#1 Skrevet November 5, 2008 Ser at bilen min bruker en god del olje og vann. Det er slik at det begynner å bli plagsomt. Har sjekket under påfyllingslokket på bilen, men der er det ikke noe grått. Det er heller ikke olje i kjølevannet. Har vært ute å sett på dette nå, men på oppsiden av motoren finner jeg ikke lekkasjepunkter. Det skal sies at om en kjører bilen god og varm kan jeg kjenne lukten av kjøleveske når jeg åpner panseret. Noen som har noen gode tips her??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 5, 2008 Topp pakning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 5, 2008 Når bilen er god å varm,kan jo vannet fordampe,så det er ikke alltid lekkasjer er så lett å se.. se etter sukker avleiringer,hvis lekkasjen har vært en stund.. Ekspansjons tanken har en lei tendens til å lekke,spes på toppen der den lille slangen står,og jeg ville og ha sjekka radiatoren godt.. der kan det og lekke ganske godt uten at det syntes så godt pga varm motor.. men igjen,har lekkasjen vært der en stund bør du kunne se missfarginger/sukker avleiringer.. (kan se ut som irr) Topp-pakningen kan gå uten at du får vann i olja,eller motsatt. Det kommer an på hvor topp-pakningen har røket.. er den f.eks ryki kun mellom cylinder og en vann kanal,så får du ikke vann i olja,men du vil få unormalt høyt trykk i vann systemet.. (skal være godt med trykk orginalt) du vil og da få litt bensin i vannet,og det kan boble litt i ekspansjons tanken når bilen står på tomgang med lokket til ekspansjons-tanken av. Vær og obs på plast rør/koplinger som har blitt gammle å sprø.. (se etter sukker-avleiringer) Olje forbruket kan vel komme av sliten turbo/ventil tetninger og bør ikke ha noe med vann problemet ditt... (jeg går her utifra at det er 2.2 20vt og ikke v8..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2008 Ja, det er en 2,2... Ekspansjonstanken er skiftet allerede. Der var toppen sprukket. Ser det er avleiringer i den lille saken som står ved siden av varmeapparats-motoren (under dekselet), den slangen med luftenippel. Ellers ser jeg også ar det er noe merker etter kjøleveske i bunn av den store slangen som går inn på toppen av motor. Jeg får bare hive meg rundt å gå over alle koblinger nå. Skifte ut slanger til den store gullmedaljen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 5, 2008 Kjør bilen varm og kjenn på vannslangen i front, er den myk har du lekasje er den veldig hard har du et nogenlunde tett system. En annenting som alltid feiler disse bilene er den elektriske afterrun pumpa som lekker. Er bare og kjøpe et bend 90 grader og sette inn. jeg kjøpte et bend som var beregnet på og gå over 22mm kobber rør og det blei forferdelig trangt så kjøp et litt mindre. At folk her sier man skal blende slangen er tullball da den orginale pumpa er laga for god gjennomstrømning av vann, det skal sirkulere fint selv om pumpa ikke går. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 5, 2008 Slangene er fin og hard. Hvor sitter denne afterrun pumpa da? Skal hive bilen på bukk nå slik at det er lettere å komme til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 5, 2008 Er 2 stk som ligner veldig, den ene er tomgangs regulatoren som sitter veldig nærme innsuget, og da ca ganske rett ned mot bakken er vannpumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 5, 2008 Det er ofte lekasje på "T" stykket som sitter på baksiden av motoren, det drypper gjerne ned på girkassa og fordamper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 6, 2008 Og slangestumpen inn på blokka fra turboen, vanskelig å se uten å gå under bilen, men er svært ofte aldri dratt til etter fødselen.. Tar du opp alle pluggene og lyser nedi vil det sannsynligvis være veldig pent og rent stempel i sylinderen som har vannlekkasje, det var i hvertfall min! Det sitter også en stuss bakpå øverst på blokka bak på motoren som gir seg etter hvert. (Både den og T-stykket på min ga seg og tømpte motoren for kjølevæske på et øyeblikk, heldigvis idét jeg svingte inn innkjørselen..) Hvor mye Olje bruker den da? De er relativt tørste disse motorene, men jeg halverte vel forbruket med nye ventiltetninger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...