Anbefalte innlegg

Driver og snuser litt på en Golf VR6. Bilen har gått over 200k, og lurer på hvor holdbar VR6'en er.

 

Hørt litt snakk om registerkjede og strammere til VR6, og at dette måtte byttes etterhvert på motorer som har gått langt. Medfører det riktighet, og i så tilfelle er det en dyr og vanskelig operasjon?

 

Setter pris på alle tilbakemeldinger om VR6 og om det er en stor (motormessig) risiko å kjøpe en med 200k+ på telleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg innbiller meg/mener å erfare at VR6 er en motor som får mange havarier rett etter eierskifter pga. mye grisekjøring, gjerne på kald motor. (Det er jo ikke uvanlig at biler blir kjørt litt ekstra hardt når man akkurat har fått seg sterk motor. ;))

 

Om å bytte registerkjede/-strammere er vanskelig eller ikke kommer jo an på hva du mener er vanskelig og hva du kan.

Mener en av vr6-gutta her på forumet betalte 4000 kroner for å få det byttet, ink deler.

 

Det er jo en veldig morsom motor, så den sjansen er du vel villig til å ta? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registerkjede + strammere, div plastdeler (termosstathus), silikonslanger er greit å sjekke. Dette er en vanvittig morsom motor, men er enig i det Marius skriver.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært en del tilfeller av skjørtebank på VR6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjedebytte er i grunn ikke vanskelig men det er tidkrevende siden kassa, clutch og svinghjul må av for å komme til alt.

Vr6 er jo en sinnsykt morsom motor med en sinnsyk god lyd som er halve opplevelsen :D

 

205hk , 100% toppstand føler jeg ble skeptisk men det kan jo stemme for alt jeg vet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. kanskje ikke noe lurt kjøp dette da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Original 2,8l = 174 hk

Original 2,9l = 192 hk.

 

Kolsås er jo ikke lange veien for en titt/prøvetur? Sjekk slanger/ledninger i motorrom (lekkasjer/bytte) og hør om det er jevn motorlyd ("tikking" kan indikere slitne løftere/stempler).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står visst rett bortfor meg denna? Kanke si at jeg har bemerka meg den.... eneste jeg stussa på var at telefonnr i annonsen ikke samstemte med navnet på "eier" i annonsen... men det kan jo være ulike grunner til det... bare litt rart at det ikke var et heeeelt norskt navn på gulesider.no men det har vel ikkeno å si....: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, la jeg ikke merke til. Hvis selger ikke gidder/er ærlig nok til å legge ut korrekt navn, tror jeg at jeg står over. Har ingen forutsetning for å vite om selger er ærlig med resten av opplysningene som gis heller. Men men, har fått endel gode tips da, så da vet jeg jo hva jeg skal kikke etter når det gjelder VR6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Registerkjede + strammere, div plastdeler (termosstathus), silikonslanger er greit å sjekke. Dette er en vanvittig morsom motor, men er enig i det Marius skriver.

 

Lykke til!

 

Gjør alt som Gry sier. Hun har virkelig kjørt sin VR6 og den funker jo bra uten noe store feil.

OBD2 motorene kom fra 10/96 og er en klar oppgradering på mange punkt. Men uansett, så har jeg kjørt kun VR6 siden 2000 og er fortsatt meget happy. "Selv om det har gått litt opp og ned" for meg i senere tid.

Men at VR6 er fine motorer som fortjener overlading er det ingen tvil om eller? hehe..

 

Lykke til, og gjør som Gry sier her:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Gi den bra olje, og bytt jevlig.

- La den bli varm og god før noe særlig store gasspådrag.

- Pass på kjedestrammere og glidere, greit og bytte uansett.. Ca. 2700kr;)

 

Ofte problemer kan være:

- Toppaking lekker, (ikke kjørt pent, og på kald motor)

- Rasling i Reg.kjede, løses ved og bytte strammere og glidere hvis ikke kjede er slitt.. "Ventiltikking" vil det nesten alltid være litt da det er "normalt";)

- Sprek i Coilpack. overslag plugger osv osv.. (pap-parts)

- Sørg for at vann/oljepumpe fungerer som det skal, da jeg har vært borti at denne har sprekt: rolleyes

 

Ellers er det tutt og kjør, og gi gass:D Er du snill mot en VR6, så er den snill med deg er min erfaring;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- Gi den bra olje, og bytt jevlig.

