#1 Skrevet November 2, 2008 Jeg har en S4 som har fått en hard metallisk raping som øker ved turtall. Lyden er ikke der hvis klimaanlegget/vifta skrus av. Klarer ikke helt å lokalisere lyden. Noen som har vært borti noe lignende? Tar jeg ut kontakten til tomgangsregulatoren, blir også lyden borte... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 3, 2008 Pussig feil, men må spørre om du mener turtall på vifta i varmeapparatet eller motor? Har litt rape lyder selv etter vifte bytte, men det er rett og slett at jeg sliter med riggingen og at den tar borti "housingen". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 4, 2008 Ja litt pussig er deg jo, er turtallet på motoren jeg mener ja. Kan jo muligens være et lager i klimakomp, men den går jo på reim selvom vifta/klima ikke er slått på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 4, 2008 Ja litt pussig er deg jo, er turtallet på motoren jeg mener ja. Kan jo muligens være et lager i klimakomp, men den går jo på reim selvom vifta/klima ikke er slått på. Det er elektrisk styrt clutch på klimakompressoren. Reimhjulet går alltid rundt, men selve kompressoren går ikke rundt når klima ikke er skrudd på. Ville tippet på lager som du sier. Syns det var litt rart at lyden ble borte når du koblet fra tomgangsregulatoren, men det kan jo hende dette er koblet slik at klimaen ikke virker hvis tomgangsregulatoren ikke virker, siden den er programmert til å åpne en del ekstra når klima står på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 4, 2008 Kommer og går lyden når du trykker "snøkrystallen" på klimabetjeningspanelet? Altså at den er der når snøkrystallen er tent, men blir borte når den slukker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 4, 2008 Ok clutchen er el.styrt ja, det kan jo forklare noe. Lyden kommer når man skruer på klimaen uansett på hvilket nivå (både med og uten snøkrystall). Eneste måten å bli kvitt den på er å skru den helt av. Kan en slik lyd dukke opp hvis klimaen er tom for gass? Det høres på en måte ikke ut som def.lager lyd, mer som om noen som stikker en skrutrekker inn i ei vifte..veldig mekanisk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 4, 2008 "Snøkrystallen" i displayet er på når kompressoren går, og slukkes når kompressoren kobles ut. Hvis lyden fortsatt er der når kompressoren er utkoblet (=ingen snøkrystall i display), så kan det jo faktisk tenkes at du akkurat svarte på ditt eget spørsmål...? Kanskje det rett og slett har kommet noe dritt inn i kupéviften, som ligger mot viftebladene der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 4, 2008 Hehe ja det hadde vært fint, men lyder kommer fra fremste del av motoren (altså et eller annet under innsuget) og ikke kupevifta. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 5, 2008 Skal det ikke gå ann å isolere litt her ved å kun ha på tenningen uten motor igang? Da går jo ihvertfall vifta i varmeapparatet, bare for å få sjekket denne ut av saken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...