#1 Skrevet November 5, 2008 Vurderer å legge til en slik på min nye bil (A4 eller Q5) hvis det blir av dieseltypen. Er litt usikker på hvordan denne fungerer. Kanskje noen har erfaring å dele? Er dette Webasto ? Kan den brukes i garasjen ? Fjernkontroll... 1000m ? Timer ? Varmer den motoren også ? Automatisk bruk inntil motor blir varm ? Kan den bare brukes til å varme vannet og ikke kjøre vifte ? Altså mye man lurer på. Håper noen kan gi noe tilbakemelding. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 5, 2008 Jeg har fabrikkmontert tilleggsvarmer i min 2004 A4 B6. Jeg vil anta at funksjonaliteten er omtrent den samme (eller bedre) i nyere modeller. -Hvilken leverandør som brukes i nye modeller vet jeg ikke (min har en Ardic/Eberspächer enhet, kan godt være de bruker Webasto i nåværende modeller). -De skal ikke brukes i garasje (siden du da kan trekke inn eksos i kupeen). -Jeg husker ikke helt hvilken rekkevidde som er oppgitt på min fjernkontroll, men reell rekkevidde er over 500m. -Via FIS / menystyring så kan jeg starte den manuelt uten fjernkontroll, stille inn opptil 3 timere, og velge hvor lenge den skal kjøre. -Den varmer kjølevannet i motor, sirkulerer dette og aktiverer klimaanlegget inkl vifte slik at kupeen blir oppvarmet. -Den aktiverer seg automatisk når bilen startes når det er kaldt for å gi varm motor raskt (usikker på hvilken temp). -På min så går det ikke an å kjøre uten vifte da den prøver å oppnå temperaturen du har stilt inn på klimaanlegget (kanskje en kan 'lure' den/få det til ved å sette lav temp i klimaen? Har ikke prøvd..). Den bruker også innstilt klimatemp for bruk på sommeren. Trykker du på fjernkontrollen på sommeren og kupetemperaturen er høyere enn innstilt temperatur så vil den kun aktivere vifta for utlufting av bilen. Forøvrig så vil jeg si at en slik tilleggsvarmer utrolig behagelig å ha om en ofte parkerer bilen utendørs (ikke har garasje hjemme eller på jobb). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 5, 2008 Takk for flotte svar. Hvor fort virker oppvarmingen hvis man kun starter oppvarming når bilen startes ? Går ut i fra at man kan slå av automatikken ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2008 Jeg husker ikke nøyaktig hvor raskt, men det tar ikke lang tid før det begynner å komme varm luft i kupeen, 3-5 min kanskje.. I disse dager så aktiverer jeg varmeren via fjernkontroll 10-15min før jeg skal kjøre på jobb. Når det er kaldere ute så lar jeg den gå i 30 min. Jeg ser forøvrig at en del forbipasserende folk snur seg mot bilen når varmeren er aktiv , det støyer jo litt og det er sikkert noen som ikke skjønner hvorfor en parkert bil durer slik . Hos meg så er det ingen mulighet til å slå av automatisk aktivering når det er kaldt, mulig en kan deaktivere den via vag-com. Har ikke opplevd det som noe problem egentlig. Den aktivererer seg ikke hvis du har lite drivstoff igjen (når du er på reserven), du klarer med andre ord ikke å tømme tanken på bilen ved å starte den via fjernkontroll flere ganger etter hverandre (noe som også vil tappe batteriet, tommelfingerregelen for bruk av varmeren uten motor i gang er at kjøreturen etterpå skal vare like lenge som varmeren har vært aktiv). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 5, 2008 Har lest litt rundt omkring og ser at det nevnes at det sliter på komponentene hvis det brukes 'hele' tiden., så jeg tenkte at man kanskje kunne styre dette best selv.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 5, 2008 Mye bruk vil sikkert slite på den, men jeg har også hørt at det er veldig viktig at den brukes/aktiveres jevnlig slik at ting ikke setter seg fast. Dvs at en bør aktivere den f.eks en gang i mnd i sommerhalvåret siden det da er for varmt til at den aktiverer seg selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 5, 2008 Jeg har også programerbar parkeringsvarmer i min 04 A4, og det er det mest fantastiske ekstrautstyret jeg noensinne har hatt! Varm motor, varm kupe og isfrie ruter om morgenen er absolutely priceless Riktignok har jeg ikke fjernstyring, men tre ulike timere rekker stort sett til mitt bruk. Den aktiverer seg automatisk når bilen startes når det er kaldt for å gi varm motor raskt (usikker på hvilken temp). Tror den aktiveres automatisk når temperaturen er under +5 grC. Hos meg så er det ingen mulighet til å slå av automatisk aktivering når det er kaldt, mulig en kan deaktivere den via vag-com. Jeg mener å ha lest i bruksanvisningen at varmeren slår seg av dersom man slår på ECON knappen, men det er godt mulig jeg husker feil. I likhet med Bjørn bruker jeg også varmeren +/-30 minutter før jeg kjører, det er mer enn nok til å oppnå behagelig temperatur. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...