- La den bli varm og god før noe særlig store gasspådrag.

- Pass på kjedestrammere og glidere, greit og bytte uansett.. Ca. 2700kr;)

 

Ofte problemer kan være:

- Toppaking lekker, (ikke kjørt pent, og på kald motor)

- Rasling i Reg.kjede, løses ved og bytte strammere og glidere hvis ikke kjede er slitt.. "Ventiltikking" vil det nesten alltid være litt da det er "normalt";)

- Sprek i Coilpack. overslag plugger osv osv.. (pap-parts)

- Sørg for at vann/oljepumpe fungerer som det skal, da jeg har vært borti at denne har sprekt: rolleyes

 

Ellers er det tutt og kjør, og gi gass:D Er du snill mot en VR6, så er den snill med deg er min erfaring;)

 

Plugger/ledninger er vanlig "klaging" av at VR6 lugger/ikke går som den skal.

NGK BKR5EKU er orginal pluggene. De er meget bra. Kjørte 0.6 bar med kompressor fra Z-Engineering og ALT ellers orginalt i 11 måneder uten 1 VAG COM feil og ellers noe tull. Bilen gikk sjukt godt! VAG-COM test er smart på ALLE VR6 biler med feil.

Er så mye folk som kansje ikke vet hva dette er, men det er et programvare du kan sjekke bilen med. Alle biler har en computer/hiddenmaskin i seg. Den forteller ALT av verdier som IKKE er NORM. VAG-COM er et program der du kan se alt dette. Mange privat personer her i klubben har dette, og VAG/Møller har dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En VR6 motor kan gi deg store økonomiske belastninger, så hvis planen er å kjøpe bilen for alle sparepengene dine og satse på at bilen holder vil jeg fraråde kjøp. Har du derimot en økonomi som kan strekkes til å betale større uforutsette verkstedregninger er det bare å handle. Ikke dermed sagt dette er noe som garantert kommer til å skje med bilen du evt. kjøper, men ha det litt i bakhodet at det KAN skje.

 

Ting jeg har vært borti på jobb/erfart med den jeg hadde selv: Defekt toppakning og i enkelte tilfeller også utgravinger i godset i topplokket = skift av pakning og topplokk, slitt motorblokk slik at bilen har et altfor høyt oljeforbruk = ny blokk, ulyd fra registerkjede/strammere, oljelekasjer fra gamle slitne pakninger.

 

Alt dette er ting det vil koste MYE å reparere på et verksted. I tillegg bør du før du handler sjekke hva du må betale i forsikring da det også kan være svært dyrt. Selv måtte jeg ut med 12500 kr i året for en bil registrert som bil nr 2 på muttern og 50% bonus. På meg selv ville det blitt 22000 kr i året.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En VR6 motor kan gi deg store økonomiske belastninger, så hvis planen er å kjøpe bilen for alle sparepengene dine og satse på at bilen holder vil jeg fraråde kjøp. Har du derimot en økonomi som kan strekkes til å betale større uforutsette verkstedregninger er det bare å handle. Ikke dermed sagt dette er noe som garantert kommer til å skje med bilen du evt. kjøper, men ha det litt i bakhodet at det KAN skje.

 

QUOTE]

 

Dette KAN jo skje med alt.....

Ikke vær redd for en VR6 motor. De klarer veldig mye.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blablabla dyrt dyrt blabla bla blabla

 

Det er dyrt å fikse en sprek, "gammel" motor på verksted. Allikevel bør du ikke være redd for de største utgiftene om du kan skru litt selv.

 

Og ventiltikkingen er ikke noe spesielt å bry seg om. Det er sånn VW-motorer høres ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.