Spørsmål om dekk og felg til Caddy del 2 (med bilder)

Anbefalte innlegg

God aften!

Hadde en tråd oppe for en tid siden, men har nye spørsmål på tapeten.

Og svaret på disse nye spørsmålene vet jeg også at noen vet svaret på her inne:p

Dette er fremdeles bilen min.

Denne skal jeg fremdeles ha felger på.

I den forbindelse har jeg i fellesskap med Truls i klubben prøvd noen ATS Classic 8*13 på bilen.

Bak gikk de akkurat rundt tromlene, men fremme ble det litt verre... Felgene tok i kaliperne, og i den forbindelse dukker spørsmålene opp.

Hva kan jeg gjøre med at felgene tar i?

Slipe kalipere fremme? Eller sette på spacer?

Det som kan forsvare eventuelt bruk av spacer, er at det er ca to centimeter å gå på før opplegget blir interessant for onkel: rolleyes Og blir det spacer fremme blir det selvfølgelig spacer bak!!

En annen ting som vi ble oppmerksomme på etter å ha skrudd på en felg, va høyden på bilen: eek :

Slik den står på bildene under, er det FJORTEN centimeter fra rulleflaten på dekket og opp til skjermbuen. Sånn sett kan jeg klare meg med 100-120mm senk, men så er jo spørsmålet om hvordan bilen da vil fungere langs våre høykvalitetsveier...

Jeg vet om ett senkesett til min modell, men der kan jeg kun justere hardhet. Tror jeg...: klø :

En annen mulighet er jo luft...men finnes slikt til min modell??

Håpet er jo at jeg skal kunne bruke 13" felger til daglig uten at det ser ut som om bilen kjører på stylter:)

diverse016.jpg

diverse017.jpg

diverse019.jpg

diverse023.jpg

Til slutt et bilde av lokalet vårt:

diverse034.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13" hadde jeg ikke giddet å vurdere på en slik bil. Caddyen jeg hadde i sin tid hadde i alle fall 256mm foran og da jeg prøvde 13" ATS på en annen bil jeg har med 256mm-bremser måtte jeg stable på to 15mm spacere for at felgbanen skulle gå klar av caliperen. Om du skal ha så små felger må du sørge for å få tak i noen som har veldig flat felgbane innvendig og som har senter som bygger mye ut. Da snakker vi fort BBS motorsport-felger eller Schmidt TH-Line med T2-stjerne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Schmidt TH-line sier du? Interessant:)

Men hva vil T2-stjerne si??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil si at aleggsflata til felgsenteret er 15mm tykkere (større "Bundhöhe"), som igjen betyr bedre klaring til bremsedeler (og dertil smalere ytterring).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alright:) Da har jeg lært noe i dag og!

Men vet noen om det finnes luftfjæring å få tak i til bilen min?

Litt kapp og sveis kan gå an, men det må kunne godkjennes...helst:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det min bil så ville jeg kjøpt noen brede 15" i forhold til det over, passer bedre i buene og over bremsene. Et sett schmidt modernline koster ikke all verden, ikke de smoor felgene som Joachim Næss hadde på 78' golfen heller.. Bullockstyle eller hva det heter (google it!) har senk til caddy, men du kan jo bare dra på huggern og finne en bil med gewinde fremme(usikker på hva som passer) og legge bakakselen over bladfjærene og skjære ut noen metallklosser å legge i mellom om det ikke skulle bli lavt nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foran går det å bruke alt av senk til Seat Ibiza/Cordoba 6K og Polo 6K.

Understellet jeg hadde var fra SAT-Autosport. Jeg mener å huske at KW og Steffan har/hadde også.

Sørg for Guds skyld for å få med korta dempere bak. Jeg hadde ikke dette og resultatet var så godt som fraværende fjæringsvei bak (med akselen liggende oppå fjærpakka).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det min bil så ville jeg kjøpt noen brede 15" i forhold til det over, passer bedre i buene og over bremsene.

Ditto. Synes det var for små hjul for buen, vil bare se enda mer merkelig ut med senk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foran går det å bruke alt av senk til Seat Ibiza/Cordoba 6K og Polo 6K.

Greit nok at det går an å bruke, og at alt er likt på disse bilene, men vil det medfølge TÜV-dokumentasjon for bruk på Caddy? Kan være lurt å sjekke før man kjøper, så man ikke står der med en haug av postkasser i skjegget, og en nidkjær kontrollør med en dårlig dag på jobben som nekter å godkjenne...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit nok at det går an å bruke, og at alt er likt på disse bilene, men vil det medfølge TÜV-dokumentasjon for bruk på Caddy? Kan være lurt å sjekke før man kjøper, så man ikke står der med en haug av postkasser i skjegget, og en nidkjær kontrollør med en dårlig dag på jobben som nekter å godkjenne...

Svarte plastikken også. Nå skal ikke du komme her å forderve moroa med slike kritiske bemerkninger;).

Innlegget mitt var ment som utfyllende opplysninger til det Anders kom med, selv om dette kanskje ikke kom klart fram ettersom jeg ikke siterte ham (og egentlig ser jeg ikke helt poenget med å stadig sitere et innlegg som står umiddelbart over). Løsninga som Anders foreslår for bakakselen er heller ikke uten videre godkjennbar, så lenge man lager det til selv.

Så til saken: Den eneste måten å få et understell der Caddy 9KV er nevnt i papirene på er å kjøpe et understell til nettopp den bilen. SAT-Autosport var den eneste produsenten som lagde understell der man monterte akselen oppå fjærpakka da jeg handla mitt i 1999. Alle andre hadde omsmidde bladfjærer, noe som ikke gir på langt nær så mye senking (før man ev. selv går løs på fjærpakka etter at understellet er ført inn i vognkortet).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, tenkte jeg måtte spørre litt vanskeligere siden trådstarter tross alt ønsket å godkjenne dette :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

med masse senk hadde det vært kult ;)

men hvis du ikke skal senke noe særlig hadde jeg valgt noe annet enn 13"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*kremt*

Noen som kan fortelle meg om Schmidt TH-lines er polert stål eller har klarlakk på?:o

Please don't hit me:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.