Forskjeller på svinghjul enkeltmasse og dobbeltmasse

Anbefalte innlegg

Noen her som har eksperimentert litt med enkeltmasse kontra dobbeltmassesvinghjul?

 

Som eksempel kan nevnes at R5 2,5 tdi 115 hk kommer både med enkeltmasse og dobbelatmasse svinghjul, litt avhengig av årsmodell. Dobbeltmassehjulet har en tendens til å bli litt slarkete i friksjonsbremsen, og dette antas av mange å kunne gi vibrasjoner og pulsering ved effektøkninger.

 

Så:

- hvorfor lager de dobbeltmassesvinghjul? Hva er fordelene med dette?

- noen som har erfaringer med å skifte fra dobbel til enkel eller motsatt, og har opplevd forskjeller?

 

Kunne tenke meg å diskutere dette litt........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen med et dobbelmasse er nettopp det stikk motasatte av hva det blir om det er defekt. Et dobbelmassesvinghjul skal ta opp en del av de vibrasjonene en dieselmotor har og sørge for en jevnere igangkjøring og motorgange. Ulempen er at det på mange VAG modeller har vist seg å være for dårlig, slik at det ryker selv med originalt effektuttak fra motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for godt svar på første spørsmpl, Bent Owe. Da er dette akkurat som jeg antok. Det fjærer og sørger for å ta opp de små vibrasjonene både under kjøring og ved oppstart.

 

Men vil man i praksis merke noen forskjell på å kjøre med et nytt dobbelmassehjul kontra et enkeltmassehjul?

Den eneste forskjellen jeg tror jeg har merket er at enkeltmassehjulet er litt lettere og motoren blir kanskje litt kvikkere å ruse på tomgang.

 

Har en 140 hk 2,5 tdi R5 som muligens blir skremt opp litt, og funderer på om jeg skal la motoren få et splitter nytt dobbelmassehjul eller et enkeltmassehjul. Har begge liggende så kostnaden er ikke en faktor i vurderingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva du enn finner på, ikke sett på ett lettere svinghjul enn originalt, da det fungerer serdeles dårlig. ref mange tilfeller på tdiclub.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har satt enkelt masse på min 2.0 tdi golf, fungerer greit, men får en god del mer støy og vibrasjoner fra girkassen.

spesielt hvis du setter den i fri og tar ut clutchen, når kassen da får gå på tomgang så rasler det godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har satt enkelt masse på min 2.0 tdi golf, fungerer greit, men får en god del mer støy og vibrasjoner fra girkassen.

spesielt hvis du setter den i fri og tar ut clutchen, når kassen da får gå på tomgang så rasler det godt.

 

Hvilket merke er svinghjulet? Har sett folk få mer rasling med billigere merker som Autotech i forhold til Sachs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en -98 Passat TDI Syncro som jeg fikk chippet og da gikk det ikke lenge før originalclutch og svinghjul måtte gi tapt.

Nytt originalt svinghjul og clutch ble montert, men varte bare en måned før vibrasjoner ved fullgass rundt 1800-200O/min var tilbake. Når clutchen begynner å slure på disse dobbelmasse svinghjulene ryker svinghjulet også på grunn av noe guffe som smelter, og det blir sevfølgelig rimelig dyrt å holde på med i lengden.

Børge Olsen fikk tak i et enkelmasse oppsett med forsterket clutch, som jeg tror var beregnet på 1,8T, og det holdt.

Jeg merket ingen forskjell på motorgange eller lyder fra girkasse etc., det eneste var et noe mer kontant inngrep på clutchen som igrunn var helt greit.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.