#1 Skrevet November 2, 2008 Har fåt følgende problem med min S6 2,2. Symptom: Går ugjevn på tomgang. Virker som den går på 4 av 5 sylindre. Rister og vibrerer under kjøring. Ved pådrag og høyt gir vibrere hele bilen. Kjører i tredje og ikke i 4 eller 5 gir ved langkjøring. Vibrer mindre da. Har byttet tennplugger og bensinfilter. Ingen endring. Har brukt 2 flasker kondensfjerner uten bedring. Vurderer: Falskluft? Tenningsfeil? Deffekt lambda? Tempgiver? Hva tror dere? Noen med erfaringer og råd til feilsøk? Ps. Den ene morgenen var bilden fin den første km. Kald/ varm motor? Men fungerete ikke feilfritt neste morgen. Hm Bensinforbruk økt med 3-4dl Håper på hjelp? Kan man lese evt feil på vag-com? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 2, 2008 http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/20vo2tst.html Kan jo forsøke litt med den resepten? Har byttet coilen på #4cylinder i min. Hadde endel sammenfallende symptomer med det du nevner og av en eller annen grunn ser det ut til at defekt coil på #4cylinderen er en gjennganger på AAN. Hvis du går for coilskifte, vær forsiktig med ledningene som ihvertfall i min var svært porøse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 3, 2008 Jeg har slitt med samme problem siden føk@#ngs MAI, og jeg har byttet til TRE andre coiler og en annen ny driver uten at jeg har blitt kvitt problemet. Jepp, sylinder #4 her også.. Jeg har byttet/byttet om på plugger, injectorer, plugghetter, coiler og drivere uten at det har hjulpet det spøtt, men har ikke prøvd en NY coil.. Jeg har også svært dårlige ledninger, så noen av disse er byttet ut. Får kanskje prøve en helt ny coil før jeg går for høyeffektscoilene til 034, men synes det er noe rart at ikke tre andre brukte coiler løser problemet, når disse funket fint på de andre sylindrene.. Godt at vi er flere med samme problem, i hvertfall! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 3, 2008 Jeg har slitt med samme problem siden føk@#ngs MAI, og jeg har byttet til TRE andre coiler og en annen ny driver uten at jeg har blitt kvitt problemet. Jepp, sylinder #4 her også.. Jeg har byttet/byttet om på plugger, injectorer, plugghetter, coiler og drivere uten at det har hjulpet det spøtt, men har ikke prøvd en NY coil.. Jeg har også svært dårlige ledninger, så noen av disse er byttet ut. Får kanskje prøve en helt ny coil før jeg går for høyeffektscoilene til 034, men synes det er noe rart at ikke tre andre brukte coiler løser problemet, når disse funket fint på de andre sylindrene.. Godt at vi er flere med samme problem, i hvertfall! Fått noen feilmeldinger på vagcom? Jeg hadde ihvertfall ingen, men det kan jo være MAF, Lambda etc. som fucker opp for deg også. En trøst er ihvertfall at om du bestiller 034 kitet, så er mulighetene for å få det rimelig raskt, tilstede. De har slitt med underleverandører i hele sommer, slik at det endte med at jeg kansellerte hele bestillingen min. Men hører at flere driver med nymonteringer nå om dagen.. Hadde vært kult å fått testet det ut, men jeg tviler på at det vil hatt noen nevneverdig effekt på min utrimmede motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 3, 2008 Har ikke prøvd VagCom, men ingen feil når jeg blinker ut.. Jeg har definitivt feil på sylinder 4, våt plugg, hakkete gange selv på tomgang innimellom, har også prøvd å koble vekk injector 4 og fått samme resultat, men jeg synes bare det er rart ikke TRE av de andre (brukte) coilene jeg har prøvd hittil har gitt resultat! Får bestille én kliss ny, og prøve de to siste i mellomtiden!*sukk*.. Med mine 4 sylindre som fortsatt funker 100% drar fortsatt bilen svært bra, det er nok sikkert fortsatt nærmere 240hk i den! