90 for slissa, ventilerte og borra skiver

99.00 for keramiske klosser

ca 168 dollar i frakt

Totalt 419 dollar betalte jeg totalt. Sier man at kursen er 7 blir det under 3000,- levert på nærmeste postkontor om du merker at dem skal sende i 4 pakker og skirve 20 doller pr pakke.

Ingen er billigere noen plass har jeg funnet ut.

Prisene blir vel ca sånn:

Skiver foran 600 pr stk

Skiver bak 400 pr stk

Keramiske klosser foran 600

Keramiske klosser bak 400

Så er det bare og se hvor dem kan matche den prisen:)

Jepp! : rock :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enig. Ville nok ikke brukt DS3000 til en vanlig bruksbil, da disse spiser skiver, men 2500 er meget bra. Slissede skiver er bare til pynt så lenge man ikke bruker bilen på bane, og de som sier at de merket at bremsene ble bedre etter å ha byttet til slissede skiver, har kun falt for en placebo-effekt ved at de tror de har fått bedre bremser.

He he.. mulig det Lars, men da er "vi" isåfall i samme bås som 90% av alle inne på forumet her, med alt vi kjøper av unyttige ting til vognene våre...

Er det ikke lov å ha det litt moro heller nå da? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns bremsene mine blei mye bedre, men det kan være pga nye klosser + de er karamiske..

En ting jeg glemte og nevne, klossene støver IKKE i det hele tatt selv om du bremser hardt og det høres ut som og skivene skjærer ut belegg av klossene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

He he.. mulig det Lars, men da er "vi" isåfall i samme bås som 90% av alle inne på forumet her, med alt vi kjøper av unyttige ting til vognene våre...

Er det ikke lov å ha det litt moro heller nå da? ;)

Joda, selvfølgelig, og det var heller ikke det jeg mente, men hvis du er ute etter bedre bremser så har ikke skivene så mye å si, klossene er mer kritisk, da det er større forskjell på sammensetning der, og da mener jeg at å kjøpe slissede skiver blir mer for utseende.

Jeg merker ingen forskjell på bremseeffekten med originale skiver med DS3000 og Black Diamond slissede skiver og DS3000. Har kjørt med begge disse kombinasjonene på samme bil, men slissede skiver er bedre på banekjøring da man får slitt ned klossene litt mer og får mer "ny" kloss tilgjengelig. Samtidig så har jeg ikke erfart at disse skivene har slått seg ved varmgang, men dette har heller ingen betydning til vanlig kjøring.

Synes også det er helt greit at noen vil ha slissede skiver for utseende, men min mening er at det ser litt dumt ut med 280 mm slissede skiver og en 20" felg. Å gi et sportsinntrykk da blir i mine øyne litt feil, og da bør man heller ha vanlige skiver. Men det er nå bare min rare mening, da:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva endte du opp med her da, Svein Olav?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*mumle, mumle, mumle*

Dette blir vel nesten som å banne i kjerka, men jeg gikk for Biltema sine sportsskiver foran og standard skiver bak.

Klossene kjøpte jeg hos Torshov Bilrekvisita. Husker ikke navnet på dem.

Som noen har nevnt, så er det tross alt "bare" en familiebil og endogtil ei "dieselpurke" selv om den er lobotomert.

Så langt er jeg faktisk meget godt fornøyd med bremsene. De biter meget bedre enn de gamle gjorde. Og de støver ikke mer enn at det er til å leve med.

Neste gang frister det med slissede/borrede skiver rund baut fra Cquence. Mest for "the look", men også fordi jeg tror det vil skrubbe enda litt bedre.

Man skal jo kunne ha det litt gøy også? Selv om det er en bruksbil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Har ikke tenkt på Biltema, men hvis de tar bedre og du er fornøyd - hvorfor ikke?

Var klossene billigere på Torshov, siden du valgte dem fremfor Biltema sine?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Har ikke tenkt på Biltema, men hvis de tar bedre og du er fornøyd - hvorfor ikke?

Var klossene billigere på Torshov, siden du valgte dem fremfor Biltema sine?

klosser på biltema er ting man ikke burde ha, skiver er vist helt ok

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til den som tror at slisser i skivene bare har med utseende å gjøre :

På vinteren så holder klossene seg rene for den "guffa" som vegvesnet gir oss;)

Har selv erfart null bremser pga saltlake: eek : Ikke morsomt å måtte bremse flere ganger pga dette. Gikk over til slissede skiver og opplevde aldri mangel på bremser etterpå:)

Hadde det både på Passaten og A6en.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til den som tror at slisser i skivene bare har med utseende å gjøre :

På vinteren så holder klossene seg rene for den "guffa" som vegvesnet gir oss;)

Har selv erfart null bremser pga saltlake: eek : Ikke morsomt å måtte bremse flere ganger pga dette. Gikk over til slissede skiver og opplevde aldri mangel på bremser etterpå:)

Hadde det både på Passaten og A6en.

Har du sjekket hvor lenge slissene faktisk var der på baksiden av skiven når du kjørte på vinteren? ;)Det gjorde jeg, og på BD-skiver grodde de igjen fortere enn svint. Måtte skrape de opp tre-fire ganger i løpet av vintersesongen. Mulig det er bedre hvis man har store bremseskjold, på A4 er det bare et bittelite blekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har biltema klosser bak på min passat 3bg.. funker som orginalt det. Men forran kommer jeg ikke til å prøve biltema klosser uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket hvor lenge slissene faktisk var der på baksiden av skiven når du kjørte på vinteren? ;)Det gjorde jeg, og på BD-skiver grodde de igjen fortere enn svint. Måtte skrape de opp tre-fire ganger i løpet av vintersesongen. Mulig det er bedre hvis man har store bremseskjold, på A4 er det bare et bittelite blekk.

Hadde ikke noe problem med gjenngroing av slisser.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.