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 3, 2008 Vil nå påstå at det føltes som en utrolig brems når #4 syl. datt ut, men at det ikke har løst seg etter 3 coil bytter finner jeg merkelig. Du hadde jo byttet om på pos`er også, ikke sant? Hva med ventiltetninger? Ikke at jeg har noe erfaring med dette, men hvis pluggen er våt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 3, 2008 hvordan går bilen uten lmm kontakta i da ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 4, 2008 (endret) Da er den vanskelig å starte, og går dårlig på tomgang når den er kald, akkurat som ved defekt LMM. Ventiltetninger er to år gamle, toppen ble overalt og eksosstyringer byttet da. Jeg kan ha hatt uflaks, jeg bruker oscilloskop ved målingene, og nr. 4 har annet tenningsforløp enn de andre. Har byttet POS'er, ja! Har også lurt littegrann på dårlige ventilløftere, men er de åpne vil motoren 'skyte', og er de lukket hele tiden så må begge på samme side og samme sylinder være lukket, og det ser jeg (foreløpig!!!!!) på som svært usannsynlig at kan skje. I hvertfall i lys av at bilen går fin-fint noen hundre meter etter en lang bakke med motorbrems.. Bensinforbruket på 1,3 på mila sier vel også sitt.. The hunt continues!! Bestiller nok en NEU coil på et av yndlingsstedene mine for å feie all tvil av veien, ja.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 4, 2008 Jeg har tilsvarende hakking\rykking på min S6 nå. Tok en diagnose på den i går og fikk feilmelding på dysa til sylinder nummer 2. Skal forsøke å skifte denne 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 4, 2008 min også jukser og kødder, men der er det garantert ene pos'en. Rykker og går på 4 syl, men hvis jeg banker litt på pos'en, går den på alle 5. Hender den går på 4 i lang tid, men etter lang utforbakke med motorbrems er den plutselig i draget igjen. Blir å bytte til høyeffekt-coiler fra 034 snart ja Det kan jo være dårlig kontakt i noen av ledningene / koblingene inn til pos'ene dine kanskje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 5, 2008 Et av tipsene ved pos problematikk er å rense bakdelen av dem + braketten fri for oksidasjon/ rust og på føre sink pasta. Kan jo være noe å prøve i påvente av 034 kitet. Fort gjort og rimelig for en tube/ boks hos biltema. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 5, 2008 Et av tipsene ved pos problematikk er å rense bakdelen av dem + braketten fri for oksidasjon/ rust og på føre sink pasta.Kan jo være noe å prøve i påvente av 034 kitet. Fort gjort og rimelig for en tube/ boks hos biltema. Jeg gjorde dette, og til å begynne med virket det ganske bra. Men det gikk ikke veldig lenge før den begynte å jukse igjen. Men som en mellomløsning er dette et godt tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 6, 2008 Hehe.. Det hjalp nada for meg, selv med Arctic Silver-pasta! Nei, det er nok ikke noe håp med gamle coiler, så hva med å prøve å få til et gruppekjøp, anyone? Er det mulig å få noe rabatt nå som dollaren har rast i været? Kanskje spørre Roger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 6, 2008 Hehe.. Det hjalp nada for meg, selv med Arctic Silver-pasta! Nei, det er nok ikke noe håp med gamle coiler, så hva med å prøve å få til et gruppekjøp, anyone? Er det mulig å få noe rabatt nå som dollaren har rast i været? Kanskje spørre Roger? Du tenker på gruppekjøp på høyeffekt-coiler? Jeg er med isåfall.. hvis prisen blir riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 9, 2008 Har fått bilen til å gå tilfredsstillende for min del. Har strengt tatt ikke bruk for 034 kitet med min satans automatkasse som ikke tåler trimming, men hvis jeg kan hjelpe noen andre med en original coil eller to, så er det bare å si i fra. Har selvfølgelig et lite knippe med slike etterhvert... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 14, 2008 Hei! Da kan jeg som trådstarter bekrefte at problemet mitt er løst. Leverte bilen inn til et lokalt firma i Bodø som heter Auto elektro. De brukte en liten verkstedtime på å finne ut av problemtet. Da jeg kom dit og forklarte hva problemtet var, fikk jeg beskjed om ikke å kjøre bilen mer og bare la den stå. Grunnen var at en person med lignende problem på en s6 hadde fortsatt å kjøre med resultat at styreenheten ble ødelagt. det ble en rep. til kr 20 000,- Jeg måtte bytte tenningsmodulen min. Det kunne ikke vistnok leses av vagcom. Montering av ny modul tok ca 10 min. Det betalte jeg ikke for. Var utrolig bra service der. En ved navn cato som jobber der er utrolig med audi. Han vet det meste. Skader vel ikke å ta en tlf for dem som lurer på noe. Som sagt utrolig bra service. Nr er i tilfelle noen skulle få lyst til å ringe dem: 755 09911. Spør etter Cato. Mvh Jan-Åge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 15, 2008 Bare å starte et gruppekjøp med en gang gutta! Disse velkjennte tenningsproblemene med POS/coil/coilledninger/coilstammer skjønner jeg ikke at dere gidder å bruke opp energien deres på. Et coilsett fra 034 løser ALLE problemer og dere kan nyte problemfri bil og la bekymringene gå ut over andre ting. Mer velbrukte penger finnes ikke. Å bytte en tenningsmodul er kanskje billigere enn et coilsett hvis det beviselig er feilen, men du kan banne på at du innen kort tid får problemer et annet sted i kjeden. Dessuten spiser bilene plugger når ikke tenningssystemet er optimalt. Og som vi vet, plugger er ikke gratis til disse bilene. Høres kanskje ut som snikreklame for 034. I virkeligheten er det et hjertesukk på vegne av dere som prøver å "lappe Titanic med gaffateip". No offence, respekt til de som prøver. Men noen ganger er det enkleste (om ikke billigste) ofte det beste. PS: om noen skulle være interessert har jeg 2 fungerende POS'er til salgs. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 15, 2008 Bare å starte et gruppekjøp med en gang gutta! Disse velkjennte tenningsproblemene med POS/coil/coilledninger/coilstammer skjønner jeg ikke at dere gidder å bruke opp energien deres på. Et coilsett fra 034 løser ALLE problemer og dere kan nyte problemfri bil og la bekymringene gå ut over andre ting. Mer velbrukte penger finnes ikke. Å bytte en tenningsmodul er kanskje billigere enn et coilsett hvis det beviselig er feilen, men du kan banne på at du innen kort tid får problemer et annet sted i kjeden. Dessuten spiser bilene plugger når ikke tenningssystemet er optimalt. Og som vi vet, plugger er ikke gratis til disse bilene. Høres kanskje ut som snikreklame for 034. I virkeligheten er det et hjertesukk på vegne av dere som prøver å "lappe Titanic med gaffateip". No offence, respekt til de som prøver. Men noen ganger er det enkleste (om ikke billigste) ofte det beste. PS: om noen skulle være interessert har jeg 2 fungerende POS'er til salgs. Coil-kit fra 034 er allerede bestillt her i gården. Hadde ikke tid til å vente på gruppekjøp engang Gleder meg som en unge. Var det easy plug'n play? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 15, 2008 Ja, det er plug and play. Det følger med instruksjoner med pakken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 15, 2008 Ja, det er plug and play. Det følger med instruksjoner med pakken. hvordan blir dette med coildekselet egentlig? Kan man bruke det som vanlig, eller må det modifiseres? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 15, 2008 hvordan blir dette med coildekselet egentlig? Kan man bruke det som vanlig, eller må det modifiseres? Jeg har ikke ikke coildekselet montert på min. Ikke forsøkt og sette det på heller. Vet Fredrik Madsen monterte det igjen uten problemer på gamle UrS4'n hans. Eneste jeg kan se for meg, er at du enten må ta av eller modifisere gummipakningen som går rundt dekselet på undersiden slik at du får plass til gjennomføringa av tennpluggledningene. Vil tro dette sier seg litt selv når du står der med det. Ellers er monteringen såre enkel. Største utfordringen blir å legge om kjørestilen man har opparbeidet seg for å unngå fuskinga. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 16, 2008 Jeg har ikke ikke coildekselet montert på min. Ikke forsøkt og sette det på heller. Vet Fredrik Madsen monterte det igjen uten problemer på gamle UrS4'n hans. Eneste jeg kan se for meg, er at du enten må ta av eller modifisere gummipakningen som går rundt dekselet på undersiden slik at du får plass til gjennomføringa av tennpluggledningene. Vil tro dette sier seg litt selv når du står der med det. Ellers er monteringen såre enkel. Største utfordringen blir å legge om kjørestilen man har opparbeidet seg for å unngå fuskinga. Haha.. det er faen ikke tull engang! Blir deilig å bli kvitt fuskinga, men det spørs om det tar litt tid å venne seg til at den går som den skal. Ikke måtte justere med gassen og kjøre lavere gir med litt turtall for at den ikke skal jukse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...